تیر تهمت از کمان “تیترهای سفارش شده” بسوی خادمان رها نکنید / موسوی! به چیزی جز خدمت به مردم نمی اندیشد

بحث از قضاوت و قاضی و دادگاه نیست بلکه بحث از حکم و داوری ها و قضاوتهایی است که همه روزه درباره کوچکترین و بزرگترین امور از پیش بینی هوا تا سیاست و فلسفه و …. می کنیم. تا به حال درباره قضاوت های خود و دیگران دقت کرده ایم که چقدر داوری های ما […]

بحث از قضاوت و قاضی و دادگاه نیست بلکه بحث از حکم و داوری ها و قضاوتهایی است که همه روزه درباره کوچکترین و بزرگترین امور از پیش بینی هوا تا سیاست و فلسفه و …. می کنیم. تا به حال درباره قضاوت های خود و دیگران دقت کرده ایم که چقدر داوری های ما به واقعیت نزدیک است یا ما به چه نحو و روشی به قضاوت می نشینیم. بنظر می رسد اگر کمی در قضاوت ها و احکامی که هر روزه له و علیه دیگران صادر می کنیم دقت شود بدرستی در می یابیم ، که گاهی هیچ مبنای قابل اعتماد و روشنی برای تحلیل ها و داوری هایمان نداریم. چرا؟ برای قضاوت درباره یک فرد حتی مخالف و یا دشمن یا پدیده ی خاص مولفه های فراوانی لازم است.اکثر ما تقریبا از انها دوریم مثلا برای قضاوت نیازمندیم تا درباره مورد آنچه قرار است به قضاوت بنشینیم اطلاعات جامع و کافی داشته باشیم دوم آنکه درباره آنچه قرار است به قضاوت بنشینیم حب و بغض جانبدارانه نداشته باشیم سوم آنکه صلاحیت اخلاقی و علمی لازم را داشته باشیم و موارد فراوان دیگر . اما ما به راحتی نقد می کنیم، قضاوت می کنیم، تهمت می زنیم و تحلیل می کنیم . ریشه این امر کجاست؟ جهل ، خودپسندی ، منافع مادی و رانت خواهی و سوداگری و یا مشکلات روانشناختی.این خطر و آسیب بطور جدی عرصه فعالیت رسانه ای ما را تهدید می کند که گاهی بر اثر همین قضاوت های مبتنی بر خب و بغض ،کار بزرگ دیگران را نادیده می انگاریم و به دور از تقوای الهی و اصول اخلاقی راه تخریب و هجو را در پیش می گیریم.

untitled

اباحگری یا متهم ساختن مخالف و رقیب به هر قیمت ممکن در راستای حفظ مخاطبین “سفید” یکی از این آفت ها و آسیب های عرصه مطبوعات است .مخاطبین هم رای با خط مشی گردانندگان رسانه را اصطلاحا مخاطبین سفید می خوانند. یکی از راه های حفظ این گروه، پرداختن و حمله به گروه مخالف است. تهدیدی که از این نیاز وارد می شود تا رسانه را به سمت اباحی گری بکشاند، اقدام به فحاشی و تهمت به گروه مخالف می باشد تا دبیران رسانه، به هر قیمتی رضایت مخاطب همراه خود را از دست ندهند. این نوع مدیریت رسانه که اخیرا در کشور رواج پیدا کرده، تنها یک دلیل دارد و آن ضعف ارائه سند بر مدعاست. همانطور که خداوند در قرآن می فرماید: ” قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین ” که اگر راست می گویید دلایل خود را بر این موضوع بیاورید. پس باید توجه داشته باشیم که فحاشی نشانه ضعف است و تنها راه جلوگیری از انحطاط در این ورطه، نگفتن مطلب بدون سند.

رسالت اصلی نشریات و مطبوعات اطلاع رسانی صحیح و روشن سازی اذهان عمومی است که بی توجهی به آن ظلم به مردم و زیر پا گذاشتن حقوق آنان در زمینه دریافت اخبار واقعی است.برای تحقق این رسالت مطبوعات باید از تیتر فروشی و درج مطالب مغرضانه و جانب دارانه پرهیز کنند و هدف اصلی خود را بیان حقیقت و کمک به حل معضلات جامعه قرار دهند.عده ای زیر لوای الفاظ جذاب برای تحقق اهدافی خاص و چانه زنی های سوداگرانه  به خود اجازه می دهند آرامش مردم و خادمان آنها را با تیترها و نوشته های آشفته تحت الشعاع قرار دهند و بدنبال حاشیه تراشی و جنجال آفرینی هستند ، این گفتمان سودجویانه مایه شگفتی و تاسف است.مقام معظم رهبری در توصیف اینگونه افراد تاکید کرد: “عده ای دوست دارند تا بر اعصاب مردم حرکت کنند” .از جمله این شیوه های متباین با اصول اخلاقی ، متهم ساختن  مدیران فعال و پرتلاش  به انگیزه های انتخاباتی با هدف بزرگنمایی و برجسته سازی مهره های سیاسی خود جهت وصول به کرسی های سبز پارلمان است .عده ای بطور ذاتی چشم دیدن موفقیت فرزندان نیک اندیش و کارآمد خطه خوزستان را ندارند زیرا نگاه مفرطانه به “پروژه های اقتصادی” و “رانت خواهی” آنان را از دیدن حقیقت محروم ساخته است .اینان تیترها و یادداشت و سرمقاله ها را با صفرها تنظیم می کنند حتی اگرآزار ناخشنودی خلق الله در آن نهفته یا آشکار باشد.

جریانی از حدود 4 ماه پیش و در مقاطع مختلف هنگامی که شاهد خیزش بلند مجموعه شهرداری اهواز در حوزه سازندگی ،توسعه زیرساخت های شهری و انجام خدمات جالب توجه فرهنگی بودیم ،بهانه ای برای تاختن به مدیر کلانشهر اهواز قرار داده و با نیت خوانی و انگیزه تراشی ، به انتخابات آینده و بعید الموعد مجلس ، گره می زنند تا به استمداد این حربه قدیمی و رنگ باخته  “روند تخریب” و “اتهام” به خدمتگزاران مردم را سرعت و اثربخش تر کنند ،غافل از اینکه هم مردم داوران منصفی هستند هم خدای متعال بصیر بالعباد و برای “نیت خوانان” حرفه ای لبالمرصاد است.این جریان یکبار برای تسخیر عمارت بلدیه و برکرسی نشاندن گزینه خانواده هزار فامیل، از زبان یک مسئول آتش تهیه حمله به شهردار را فراهم اما با واکنش مردم و رسانه ها این اقدام به سرانجامی نرسید.اکنون همان جماعت با اتهام جدید و از تریبون یک نشریه محلی کم تیراژ برای باردیگر ماشین تخریب خود را استارت زده و با انگیزه تراشی انتخاباتی در صدد کندسازی جریان سازندگی و تعطیلی کارگاه بزرگ عمران شهر اهواز می باشند.

به زمامداران اینگونه نشریات سفارش می کنم :

تیر آخته به اتهام و سعایت از کمان تیترهای سفارش شده و با قیمت بخس  بسوی خادمان رها  نکنید، زیرا برای سیمای مطبوعات جلوه زیبا و نتیجه خوشایندی نخواهد داشت.قرار نیست آنکه بر وفق میل عده ای نبوده و مجموعه تحت امرش “آگاهی”  خیرات و مبرات نکند و از قوم  و تبار برخی ها نباشد، اکنون باید به انواع اتهامات نواخته شود.قلم و آنچه از او تراوش می کند در آستان الهی آنقدر دارای قدر و منزلت والا است که خداوند در قرآن و در سوره قلم بدان قسم می خورد  : ” ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ” .اما برخی دوستان از فرط عشق به منافع مادی و سیاسی “یفترون” را جایگزین واژه “یسطرون” کرده اند که زیبنده این صنف فرهیخته و صاحب قلم نیست.

هر زمان که مدیری لایق و شایسته آنهم از قوم ولایتمدار عرب حله زیبای خدمت بی منت به شهروندان را  بر تن می کند و گام در میدان سازندگی و تلاش مضاعف  می نهد،  برخی انگشت حسرت و حسادت در دهان می خایند و با “انگ انتخاباتی بودن” ، کار زیبا و ماندگارش را کم مقدار و بی ارزش جلوه می دهند ،بی آنکه بدانند کارهای بزرگ در حافظه و ذهن مردمان خوب این دیار محفوظ می ماند. آیا مگر مدعیان قرآن خدا نخوانده اند که می فرماید : « ولاتبخسوا الناس اشیائهم» ؟ انتظار می رود در راستای دفاع از مطالبات مردم خوزستان ، برای صنایع بزرگ و غول آسایی همچون نفت ،فولاد و نیشکراز این تیترهای سفارشی نیز کار شود تا مردم صبور این خطه بر صداقت و شهامت این جماعت تیترتراش صحه بگذارند.اینکه برخی رسانه ها بابت دریافت آگاهی یا دامن زدن به مسایل قومی ، روزی کانون های تبلبغاتی و یک روز دیگر جهت تزریق تنش های سیاسی شان به درون بزرگترین موسسه “عمرانی و خدمات شهری تیترهای سفارشی تهیه و با بهایی اندک و به قیمت حراج زدن به ارزش های اخلاقی و اصول حرفه ای برای تامین اغراض سیاسیون می فروشند ، آنگاه این رفتارها نتایج خوبی برای مطبوعات کم فروغ  استان در پی نخواهد داشت.البته برای بسیاری از ناظران قابل پیش بینی بود که انتقادات صریح و بی پروای سید خلف موسوی (در آیین اهواز پایتخت کتاب ایران) از صنایع نفت ،فولاد و نیشکر بی هزینه و تاوان سخت نیست و طبیعی است که فردای آن سمپات های رسانه ای این جریانات اقتصادی بدنبال انتقام و تشدید حملات رسانه ای علیه شهردار باشند پس این تیترها و نوشته ها قابل درک و بنوعی قابل پیش بینی است.البته در راه ستاندن حقوق اهواز زخم خورده از تراست های فربه اقتصادی تحمل سعایت برای مردان بزرگ شیرین و از عسل نیز گواراتر است.

البته شهردار اهواز یکماه پیش و در نشست هم اندیشی با مدیران برخی سایت های خبری استان در پاسخ به پرسش مجری صدا و سیما و عضو شورای سردبیری اکسین پرس به صراحت پاسخ این ابهامات را داد که مشروح پاسخ وی اینگونه بود  : “فعلا هیچ تصمیمی برای کاندیداتوری یا عدم کاندیاتوری در انتخابات نگرفته ام و البته همیشه در شهرهای مختلفی که خدمت کرده ام به تناسب فعالیت ها و رضایتمندی ها نظرات و پیشنهاداتی مطرح بوده اما معتقدم مباحث انتخاباتی همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودند می بایست در زمان خودش مطرح شود تا روند خدمت به مردم آسیب نبیند.”پس برای کسی که با انگیزه درست بدنبال کشف حقیقت امر باشد با این توضیح منطقی جای برای ابهام و تردید نمی ماند ،مگر آنکه بدنبال تحصیل حاصل و اغراض سیاسی خود باشد که دیگر قابل اقناع نیست