خلیل مرداسی و بازگشت اعتماد از دست رفته

عباس علوانی : مهم ‌ترین سرمایه یک جامعه، اعتماد متقابل و اطمینان عمومی است و چیزی که این سرمایه را به نابودی می‌کشاند، دروغ است و برهمین اساس پیشوایان دینی ما را از دوستی با چند طایفه از دروغگویان نهی کردند، زیرا که آن ‌ها قابل اطمینان نیستند. خداونددر قرآن کریم می‌فرمایند :« إِنَّ اللَّهَ […]

عباس علوانی : مهم ‌ترین سرمایه یک جامعه، اعتماد متقابل و اطمینان عمومی است و چیزی که این سرمایه را به نابودی می‌کشاند، دروغ است و برهمین اساس پیشوایان دینی ما را از دوستی با چند طایفه از دروغگویان نهی کردند، زیرا که آن ‌ها قابل اطمینان نیستند. خداونددر قرآن کریم می‌فرمایند :« إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ » و یا « إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ ». حضرت علی(ع) نیزدر کلمات قصارش می‌فرمایند از دوستی با دروغگو بپرهیز که او هم چون سراب است، دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور می سازد.

میتوان بی‌آبرویی شخص دروغ‌گو را یکی از تبعات اجتماعی دروغ‌گویی دانست ،درواقع هنگامی که یک یا چند دروغ  شخص ثابت شود، او رسوا خواهد شد و بی‌آبرویی نصیبش می‌شود، این در حالیست که سرمایه هر انسانی اعتماد عمومی و آبرومندی است که یکی از عوامل اصلی سلب آن ‌ها دروغ است و البته باید گفت که تبعات دروغ‌ گویی به همین موارد ختم نمی‌ شود، بلکه نا امیدی فرد، بدگمانی او به دیگران و دیگران به او، از بین رفتن شرم و حیا و فراموشی را می‌توان برآن‌ ها افزود.

حال اعتماد اجتماعی،از عناصر مهم در پذیرش وهمدلی اجتماعی محسوب می‌شود و درعین حال بسترساز تعاملات اجتماعی و کانون مفهوم سرمایه اجتماعی است.فرهنگ اعتماد ،بیش از هر نظام سیاسی دیگر،در نظام دموکراتیک محقق می گردد.فرهنگ اعتماد در این نظام،عمدتابرپایه ی دو معیار ًپاسخگویی ًو ًتعهد والتزام پیشینً بنیان گذاشته می شود.از سوی دیگر باید گفت، نسلها سازنده جامعه هستند،رشدنسلهاازدرون خانواده شروع شده و می تواند در قالب ساختارهای حکومتی تداوم داشته باشد.ذکر موارد فوق گریزی بود بر اعتماد مسلوب شهر ما(ملاثانی) که متاسفانه آفتی به نام وعده ی دروغ، خصوصا در بحث تبلیغات و وعده های واهی برخی کاندیداها ،کم کم باعث آن شده بود.

پدیده ای که در سالهای اخیربا روی کار آمدن جوانی متعهد و کاربلد به نام خلیل مرداسی در رأس شورای شهر ملاثانی اکنون موجب جلب دوباره اعتماد جامعه به کار آمد و صادق بودن جوانان متعهد نسل جدید است.بنده نیز بر خود واجب دانستم به عنوان یکی از جوانان شهر به خاطر بازگرداندن این اعتماد مسلوب ،این نگاره را به عنوان تقدیر و تشکر از مهندس خلیل مرداسی که بی شک شخصیت ثابت شده ی ایشان در امر مدیریتی به نحو احسن در این مدت شش سال حضور در شورای شهر ملاثانی نمایان بود را مرغوم نموده و به سمع و نظر خوانندگان برسانم.