ضرورت تاسیس موزه‌جنگ حمیدیه

احمد جعفری‌ماجد :حمیدیه یکی از جبهه‌های مهم و تاثیرگذار دوران دفاع‌مقدس بوده است. به‌طوری که مزدوران بعثی در آغاز جنگ‌تحمیلی با خیال‌خوش، از تمام مناطق و ناحیه‌ها گذشتند و سقوط اهواز، برایشان محتم بود تا نقشه‌های شوم خود را پیاده کنند.اما با پیام امام راحل (رحمه‌الله‌علیه)، که فرمودند: “مگر جوانان اهواز مرده‌اند؟!”. این پیغام تمام […]

احمد جعفری‌ماجد :حمیدیه یکی از جبهه‌های مهم و تاثیرگذار دوران دفاع‌مقدس بوده است. به‌طوری که مزدوران بعثی در آغاز جنگ‌تحمیلی با خیال‌خوش، از تمام مناطق و ناحیه‌ها گذشتند و سقوط اهواز، برایشان محتم بود تا نقشه‌های شوم خود را پیاده کنند.اما با پیام امام راحل (رحمه‌الله‌علیه)، که فرمودند: “مگر جوانان اهواز مرده‌اند؟!”. این پیغام تمام نقشه‌های بعثیان را نقش بر آب کرد و جوانانی با دستانی خالی، با حمایت‌های نیروهای سپاه پاسداران، به فرماندهی سردار شهید علی غیور‌اصلی، توانستند با چند قبضه آرپی‌جی، کلاشینکف و نارنجک، فضا را بر روی دشمن که از محور حمیدیه-سوسنگرد در حال حرکت بود، را مختل کنند.

حجم و شدت حمله پاسداران غیور اسلام باعث شد که دشمنان فکر کنند که ارتشی مجهز در روبروی آن‌هاست. دلاوری کشاورزان و اهالی حمیدیه، نیز در‌ آن زمان باعث زمین‌گیر شدن تانک‌های بعثیان در زمین‌های کشاورزی شود. و دشمن مجبور به عقب نشینی شود و این‌گونه بود که اولین شکست نیروهای بعثی در حمیدیه رقم خورد.متاسفانه تاکنون این دلاوری مردم حمیدیه و پاسداران غیور انقلاب مورد توجه مسئولان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور قرار نگرفته است. به طوری که این وزارت برای پاسداشت و حفظ این میراث گران‌بها که شامل آثار ملموس و ناملموس معنوی است، تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.

امید است برای معرفی و آشنایی کودکان و نسل‌های آینده با تاریخ و هر آن‌چه که از آن غیور مردان و مدافعان این سرزمین تاکنون در دست است، موزه جنگ تعریف و اجرا کرد.اما حرکت‌هایی از سوی مردم حمیدیه باعث شده است این ناامیدی به امید تبدیل شود، که می‌توان به موزه مردم‌شناسی حاج خلیل دحیمی اشاره نمود که ایشان با هیچ کمکی از سوی مسئولان ذیربط توانسته است، موزه‌ای تاسیس نماید که بخش قابل توجهی از آن موزه، متعلق به میراث‌جنگ و دفاع‌مقدس است. در این موزه می‌بینیم که تصاویر و آثار برجای مانده از دفاع مقدس مشاهده می‌شوند. آثاری چون خمپاره، فشنگ، کلاه و حتی تصاویری از دروازه‌حمیدیه دوران دفاع‌مقدس حمیدیه که با نام شهدا مزین شده بود و همچنین تانکی که در زمین‌های کشاورزی زمین‌گیر شده، دیده می‌شود.

اما این‌ها برای حمیدیه‌ای که خود و جوانان خود را فدای اسلام و میهن اسلامی کرده، کافی نیست. انتظار می‌رود با همت مسئولان امر موزه‌ای مخصوص جنگ و آثار باقی مانده از دفاع‌مقدس و میراث نامکتوب آن، که در دل رزمندگان دفاع‌مقدس همچنان چون گنجی گران‌بها دست نیافتنی مانده‌ است و دیگر آثار ملموس که می‌توان آن‌ها را از جای‌جای این سرزمین جمع‌آوری کرد و برای جوانان و نسل‌های آینده سرزمین عزیزمان این مرحله مهم از زندگی میهن‌اسلامی و نظام‌مقدس جمهوری‌اسلامی را بازگو کنیم و برایشان به نمایش بگذاریم.

 

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تیری