بوریا بافی رفیع، ثبت جهانی می شود

بوریا بافیرفیع ، ثبت جهانی می شود. راه‌اندازی دفتر ثبت جهانی شهرستان حویزه با توجه به انتخاب شهر رُفیِّع از توابع این شهرستان به عنوان شهر بوریابافی، در دستور کار قرار گرفت. سیدحکمت‌ اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت :مقرر شد با توجه به ثبت ملی شهر رُفیّع به عنوان […]

بوریا بافیرفیع ، ثبت جهانی می شود. راه‌اندازی دفتر ثبت جهانی شهرستان حویزه با توجه به انتخاب شهر رُفیِّع از توابع این شهرستان به عنوان شهر بوریابافی، در دستور کار قرار گرفت. سیدحکمت‌ اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت :مقرر شد با توجه به ثبت ملی شهر رُفیّع به عنوان شهر بوریا بافی، اقدام لازم برای ثبت جهانی این شهر به عمل آید.

موسوی مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان نیز با ارایه گزارشی از اقدامات این اداره‌کل در حوزه ترویج و آموزش صنایع دستی و ایجاد زمینه احداث مجتمع‌های گردشگری و نیز ثبت ملی تعدادی از آثار تاریخی و دفاع مقدس گفت:با توجه به ظرفیت‌های این ۲ شهرستان نیاز است اقدامات بیشتری به ویژه در حوزه ثبت میراث فرهنگی انجام شود.شهرستان حویزه مرداد ۹۸ در نشست سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع ‌دستی، به عنوان شهر بوریا بافی انتخاب شده بود.

بافت اقلام صنایع دستی از بوریا که با استفاده از نی و برگ‌های آن صورت می‌گیرد با توجه به وجود تالاب هورالعظیم که تامین کننده مواد اولیه این صنایع است در بیشتر شهرهای خوزستان، به ویژه شهر رُفیع، و بیشتر بین بانوان رواج دارد.

پیش از این سلسله گزارش ها و یادداشت هایی با قلم کارشناسان حوزه میراث فرهنگی از جمله مهندس باسم حمادی و خانم مهناز بنی تمیم پیرامون ضرورت ثبت جهانی رفیع بعنوان کانون بوریافی ایران در هفته نامه بیان و پایگاه خبری عصر ما منتشر شد .همچنین لازم است از تلاش های آقای عبیاوی ریاست اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دشت آزادگان در راستای ثبت ملی بوریافی شهر رفیع تقدیر و تشکر شود