شادگان به فروش می رسد

صالح آلبوغبیش :شاید برای خواننده ی تیتر بالا مایه ی تعجب باشد؛ شادگان  به فروش می رسد !چند ماهی است که از هر کوچه وخیابانی که می گذرم ، شاهد بنری با عنوان این ملک به فروش می رسد تصمیم گرفت آماری از این بنر ها جمع آوری کنم .وقتی آماری گیری تمام شد؛ با رقم […]

صالح آلبوغبیش :شاید برای خواننده ی تیتر بالا مایه ی تعجب باشد؛ شادگان  به فروش می رسد !چند ماهی است که از هر کوچه وخیابانی که می گذرم ، شاهد بنری با عنوان این ملک به فروش می رسد تصمیم گرفت آماری از این بنر ها جمع آوری کنم .وقتی آماری گیری تمام شد؛ با رقم حیرت آوری مواجه شدم حدود ۷۰۰ملک تجاری و مسکونی به حراج گذاشته شده اند،تا هرچه زودتر از شر آنها راحت شوند ؛واقعا درد آور دلها ی پاک ومشوش گر عقل های بیدار !

نکته ی قابل  تامل اینجاست که اکثر این مردم  قصد مهاجرت به استان های یزد ،اصفهان ، هرمزگان و بوشهر دارند ؛باز هم قصه ای غم انگیز ؛هجران دوستان وهمشهریان ،هجرتی اجباری وغیر ارادی از چشم های آنان که غرق اشک است می توان خوب حرف آنان را فهمید : فلاحیه را دوست دارم لیکن …بله لیکن آنان همان جمله ا ی است که هم قرتی ها و شاعرها و هم احساساتی ها و هم سطحی نگرها تکرار می کنند ، جای زندگی نیست اینجا !

اما خواننده باید بداند که من این جمله را در چه سطحی و با چه معنایی می گویم شادگان با مساحت عظیمی از زمین های  کشاورزی ،تالاب ،دو رودخانه ی مهم کارون وجراحی ،نخلستان های بی شمار و حتی چاه های نفت می بایست تاکنون جز بهترین شهرستان های استان باشد.به راستی راز این عقب ماندگی چیست؟

بعد از مهاجرت سیر عظیمی از روستاییان شادگان به شهرهای مجاور جهت تامین لقمه نان خود ؛ این بار شهرنشینان شادگان  از ناچاری وجهت تامین زندگانی خود بار سفر بستند .
با یک نگاه ساده به راحتی می توان به عوامل مهم و اساسی مهاجرت مردم پی برد؛ محرومیت شادگان  از آب شرب سالم ،درصد بالای بیکاری نبود آب کشاورزی ،فلج شدن کشاورزان شادگان به کساد کشیدن بازاریان نیز منجر گردیده است. نبود ابتدایی ترین امکانات رفاهی وخدماتی ،نبود خدمات بهداشتی ،ورزشی،اموزشی ،برخوردهای غیر اخلاقی از روساء وکارمندان اکثر ادارات و جمود شهر طی سالیان متمادی باعث به وجود آمدن حس انزجار در هر انسانی شده است .