کارون، تشنه غیرت!

کاظم گمراوی :دوشنبه هفته جاری به جلسه‌ای دعوت شدم با موضوع دفاع از کارون! و از آنجایی که همیشه احساس می‌کردم این جلسات دفاع، چند وقتی است که حکم شیون قبل از مرگ به خود گرفته، با نامیدی تمام از نتایج جلسه و البته بخاطر چند تن از دوستان در آن حضور پیدا کردم. اما […]

کاظم گمراوی :دوشنبه هفته جاری به جلسه‌ای دعوت شدم با موضوع دفاع از کارون! و از آنجایی که همیشه احساس می‌کردم این جلسات دفاع، چند وقتی است که حکم شیون قبل از مرگ به خود گرفته، با نامیدی تمام از نتایج جلسه و البته بخاطر چند تن از دوستان در آن حضور پیدا کردم. اما بر خلاف انتظار، حضور در آن جلسه این غبار نامیدی را از کف ذهنم شست یا حداقل در این فضای غبارآلود نامیدی، بذر امیدی کاشت.

اینکه جلسه بین شوراهای استانی، خوزستان و چهارمحال بختیاری برای نخستین بار برگزار می‌شد، ابتکار عملی قابل تقدیر از آقای شرجی ریاست شورای استان خوزستان و کارشناسان آن حوزه بود. اما آنچه برایم جالب بود نفی سبک متکلم وحده و اولویت بخشی به مسائل کارشناسی در زمینه‌های اجتماعی، فنی، محیط زیستی و حقوقی بود! و کارشناسان و دغدغه‌مندان دو استان مسائل‌شان را بدون هیچ لکنت زبانی به بحث گذاشتند. فارغ از اینکه در این جلسه چه مواردی مطرح شد و چه مواردی از بحث دور ماند، همین ایجاد همبستگی بین مردم دو استان برای رفع سایه شوم طرح‌های انتقال آب کارون گامی مهم، درست و اساسی است! این وحدت کلمه مردم دو استان است که می تواند به انسجام مسئولان انتخابی و انتصابی دو استان بیانجامد و منجر به مطالبه ای در سایز و اندازه‌ حقوق حداقلی مردم دو استان شود.

شاید هم از انصاف دور باشد اگر به صحبت‌های سید محسن موسوی، نماینده استان خوزستان در شورای عالی کشور اشاره نکنم، سخنانی جامع، کامل، صریح با خمیر مایه غیرت استانی! حرف‌هایی که نشان داد سید محسن علاوه بر اشراف کامل بر موضوع انتقال آب کارون، نگرشی در مقیاس یک استان دارد. تاکید این منتخب به هزینه‌های که از قِبل همین طرح‌های فاقد ملاحظات زیست محیطی بر مردم و استان خوزستان در سطوح مختلف تحمیل شده، اشاره‌ای دقیق، واقعی و البته دردآور بود. و این صحبت‌ها و دغدغه‌هاست که عیار او را در قالب یک مسئول استانی بومی دلسوز نمایان می سازد، مسئولی که ویژگی بومی بودن را نه به صرف یک صفت موروثی، که بعنوان پارامتری کارآمد دارد، و کاش اینچنین خوزستانی‌هایی تکثیر و تکرار شوند زیرا که کارون قبل از هر چیز و هر کس تشنه غیرت است و لاغیر !!