فاضلاب کوت عبدالله و حکایت سرکشی ها و سلفی گرفتن های همیشگی!

در تعریف وطن اولین واژه ای که به ذهن خطور می کند امنیت و رفاه است . امنیت را خلاصه کردند به امنیت جانی و در امان بودن از دشمن خارجی است و از امنیت شغلی و اجتماعی کسی حرفی به میان نمی آورد ؛این که استان به پاس ولایی بودن و بی آلایش بودن […]

در تعریف وطن اولین واژه ای که به ذهن خطور می کند امنیت و رفاه است . امنیت را خلاصه کردند به امنیت جانی و در امان بودن از دشمن خارجی است و از امنیت شغلی و اجتماعی کسی حرفی به میان نمی آورد ؛این که استان به پاس ولایی بودن و بی آلایش بودن مردمانش از امنیت پایدار برخوردار است هنری برای مسئولان استانی که در همه ی عرصه ها به ویژه منابع طبیعی و ثروت های زیر زمینی برخوردار است ؛ نمی تواند باشد . امروز کلان شهر اهواز ، کارون ، خرمشهر ، آبادان و شادگان بعد از گذشت ۴۰سال در زیر ساخت های ابتدایی در سطح محلات قدیمی تهران هم نمی باشد و با انواع مشکلات معیشتی و رفاهی گریبانگیر بوده و کسی نسبت به این امور پشیزی اهمیت قائل نیست . این که بعد از وقوع مصیبت ها به محل حادثه ای برویم و خود که می بایست همقطار مردم باشید لیکن مناطق منزولی و ادارات خودتان هیچ گونه آسیب و گزندی از آن ندیده باشد ؛ تفسیری جز تافته ی جدا بافته از مردم نمی تواند باشد .

استاندار محترم یکی از ارکان مهم دمکراسی و حکومت مردم بر مردم باز و شفاف بودن آن است که این مهم در صحیفه نور معمار انقلاب به طور صریح به آن اشاره شده است و امام ره بارها و بارها در سخنان گرانبهای خود در توصیه به مسئولین کلان گوش زد می کند که مبادا با مردم فاصله ایجاد شود و در آغاز پیروزی انقلاب مقدس با لهجه صریح فرمودند : ” زاغه نشینان بودند که انقلاب را به ثمر رساندند ” امروز و بعد از گذشت چهل سال چرا باید شهرستان کارون بعد از بارش کم تر از ۸۰ میلیمتری چنین دچار گرفتاری می شود و چنین مردم به فلاکت کشیده می شوند ؟ 

خوزستان نفت ، خوزستان آب ، خوزستان شکر ، خوزستان منابع انسانی ، از مجموعه شستا سی و پنج شرکتش در خوزستان است و  . . . امروز در فقر ، آمار زندانیان ، اعتیاد ، معضلات اجتماعی ، معضلات فرهنگی ، آمار تلفات جاده ای ، ریزگردها ، مشکلاب آب شرب ، مشکلات برق و هزاران مشکل دیگر گریبانگیر بوده و انگار در یک گردونه ای است که سکانداری آن توسط لابی گرها گردی سکانداریش را به نفع این و آن به مردم تحمیل می شود . آیا این خنده به ریش مردمی که امام ره در حق آنان گفتند :” خوزستان دین خود را به انقلاب ادا کرد ” نمی تواند باشد ؟ 

چرا امروز ما به جای بهرمندی از عام المنفعه شرکت های لاتعد و لاتحسب استان باید قربانی لابی گران و رانت خوارانی باشیم که به جز منافع خود به چیز دیگری نمی اندیشند ؛حالا براساس اصل شفاف سازی برای مردم و ما خبرنگاران شفاف سازی کنید که چرا وضع حالی ما چنین است ؟ این دیگر کار شاق و غیر ممکنی نمی تواند باشد ؛ پروژه ی فاضلاب استان ۳۰سال پیش استارت خورد آیا حق نداریم بدانیم که قصور کار چیست ؟ و کدام ایادی پشت این مساله قرار دارد ؟

دوست ندارم به مسائل زاویه گرفتن مردم ، تنفر و انزجاری که این محرومیت ها در شاکله فکری و اذهان مردم قرار می گیرد بپردازم چرا که این امر اولین و آخرین دغدغه ی فکری شماست که این به مثابه همان تصاویری که در هفته مبارزه با مواد مخدر منتشر می شود که در آن فقط مرحله آخر اعتیاد به نمایش گذاشته می شود ؛ است . اخیرا کلیپی از شما بازنشر شد که در آن حضرت عالی و هئیت همراه مشغول بازدید از منطقه ای از مردم فلاکت زده کوت عبدالله که فقط در ایام محنت به یاد آن می افتید ؛ بودید که خانمی ماتم زده و رنجور از سختی های زندگی جلوی شما از عمق فاجعه داد و فریاد می زد و شکایت حال می کرد در محضر والی که او توسط اسکورت هایش محکم می شد! 

با تماشای این کلیپ من را به یاد مراسم ازدواج همین منطقه در سال های دور می اندازد که داماد را تا در حجله مشایعت می کردند و مادران عروس و داماد کل و هلهله می زدند . استاندار محترم امروز کل و هلهله ما شده مشایعت جهت مقابله با مشکلات شده است و شما همچنان به فکر راضی نگه داشتن نمایندگان و کنشگران سیاسی جهت تصدی پست های استان است غافل از شایستگی آنان ! کنشگرانی که به هیچ عنوان مورد اعتماد دو قومیت دوست و همیشه همراه آیا حق نداریم بپرسیم که دستگاه استانداری کارکردش چه بود و چه برنامه ی کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت دارد ؟ 

خبرنگار : صالح البوغبیش