ايران ــ بوسني؛‌ شکار اژدها براي تعبير يک رؤيا

تيم ملي فوتبال کشورمان مي‌تواند با پيروزي برابر بوسني و صعودش از گروه F رقابت‌هاي جام جهاني رؤياي ايراني‌ها را محقق کند.شايد اگر 10 روز پيش از خوش‌بين‌ترين فوتبال‌دوست ايراني هم سؤال مي‌شد که شاگردان کي‌روش به مرحله حذفي جام جهاني 2014 صعود مي‌کنند، با يک پوزخند، پاسخي منفي مي‌داد و سر اينکه تيم ملي […]

تيم ملي فوتبال کشورمان مي‌تواند با پيروزي برابر بوسني و صعودش از گروه F رقابت‌هاي جام جهاني رؤياي ايراني‌ها را محقق کند.شايد اگر 10 روز پيش از خوش‌بين‌ترين فوتبال‌دوست ايراني هم سؤال مي‌شد که شاگردان کي‌روش به مرحله حذفي جام جهاني 2014 صعود مي‌کنند، با يک پوزخند، پاسخي منفي مي‌داد و سر اينکه تيم ملي از حريفان چند گل مي‌خورد، بحث مي‌کرد. به گزارش تسنيم، اما امروز ورق برگشته تيم ملي شانس صعود دارد و مي‌تواند جايي داشته باشد ميان برترين‌هاي جام. در شرايطي که تيم‌هايي چون انگليس، اسپانيا، کامرون و … خيلي زود بليت بازگشت به خانه را رزرو کرده‌اند، تيم کي‌روش همچنان شانس صعود و زندگي در سرزمين فوتبال را دارد و براي رسيدن به اين هدف با تمام توان چهارشنبه‌شب به ديدار بوسني مي‌رود.

68034_125

تيم ملي چگونه صعود مي‌کند؟

با شکست يک بر صفر ايران مقابل آرژانتين و برتري يک‌گله نيجريه مقابل بوسني و هرزگوين در دور دوم از مرحله گروهي جام جهاني 2014، صعود آلبي سلسته از گروه F اين مسابقات قطعي شد و نيجريه چهارامتيازي بالاتر از ايران يک‌امتيازي در آستانه صعود قرار گرفت. تيم ملي فوتبال کشورمان با اين شرايط تنها در صورتي به مرحله يک‌هشتم نهايي جام جهاني صعود مي‌کند که در ديدار با بوسني پيروز شود و نيجريه از ديدار با آرژانتين عايدي نداشته باشد.البته اگر ايران با نتيجه يک بر صفر پيروز شده و نيجريه با يک گل مغلوب ياران مسي شود،‌ شرايط دو تيم در جدول رده‌بندي گروه F جام جهاني يکسان خواهد شد. اگر اين نتايج در ديدارهاي پاياني گروه F رقم بخورد، جدول رده‌بندي اين گروه به‌شکل زير در خواهد آمد:

1 ــ آرژانتين 9 امتياز

2 ــ ايران 4 امتياز ــ تفاضل گل صفر، يک گل زده و يک گل خورده

2 ــ نيجريه 4 امتياز ــ تفاضل گل صفر، يک گل زده و يک گل خورده

4 ــ بوسني بدون امتياز

فيفا براي رده‌بندي تيم‌ها در هر گروه، نخست امتياز آنها را مدنظر قرار مي‌دهد و پس از آن عواملي چون تفاضل گل، تعداد گل زده و بازي رودررو در چيدمان هر گروه تأثيرگذار است اما اگر دو تيم شرايطي مشابه داشته باشند،‌ قرعه‌کشي تعيين‌کننده تيم برتر خواهد بود. با اين اوصاف اگر ايران در بازي آخر با يک گل پيروز و نيجريه با يک گل مغلوب شود،‌ شرايط دو تيم از هر نظر مساوي خواهد بود که در آن شرايط قرعه‌کشي تيم برتر را مشخص مي‌کند.

در انتظار نمايشي متفاوت از تيم کي‌روش

تيم ملي فوتبال کشورمان در دو ديدار اخير خود مقابل نيجريه و آرژانتين نشان داد، تيمي منسجم در فاز دفاعي است که سخت گل مي‌خورد. در نيمه دوم ديدار با آرژانتين نيز شاگردان کي‌روش توانايي هجومي خود را به رخ کشيدند و نشان دادند مي‌توانند حمله کنند، حتي به دروازه تيمي چون آرژانتين که يکي از مدعيان قهرماني جام جهاني است. با توجه به اينکه تيم ملي در ديدار با بوسني برد مي‌خواهد، بايد در انتظار نمايشي ديگر از شاگردان کي‌روش باشيم، نمايشي با ميل تهاجمي بيشتر.بوسني که با دو شکست مقابل آرژانتين و نيجريه به اژدهايي خاموش (اژدها لقب تيم بوسني است)‌ تبديل شده است، بدون توجه به نياز تيم ملي و ترس از باخت و حذف براي اعاده حيثيت بازي مي‌کند. بي‌انگيزگي بوسني اگر با ميل و انگيزه شاگردان کي‌روش براي تاريخ‌سازي پاسخ گفته شود، رسيدن به سه امتياز بازي دور از ذهن نيست.

... و حالا مهمترين بازي تاريخ فوتبال ايران

اگر بگوييم ديدار بوسني ــ ايران حساس‌ترين بازي تاريخ فوتبال ايران است، بي‌راه نگفته‌ايم. آخر مسابقه‌اي از اين حساس‌تر هم داشته‌ايم؟ تا به حال چنين فرصت مناسبي براي فوتبال ايران به وجود آمده تا بتواند خود را به جمع 16 تيم برتر جهان برساند؟ جواب اين سؤال‌ها خير است. ما تا به حال چنين مسابقه حساسي نداشته‌ايم. حتي در جام جهاني 98 هم که با پيروزي برابر آمريکا مي‌توانستيم به مرحله بعدي جام جهاني برويم، چنين فرصت خوبي نداشتيم. بازي‌مان با آلمان رؤيايي در جام جهاني 98 فرانسه آن‌قدر سخت بود که حساس نبود، چون خوش‌بين‌ترين فوتبال‌دوست ايراني هم فکر نمي‌کرد آلمان را ببريم و صعود کنيم. در نهايت همين‌طور هم شد و در يک بازي که از پيش بازنده بوديم به آلمان باختيم و با سه امتياز جام جهاني فرانسه را بهترين نتيجه‌مان در جام‌هاي جهاني کرديم.

حالا فرصت براي کي‌روش و شاگردانش به وجود آمده تا بتوانند تاريخ جديدي بنويسند، تاريخ جديد، پيروزي برابر بوسني و صعود از گروه است، البته در صورتي که شرايط در بازي ديگر گروه هم فراهم شود. تيم ملي فوتبال ايران اکنون فرصت بسيار مناسبي دارد تا به جمع 16 تيم برتر جام جهاني راه پيدا کند. اگر چنين شود بايد در مرحله يک‌هشتم نهايي به مصاف حريفي چون فرانسه برويم که امسال چهره يک مدعي را داشته است. اين بار «ما مي‌توانيم» و اين جمله يک شعار نيست، بلکه حقيقت است. کي‌روش و شاگردانش مي‌توانند ايران را روي هوا بفرستند و کشورمان را سراسر شادي کنند. ما منتظريم. هرچند اگر هم اين اتفاق رخ ندهد، بازيکنان تيم ملي به‌خاطر نمايش خوب‌شان در اين جام سربلند خواهند بود.

چيزي تا ساعت 20 و 30 دقيقه روز چهارشنبه 4 تيرماه نمانده است. چشم ميليون‌ها ايراني به ورزشگاه فونته‌نووا است، محل تقابل يوزهاي ايراني با بوسني و اميدواري براي تحقق يک رؤيا.