رشد ۲۰٫۵ درصدی ارزش تجارت ایران و چین در ۱۱ ماهه ۲۰۱۷

سفیر جمهوری خلق چین در تهران ارزش تجاری ایران و چین در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۷ میلادی را ۳۳ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار اعلام کرد که در همسنجی با پارسال ۲۰٫۵ درصد افزایش داشته است.«پانگ سن»* صبح پنجشنبه در نخستین همایش بین المللی چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محور گردشگری و […]

سفیر جمهوری خلق چین در تهران ارزش تجاری ایران و چین در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۷ میلادی را ۳۳ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار اعلام کرد که در همسنجی با پارسال ۲۰٫۵ درصد افزایش داشته است.«پانگ سن»* صبح پنجشنبه در نخستین همایش بین المللی چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محور گردشگری و تجارت افزود: همکاری های ۲کشور در چارچوب طرح «یک جاده- یک کمربند» در بخش های حمل و نقل، نفت، گاز، پتروشیمی، متالوژی، ساخت و ساز و زیربنایی در حال توسعه است.به گفته این دیپلمات ارشد چینی، تعاملات انسانی ۲ کشور نیز در حال توسعه و گسترش است؛ به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۷ میلادی سفارت چین برای ۱۱۲ هزار ایرانی روادید صادر کرد که در مقایسه با سال پیش از آن ۸٫۸ درصد افزایش داشته است.

** اثر حادثه سانچی بر روابط ایران و چین

پانگ سن در ادامه با تسلیت حادثه پیش آمده برای نفتکش سانچی و جان باختن ۳۰ نفر از ملوانان ایرانی و ابراز همدردی با خانواده های آنان و جامعه ایران تصریح کرد: این حادثه هیچ تاثیر منفی بر روابط دیرینه و همکاری های گسترده ۲ کشور نخواهد داشت.«روابط ایران و چین از سابقه ای طولانی و دیرینه برخوردار است که با حمایت رییسان جمهوری ۲کشور رو به گسترش است»سفیر جمهوری خلق چین در تهران افزود: تقویت همکاری های گردشگری موضوع مهمی در تقویت تعاملات انسانی تهران و پکن است.وی، سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به ایران در سال ۲۰۱۶ و طراحی نقشه راه توسعه روابط تهران و پکن را بسیار موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: نگاهی به سال گذشته میلادی حاکی از افزایش همکاری های ۲ کشور در زمینه های مختلف بویژه تجارت و گردشگری است.

پانگ سن یادآوری کرد: همکاری ۲ طرف در زمینه گردشگری می تواند به تعمیق همکاری های دوجانبه بینجامد.این دیپلمات ارشد چین تصریح کرد: ایران و چین ۲ کشور مهم در مسیر جاده ابریشم به شمار می روند که در چارچوب طرح «یک جاده، یک کمربند» همکاری های متقابل دارند.به گفته وی، پیوند نزدیک ملت ها و توسعه تجارت بدون وجود موانع، ۲ هدف اصلی این طرح را تشکیل می دهد.وی با اشاره به افزایش سفرهای خارج شهروندان چینی در سال های اخیر، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۲۹ میلیون نفر از چینی ها به عنوان گردشگر به سایر کشورهای جهان سفر کردند.

** روابط گردشگری ایران و چین

صبح امروز (پنجشنبه) نخستین همایش بین المللی «چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محور گردشگری و تجارت» با حضور سفیر چین در تهران و مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران در هتل لاله آغاز شد.جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به عنوان کشورهای موثر با سابقه تاریخی و تمدنی در ۲ سوی آسیا، همواره دارای مناسبات معین و مثبت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دوجانبه بوده اند.چین با جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از بزرگ ترین کشورهای مولد گردشگری جهان است و از این نظر در زمره بازارهای هدف اولویت دار بسیاری از کشورها قرار دارد.امروز چین در صدر کانون های تاثیرگذار در بخش گردشگری قرار دارد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات تور چین، در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ حدود ۶۴ میلیون چینی به خارج سفر کردند.بر اساس پیش بینی بانک آمریکا تا سال ۲۰۱۹ حجم گردشگری خروجی چین به ۱۷۳ میلیون نفر می رسد که ۱۷۳ میلیارد دلار نیز هزینه می کنند.بر همین اساس نفوذ به بازار پر رونق گردشگری چین و جذب و ترغیب گردشگران چینی برای سفر به ایران می تواند جزو برنامه های مهم و راهبردی بازاریابی گردشگری قلمداد شود.همایش بین المللی چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محور گردشگری و تجارت در نظر دارد به طور منسجم و تخصصی به بررسی این امر پرداخته و با ارائه راهکارهای اثربخش به سازمان های دولتی و فعالان بخش خصوصی، دیدگاهی صحیح و واقع گرایانه از فرصت های پیش رو در ایران بدهد.پیشینه، ظرفیت های توسعه و چشم انداز روابط گردشگری ایران و چین، ضرورت تمرکز بر شناخت بازار گردشگری چین، نقش ۲ کشور در توسعه گردشگری جاده ابریشم، جایگاه اتاق های بازرگانی و تشکل های تجاری و صنعتی و فرصت های تجاری خرد و کلان بخش های خصوصی در توسعه مناسبات در زمینه گردشگری و نقش تفاهمنامه های خواهرخواندگی در توسعه روابط بین شهری محورهای اصلی این همایش را تشکیل می دهند.

همچنین، توسعه همکاری های استانی میان ایران و چین، زمینه سازی برای جذب سرمایه های خارجی در بخش گردشگری، تبیین نقش زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی در توسعه این صنعت، بررسی نقش شناخت روحیات، الگوهای رفتاری و علایق و سلایق گردشگران چینی، تبیین شیوه صحیح ارتباط بهتر و خدمات موثرتر در خدمات دهی به گردشگران چینی، روش های بهبود و اصلاح نظام مالی تا به ثمر رسیدن یک نظام کارا، مطمئن و باثبات، بررسی نقش زبان چینی و زبان فارسی برای ایجاد بستر مناسب برای جذب گردشگر و ارایه خدمات بهتر به مسافران چینی، دستیابی به راهکارهای عملی و علمی مبتنی بر رفت و آمد بازرگانان و تقویت گردشگری تخصصی و استفاده از تجربیات بازرگانان موفق ایرانی و چینی اهداف اصلی این همایش است.این همایش با مشارکت سفارت چین در ایران و انجمن دوستی ایران و چین و همکاری موسسه فرهنگی- هنری «نام آوران افق فرداد» برگزار می شود.برپایی نمایشگاه تخصصی گردشگری و تجارت در پی فراخوان مقاله نویسی و عکاسی و همچنین نمایشگاه عکس های برتر، سایر بخش های جانبی این همایش را تشکیل می دهد.
………………..