لاریجانی: استفاده از فرصت ایجاد شده در پسابرجام برای جذب سرمایه گذاری در بنادر ضروری است

رییس مجلس شورای اسلامی استفاده از فرصت ایجاد شده در پسابرجام را برای جذب سرمایه گذاری ضروری دانست و گفت: مجلس آماده است شرایط مناسب را با قانون نویسی و ایجاد تسهیلات بانکی فراهم کند. علی لاریجانی در دیدار مدیرعامل و معاونان سازمان بنادر و دریانوردی کشور با تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر […]

رییس مجلس شورای اسلامی استفاده از فرصت ایجاد شده در پسابرجام را برای جذب سرمایه گذاری ضروری دانست و گفت: مجلس آماده است شرایط مناسب را با قانون نویسی و ایجاد تسهیلات بانکی فراهم کند. علی لاریجانی در دیدار مدیرعامل و معاونان سازمان بنادر و دریانوردی کشور با تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم و روز دریانوردی به تغییر شرایط کشور به ویژه حوزه بنادر و دریانوردی پس از توافق هسته ای اشاره کرد و افزود: این مسئله جای شکر دارد اما قطعاً باید از فرصت ایجاد شده برای جذب سرمایه گذاری در این بخش استفاده شود.

82235777-71028337

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم که به صورت متوسط در کشور رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم، باید حجم سرمایه گذاری های خارجی بسیار افزایش یابد. رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس آمادگی دارد در این زمینه شرایط مناسب را با قانون نویسی و ایجاد تسهیلات بانکی فراهم کند. لاریجانی همچنین درمورد گزارش های ارائه شده در زمینه قرار گرفتن سواحل ایران در فهرست سفید محیط زیستی گفت: این مسئله جای خوشحالی دارد اما قطعاً باید توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد به ویژه در حوزه دریای خزر امروز شاهد آلودگی های زیادی هستیم. وی با انتقاد از تجاوز به حریم دریا افزود: متأسفانه در شرایط کنونی با این اقدامات جای خالی برای حضور مردم و گردشگران وجود ندارد و همه سواحل را دستگاه های دولتی گرفته اند از این رو باید برنامه ریزی و مطالعه صورت گیرد تا مشخص شود که چگونه می توان به طور مثال در 20 سال آینده سواحل را آزاد کرد و زمینه برای حضور مردم و گردشگران در سواحل فراهم شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای آزادسازی سواحل باید طرح جامعی تدوین شود تا آرام برخی از اماکن و سواحل آزاد شوند از طرف دیگر در شرایط کنونی در بحث وضعیت محیط زیست در دریای خلیج فارس شاهد هستیم که به دلیل استفاده کشورهای مربوطه از دستگاه های آب شیرین کن، شوری آب زیاد شده که این مسئله باید از طریق سازمان های بین المللی پیگیری شده و راه حلی برای آن در نظر گرفته شود. لاریجانی تصریح کرد: در شرایط کنونی در دریای خزر شاهد وجود آلودگی از جهات مختلف هستیم از این رو باید شرایط و مقررات سخت تری در نظر گرفته شده تا از ورود فاضلاب شهرها و کارخانجات جلوگیری شود و این مسئله باید قطعاً به صورت جدی از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد و در این حوزه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده حاکمیت قطعاٌ باید امور را سامان دهد. وی یادآور شد: مجلس آمادگی دارد که زمینه آن را فراهم کند از طرف دیگر این مسئله باید جزء دغدغه های مهم مسئولان باشد تا با توجه به افزایش حجم سالانه مسافران سلامت انها نیز برای استفاده از بهینه از دریا تأمین شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گزارش های ارایه شده از سوی مسئولان سازمان بنادر و کشتیرانی درخصوص وضعیت بنادر را امیدوارکننده دانست و گفت : در این زمینه حرکت رو به جلو مکشوف است. لاریجانی همچنین بر لزوم تقویت و حمایت بیشتر از حوزه دریانوردی و بنادر در کشور تأکید کرد و اظهارداشت: قطعاً باید در سیاست های کلی به ویژه برنامه ششم توسعه، در تمامی کشور استفاده و بهره گیری بیشتر از این مناطق مورد توجه قرار گیرد. وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در لایحه برنامه ششم چقدر این سیاست های حمایتی ظهور پیدا کرده البته در این لایحه در حوزه مسائل و محورهای استراتژیک، به موضوع سواحل مکران به عنوان یک مکان اشاره شده اما مهم این است که به صورت شفاف و روشن نحوه سرمایه گذاری و میزان آن مشخص شود، اما متأسفانه در شرایط کنونی این مسئله در برنامه وجود ندارد. وی ادامه داد: در شرایط کنونی در لایحه برنامه ششم توسعه تنها موضوع و محور راهبردی سواحل مکران نگارش شده و این مسئله به صورت عام دردی را دوا نمی کند، بلکه محورهای آن باید در جداول ظهور داشته باشد تا بتوان در بودجه های سالیانه برای تقویت و توسعه آن اعتبارات در نظر گرفت.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان این که توجه خاص به سواحل جنوبی کشور باید در سال های آینده با جدیت مورد توجه قرار گیرد، گفت: به طور حتم این مسئله باید به صورت کامل و روشن در حوزه حاکمیتی و هم نحوه استفاده از بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه دیده شود زیرا بخش خصوص و سرمایه گذاران باید بدانند که حاکمیت چه ظرفیت هایی را برای این حوزه در نظر گرفته است از این رو در برنامه ششم توسعه می بایست رد پایی برای جذب سرمایه گذاران گذاشته شود تا بخش خصوصی ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش شود. لاریجانی ادامه داد: به طور حتم در برنامه ششم توسعه تکلیف مردم و دولت از نظر سرمایه گذاری و آبادانی در تمام امور به ویژه حوزه بنادر و سواحل باید روشن باشد، از این رو در یکی از مواد این لایحه نام محور راهبردی مکران آمده است ولی شاید فقط این مسئله یک لفظ باشد، بنابراین با توجه به عنایات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای سرمایه گذاری در این بخش، باید پیشنهادات مدونی در این حوزه مطرح و ارائه شود. وی همچنین به تشریح اهمیت استراتژیک مناطق جاسک، چابهار و مکران پرداخت و اظهارداشت: یکی از مسائل و الزامات توسعه در این مناطق ایجاد خطوط ریلی است از این رو اگر امکانات ریلی و راه آهن به شمال کشور تأمین شود آن وقت این مناطق به یک هاب ترانزیتی تبدیل می شوند از این رو باید در برنامه ششم توسعه یک سرمایه گذاری روشن برای تقویت این بخش صورت گیرد البته در شرایط کنونی چینی ها آمادگی سرمایه گذاری دارند.

وی با یادآوری لزوم برنامه ریزی برای سرمایه گذاری کشورهای خارجی جهت توسعه بنادر ایران گفت: در شرایط کنونی با توجه به اهمیت دریا و شرایط آب و هوایی منطقه، به نظر می رسد که جمعیت از نظر شهرنشینی به سمت دریاها سیر و حرکت می کنند که این مسئله فرصت خوبی است و باید مورد توجه قرار گیرد. رییس مجلس شورای اسلامی درمورد بکارگیری مشمولان نظام وظیفه در حوزه دریانوردی نیز گفت: به طور حتم این مسئله در کمیسیون مربوطه در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد. ** یکی از سیاست های مهم سازمان بنادر و دریانوردی توسعه بندر چابهار است