روحانی: فشار حداکثری را پشت سر گذاشتیم

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: همه شاخص‌های نشان می‌دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم.حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در چهاردهمین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اظهارداشت: ایام میلاد دخت پیامبر اسلام (ص) را تبریک و تهنیت می‌گویم و همچنین از ملت بزرگوار ایران برای حضور پرشورشان در […]

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: همه شاخص‌های نشان می‌دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم.حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در چهاردهمین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اظهارداشت: ایام میلاد دخت پیامبر اسلام (ص) را تبریک و تهنیت می‌گویم و همچنین از ملت بزرگوار ایران برای حضور پرشورشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۴۱ سال پیروزی انقلاب اسلامی سپاسگذاری می‌کنم.

رییس جمهوری افزود: سالی که گذشت و رو به پایان است مانند سال قبل سال پرماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود. از آغاز سال که با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم، حادثه بی‌سابقه در تاریخ ایران و بعد حوادث طبیعی دیگری که در طول ماه های گذشته غیر منتظره بود، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود و حضور با شکوه مردم نشان داد که مردم مسیر و راهی که انتخاب کردند را به درستی ادامه خواهند داد. همچنین حوادث دیگری از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی که موجب تاثر مردم ایران شد و حادثه کرمان که عده ای از هم وطنان جان خود را از دست دادند.روحانی تاکید کرد: با همه اتفاقات سخت ملت ما ایستادگی و مقاومت عظیمی را برابر فشارهای خارجی از خود بروز دادند به‌رغم این که بدخواهان می‌خواستند با شرایط غیر قابل تحمل مواجه شویم ولی خوشبختانه مشکلات ما کمتر از سال گذشته است.وی افزود: به‌رغم این که شرایط از سال گذشته سخت‌تر است اما همه شاخص‌ها نشان می دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم بی‌تردید آمریکایی‌ها امروز به این نتیجه رسیدند مسیری که انتخاب کردند با محاسبه غلط بوده و نسبت به مردم ایران تاثیرگذار نخواهد بود.

هیچ گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت

روحانی ادامه داد: این تحریم‌ها بی‌ثمر خواهد بود. ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت و آنچه آنها فکر می‌کنند که با فشار حداکثری می‌توانند در حال ضعف ما را پای میز مذاکره ببرند، چنین چیزی امکان ندارد.رییس جمهوری گفت: تمام هدف آمریکا این است که با فشار حداکثری و در حالی که مردم در سختی فراوان و استیصال قرار گرفتند، دولت با ضعف برابر میز مذاکره حضور پیدا کند که این کار امکان‌پذیر نیست و ما با قدرت و توانمندی و عزت در برابر دنیا سخن حق خود را به صراحت بیان کردیم و می‌کنیم اما هیچ‌گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.وی گفت: همه بخش‌های مختلف کشور در طول این ۶ و نیم سال گذشته وقتی آمار را با ۶.۵ یا ۸ سال قبل از دولت یا سال‌های قبل از این دولت مقایسه کنیم به‌رغم تحریم و فشار نخستین بار در تاریخ ایران اقتصاد بدون نفت را در سال ۹۷ و ۹۸ تجربه می‌کنیم.رییس‌جمهوری افزود: هیچ زمانی در تاریخ ایران هیچ دولتی اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده است اما ما در سال ۹۷ و ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم و دیدیم کشور بدون نفت قابل اداره است. البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهدافی که دولت یازدهم و آغاز دولت یازدهم ترسیم کرده بود، کند شده باشد.

دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید

رییس جمهوری افزود: به‌رغم این مسائل وقتی آمار و ارقام را در بخش‌های انرژی، نفت، گاز، برق، آب، کشاورزی، گردشگری، شرکت‌های دانش بنیان، صنعت و معدن و در هر بخش دیگری از خدمات، آموزش و سلامت مقایسه می‌کنیم، نه تنها شرایط ما نسبتاً مناسبی است، وقتی که با سال‌های قبل مقایسه کنیم آمار و ارقام به خوبی با ما صحبت می‌کند و به ما نشان می‌دهد که اولاً ملت ما تا چه حد فداکارانه در این دو سال در صحنه بودند و ثانیاً خادمان مردم و کارگزاران دولت در سراسر کشور تلاش و کوشش خودشان را به خوبی انجام دادند.روحانی در ادامه اظهار داشت: پیام من در سخن کوتاه آغاز مصاحبه تشکر از مردم بزرگ ایران و اعلام به مردم که سال آینده نیز با همین توانمندی و قدرتمندی ما مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره مثل گذشته روزی ما دشمن را مجبور خواهیم کرد که به پای میز مذاکره بیاید.

وی گفت: در سال‌های قبل هم در مذاکرات مان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ هم آن ها بودند که پای میز مذاکره آمدند و از ما درخواست مذاکره کردند. البته امروز هم از ما درخواست مذاکره می‌کنند، اما باید به شرایط عادلانه برگردند، تا این کار امکان پذیر باشد.رییس شورای‌عالی امنیت ملی گفت: بنابراین مسیر ما، مسیر ایستادگی و مقاومت و پیشرفت در سال آینده خواهد بود و آنهایی که تبلیغاتی را می‌کنند برای سال آینده، تبلیغات نادرستی می‌کنند. همانطور که در سال ۹۷ تبلیغ کرده بودند که ایران به تورم سه رقمی می‌رسد و دیدیم که در سال ۹۷ چنین نشد. در ۹۸ هم تا امروز توانستیم این مسیر را در مسیر درستی قرار بدهیم.روحانی یادآور شد: سال آینده همین مسیر را ادامه خواهیم داد و در سال آینده هم رشد اقتصادی ما بهتر خواهد بود، هم مسیر کنترل تورم بهتر خواهد بود. بنابراین آماده‌ام به سوالات پاسخ بدهم اما پیام من این است که سال آینده خوب خواهد بود و از مردم بسیار شریف ایران که در روزهای سخت زندگی در کشورمان در برابر فشارهای دشمن مقاومت می‌کنند تشکر می‌کنم.

همچنان بر طرح صلح هرمز و امید اصرار داریم

روحانی درباره طرح پیشنهادی صلح هرمز از سوی دولت و اینکه تلاش‌های دولت و دستگاه دیپلماسی برای تحقق این طرح چه نتایجی به همراه داشت، گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح، و ثبات، بدون مشارکت ایران و حضور ایران امکان ناپذیر است. ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور مهم و قدرتمندی مانند ایران امکان پذیر خواهد بود.وی افزود: همواره دنبال امنیت در این منطقه بودیم و شهید سلیمانی جزو سردارانی بود که دنبال صلح در منطقه حساس خاورمیانه بود و همواره در این مسیر تلاش کرد و آخرین تلاشش هم در مسیر گفت و گو با نخست وزیر عراق بود که وی را ناجوانمردانه ترور کردند.رییس جمهوری با بیان اینکه در مجمع عمومی سازمان ملل طرح صلح هرمز یا امید را مطرح و به همه کشورها پیشنهاد کردیم و برای دبیر کل سازمان ملل و دولت‌های منطقه این طرح ارسال شده است، اظهار داشت: به طور رسمی برای سران کشورهای منطقه این طرح را ارسال کردم و از همه آنان خواستم در این طرح مشارکت کنند.

روحانی اضافه کرد: برخی کشورهای منطقه به خوبی استقبال کردند برخی تاکنون پاسخ صریحی نداده‌اند . اما همچنان معتقدیم راه حل صلح و امنیت منطقه، استقرار بخشی آن توسط کشورهای منطقه است و همگان با تلاش خود باید این هدف را محقق کنند.مقام عالی دولت با تاکید بر اینکه همه کشورهای منطقه باید از صلح و ثبات منطقه استفاده کنند و همه باید از این امنیت برخوردار باشند، ادامه داد: اگر بخواهیم همه کشورهای منطقه از ثمرات امنیت برخوردار نباشیم این صلح برپا نخواهد ماند. همچنان بر طرح صلح هرمز و امید اصرار می‌ورزیم.خبرنگار روزنامه اطلاعات در ادامه نشست خبری درباره پیغام های برخی کشورهای دوست برای ایجاد گشایش در بن بست ایجاد شده در برجام و پیشنهادهای ارائه شده رئیس جمهور از وی پرسید و این را هم پرسید که با توجه به شکست استیضاح ترامپ وایجاد این شائبه که بخت نخست ریاست جمهوری در دوره آینده با ترامپ است، ارزیابی شما چیست و قبل از انتخابات امریکا آیا امکان دستیابی به یک توافق یا گشایش وجود دارد یا نه.روحانی در پاسخ گفت: این سوال را باید بیشتر از آن طرف بپرسید. برای ما فرقی نمی‌کند چه حزبی در آمریکا حاکم باشد. آنچه برای ما مهم است منافع ملی ما است.

وی با اشاره به وجود دو گروه در آمریکا اظهارداشت: یک گروه معتقد بودند با فشار به ایران آن را وادار به مسیر دلخواه خود خواهند کرد و گروهی دیگر معتقد بودند ایران قدرتمندتر از این هست و باید با آن تفاهم کنند که دولت قبلی آمریکا به تفاهم با ایران معتقد بود و پای میز مذاکره آمد. مذاکره سختی بود اما به تفاهم رسیدیم؛ اگر به صورت کامل طرف‌های ما تفاهم را عمل می کردند شرایط بهتری را در منطقه و جهان تجربه می‌کردیم.رییس جمهوری افزود: اما حین اجرا گروهی روی کار آمدند که فکر می‌کردند راه حل تحمیل به ایران است نه اینکه بنشینیم با ایران راجع به موضوعاتی بحث کنیم و نقطه نظر مشترک برسیم. با فشارهایی که اسرائیلی‌ها و برخی کشورهای مرتجع به آنان آوردند و خود هم ذاتا این موضوع را دنبال می کردند فکر می‌کردند با اعمال تحریم حداکثری ظرف چند ماه مثلا ۳ تا ۴ ماه ایران نمی تواند مقاومت کند و تسلیم می شود و آن وقت بسته خود را روی میز مذاکره می گذارند و به تعبیر آنان ایران مجبور است بسته را بپذیرد.

روحانی یادآور شد: از تحریم جدید و فشار حداکثری آمریکا ۲۰ ماه گذشته است و در این ۶ ماه اخیر شرایط ما بهتر شده و این فشار حداکثری شکست خورده است. شرایط داخلی ما، اتحاد و وحدت ما است و می‌خواستند درون کشور مردم در شرایطی قرار بگیرند که به این باور برسند بدون تفاهم و توافق با آمریکا نمی‌توانیم زندگی خود را ادامه دهیم که هیچ کس در کشور این را قبول ندارد .رییس جمهوری ادامه داد: در این مدت با کمی سختی عبور کردیم بنابراین اینکه دولت بعدی کی است مهم نیست؛ طرح و حرف ما همیشه یکی بود و آن حرف این بود که گفتیم اگر آمریکا به برجام برگردد و از تحریم‌ها دست بردارد می‌تواند در قالب ۵ به اضافه به ۱ مذاکره کند در غیر این صورت امکان مذاکره وجود ندارد.

ادامه دارد