قحط المدیر در سازمان های خوزستان!

۳۰ ماه از تکیه زدن غلامرضا شریعتی بر صندلی استانداری خوزستان میگذرد و استان در این دوره عقب گرد چشمگیری داشته است یکی از دلایل این عقب گرد میتوان به عزل و نصب های استاندار خوزستان معارفه های غیر کارشناسانه غیر معقول دوستانه و یا باج خواهانه و به دوراز شایسته سالاری رامشاهده نمود .چگونه […]

۳۰ ماه از تکیه زدن غلامرضا شریعتی بر صندلی استانداری خوزستان میگذرد و استان در این دوره عقب گرد چشمگیری داشته است یکی از دلایل این عقب گرد میتوان به عزل و نصب های استاندار خوزستان معارفه های غیر کارشناسانه غیر معقول دوستانه و یا باج خواهانه و به دوراز شایسته سالاری رامشاهده نمود .چگونه میشود وقتی برای استخدام یک نفر کارشناس در یک سازمان دولتی آزمون، مصاحبه و مطالعه بر روی سوابق کاری مرتبط با شغلی که قرار است احراز کند انجام می شود اما برای انتخاب پست مهم و حساس مدیریت در فلان سازمان هیچگونه شرایط مشخصی برای احراز پست مدیریت ارشد وجود ندارد و به اطلاع پرسنل در آن سازمان رسانده نمی شود که چرا چنین فردی را به عنوان مدیر ارشد انتخاب کرده اند؟ حداقل در مراسم معارفه و تودیع ویژگی ها و وجه تمایز تخصصی، تجربی مدیر مربوطه را به اطلاع کارکنان برسانند.

به نظر می رسد بهترین محمل برای نقد چنین عزل و نصب هایی انجمن ها و تشکل های صنفی و تخصصی و رسانه های ریز و درشت است که در برگیرنده نظرات کثیری از متخصصان حرفه مربوطه در هر حوزه کاری هستند که باید ابتدا از شخص اقای شریعتی استاندار خوزستان پرسید که انتصاب ایشان چگونه انجام می شود؟ و چه معیارهایی دارد؟متاسفانه طی چندین سال اخیر انتصابات و تعیین پست های کلیدی استان مشاهده شده که فردی خارج از ان سازمان به واسطه دوستی و ارتباطی که با فلان شخصیت وفلان ارگان دارد به عنوان مدیر کل یا مدیر عامل منصوب میگردد و انگونه که بنده از این انتصابات میکنم هیچ فرد شایسته و متخصص و شایسته ای در بدنه ان سازمان وجود ندارد که بتواند بر صندلی مدیریتی ان سازمان تکیه بزند !

این گونه انتصابها ضربه های جبران ناپذیری به ریشه آن سازمان خواهد زد و ان سازمان را منفعل خواهد نمود .و باعث سرخورده شدن متخصصانی که در بدنه آن ارگان تخصصی وجود دارند میشود و باید سرپرستی و مدیریت فردی را بالای سر خود تحمل کنند که از آنها کمتر می داند یا هیچ نمی داند و اسف بارتر از آن اینکه مدیر نصب شده با الفبای مهارت های مدیریت هم آشنا نباشد که دیگر وامصیبتا و قطعا دیر یا زود باید منتظر به کما رفتن ان یازمان یا ارگان باشیم که چنین مدیران ناکارآمد و نالایقی به مسند مدیریتی آن تکیه زده اند. که به کرات طی این چند سال شاهد آن بوده ایم. ای کاش در برنامه تلویزیونی ناقدانه به اسم برآیند به جای به نمایش کشیدن کم کاری و مشکلات فلان سازمان. تودیع و معارفه ها فلان مدیر کل و استاندار و غیره را واکاوی مینمودند ،که چطور فلان مدیر بر چه پایه و اساسی و بر اساس چه شاخصه های بر صندلی فلان سازمان تکیه میزند ! آیا دلیل اینکه یک سازمان منفعل عمل میکند به مدیریت ناصحیح آن سازمان بر نمیگردد! آیا بهتر نیست در جای دیگر به دنبال راه حلی برای مشکلات به وجود آمده باشید ؟

مهرداد پرویزی

دی ۹۷