بیش از ۲۰ هزار دانش آموخته دکتری بیکار هستند

معاون آموزشی وزیر علوم، گفت: در مقطع دکتری، ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد چهار هزار نفر جذب دانشگاه شده اند، با این فرض که بیش از ۲۰ هزار نفر دانش آموخته بیکار دکتری داریم.به گزارش ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تجلیل از دانشجویان ممتاز دانشگاه علم و […]

معاون آموزشی وزیر علوم، گفت: در مقطع دکتری، ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد چهار هزار نفر جذب دانشگاه شده اند، با این فرض که بیش از ۲۰ هزار نفر دانش آموخته بیکار دکتری داریم.به گزارش ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تجلیل از دانشجویان ممتاز دانشگاه علم و صنعت که امروز در این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه بالع بر ۲۷۰ رشته در حوزه های بین رشته ای راه اندازی شده است، اظهار کرد: به دلیل توان بالای آموزشی دانشجویان ایرانی به راحتی در دانشگاه های خارجی پدیرش می شوند و در خارج از کشور با دیگر دانشجویان رقابت کرده و می درخشند. این موضوع از توان بالای آموزشی آنان حکایت دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تاکید کرد: پژوهشگر خوب کسی است که آموزش مناسب دیده و برای رسیدن به پژوهش و تحقیقات مطلوب، آموزش مناسب گذرانده باشد.به گفته شریعتی نیاسر، اکنون، فشارهای زیادی از نظر سیاسی روی کشور اعمال شده که با مقاومت و تلاش جوانان می توان از این مسیر به خوبی عبور کرد چرا که رمز پیروزی در این زمان مقاومت است.این مقام مسئول در وزارت علوم، افزود: طرح دانشگاه علم و صنعت برای بین المللی سازی پنج دانشگاه و پژوهشگاه مورد موافقت قرار گرفته است. علاوه بر این، مصوبه ای برای استعدادهای درخشان دانشگاه های سطح یک داریم که بر این اساس دانشگاه ها می توانند ۴۰ درصد از پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی خود را از دانشجویان ممتاز خود و داوطلبان ممتاز کنکور جذب کنند.وی افزود: آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته برای دانشجوبانی که نبوغ خاص و توانایی بالایی دارند در نظر گرفته شده است چرا که آنان می توانند در دو رشته تحصیل کنند. همچنین این امکان برای دانشجویان ممتاز فراهم شده تا رشته دوم را همزمان با فوق لیسانس بدون پرداخت هزینه تا دو ترم ادامه دهند.

شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ابلاغ آیین نامه مهارت افزایی، اظهار کرد: در این آیین نامه به چهار محور از جمله توجه به دروس کاربردی فنی و مهندسی اشاره شده است. همچنین برای افزایش مهارت دانشجویان، ۴ تا ۱۰ واحد دروس اختیاری که در معدل نیز تاثیر دارد، ارائه شده است.وی ادامه داد: در این آیین نامه به مهارت افزایی فرد به منظور کسب شغل و مهارت اجتماعی بعد از دانش آموختگی اشاره شده است. وزارت علوم مسئول اشتعال زایی نیست اما می تواند توان اشتغال پدیری دانشجویان را افزایش دهد تا توانمندی های آنها بیشتر شود.معاون آموزشی وزیر علوم در مورد رصد دانش آموختگان توسط دانشگاه ها، تاکید کرد: مدیران دانشگاه ها باید پیگیر دانشجویان باشند و در این زمینه انجمن دانش آموختگان دانشگاه ها راه اندازی شده و این گروه از قشر دانشگاهی را رصد می کنند. اینکه چه تعداد دانش آموخته در دانشگاه ها شناسایی و شاغل شده اند، امتیازی برای دانشگاه محسوب می شود. این موضوع در رتبه بندی دانشگاه ها هم تاثیر دارد.به گفته شریعتی نیاسر، طرح سرباز کار بر این اساس است که دانش آموختگان دوران اشتغال خود را در دوره سربازی می گذرانند یا اینکه دانش آموختگان در مراکز صنعتی مراحل کارورزی را می گذرانند.

** امضای تفاهمنامه براساس اعتبار سنجی

وی همچنین از امضا تفاهم نامه ای با موسسه آموزش مهندسی ایران براساس اعتبار سنجی دانشگاه ها و میزان توجه آنها به گروه فنی مهندسی همچنین امضای تفاهم نامه دیگری با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه میزان جذب ظرفیت دانشگاه ها در رشته های کشاورزی خبر داد.به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، در مقطع دکتری، ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد چهار هزار نفر جذب دانشگاه شده اند با این فرض که ۲۰ هزار نفر دانشجوی دکتری بدون شغل هم هستند. رشد بی رویه دانشجو در دهه ۸۰ باعث بروز مشکلاتی شد که به نگاهی متحول گرا نیاز دارد.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: با این حال، در سال ۹۳ این میزان از رشد دانشجویان مهار و گام هایی برای ارتقا کیفی برداشته شد.وی در خصوص سلامت علمی در دانشگاه ها، گفت: برای جلوگیری از بروز تقلب های علمی، قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که به دانشگاه ها ابلاغ کردیم، بر این اساس، نباید کمترین خطاها در سلامت علمی دانشگاه ها صورت گیرد چرا که استاد و دانشجو هر دو مسئول سلامت علمی مقالات هستند.معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: دانشجویان باید برای حال و آینده خود برنامه ریزی کرده و از زمان به بهترین شکل استفاده کنند.