زلزله استان های تهران و البرز را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی ۵:۲ ریشتر ساعت ۲۳:۲۷دقیقه چهارشنبه شب تهران را لرزاند. این زمین لرزه که در استانهای گیلان، البرز، قم، مرکزی و قزوین احساس شد در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داد.کانون این زلزله در مرز استان تهران و البرز و در ۳ کیلومتری ملارد(استان تهران) و هفت کیلومتری مشکین دشت(استان البرز) […]

زمین لرزه ای به بزرگی ۵:۲ ریشتر ساعت ۲۳:۲۷دقیقه چهارشنبه شب تهران را لرزاند. این زمین لرزه که در استانهای گیلان، البرز، قم، مرکزی و قزوین احساس شد در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داد.کانون این زلزله در مرز استان تهران و البرز و در ۳ کیلومتری ملارد(استان تهران) و هفت کیلومتری مشکین دشت(استان البرز) و ۹ کیلومتری شهریار(استان تهران) رخ داده است.

این زمین لرزه در طول ۵۰،۹۶ و عرض ۳۵،۶۹ به وقوع پیوسته است.بر اثر این زلزله در خطوط تلفن برخی از مناطق تهران و کرج اختلال ایجاد شد و مردم از وحشت این زمین لرزه به خیابانها ریختند.
*۶:۴۱ پنجشنبه
زلزله به بزرگی ۴٫۵ریشتری ۶و ۲۰دقیقه و ۱۴ثانیه صبح پنجشنبه در حوالی سرپل ذهاب کرمانشاه رخ داد.

*۶:۰۷ پنجشنبه
شهرداری کرج از مردم خواست با حفظ خونسردی و برای جلوگیری از تلفات و آسیب ها در زمان وقوع زلزله احتمالی نکات لازم را رعایت کنند.

*۶:۰۰ پنجشنبه
«بهمن خطیبی» فرماندار ملارد با بیان اینکه در نتیجه وقوع زلزله ملارد در چهارشنبه شب هیچ مصدومی نداشتیم، افزود: اما ترس از وقوع زلزله و فرار سبب مرگ یک زن باردار و مصدومیت ۲۰ نفر از شهروندان این منطقه شد.

*۵:۴۶ پنجشنبه
شهردار کرج اعلام کرد که تمام فرهنگسراها و ورزشگاه های شهرداری این کلانشهر در اختیار مردم قرار گرفته است.

*۵:۳۷ پنجشنبه
استاندار البرز با اشاره به وقوع زلزله ۵٫۲ ریشتری استان های البرز و تهران گفت: تمام نیروهای امدادی البرز در حالت آماده باش هستند.

*۵:۷ پنجشنبه
سردار محمد رضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: وضعیت عبور و مرور امروز مانند روز های پنجشنبه معمول ،طرح ترافیک تا ساعت ١٣:٣٠بعد از ظهر خواهد بود.

*۴:۱۳ پنجشنبه
استانداری قم در اطلاعیه ای در پی وقوع زلزله در ملارد تهران و احساس آن در تمام نقاط استان قم، اعلام کرد: تمامی دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی این استان امروز(پنجشنبه) تعطیل است.

*۴:۴ پنجشنبه
سردار حسین رحیمی رییس پلیس پایتخت بامداد پنجشنبه با اشاره به انتظام بخشی نیروی انتظامی پس از وقوع زمین لرزه گفت: از لحظه وقوع زلزله تمامی نیروهای پلیس تهران جهت خدمت رسانی به شهروندان به حال آماده باش درآمدند.

*۳:۴۵ پنجشنبه
استاندار تهران در پی وقوع زلزله از تعطیلی ادارات و مراکز دولتی پایتخت به جز دستگاه های امدادی و خدمات رسان در روز پنجشنبه خبر داد.

*۳:۴۰ پنجشنبه
رضا اردکانیان، وزیر نیرو بامداد پنجشنبه پس از زمین لرزه ملارد گفت: در وزارت نیرو در کنار همکاران ستاد عملیات در آمادگی ها کامل هستیم.

* ۳:۲۷ پنجشنبه
فرماندار شهرستان قرچک گفت: پس از وقوع زلزله و التهاب اولیه در سطح شهرستان ، شرایط قرچک به حالت عادی خود بازگشته و بسیاری از مردم به منازل خود مراجعه کرده اند.

* ۳:۰۱ پنجشنبه
رییس سازمان امداد و نجات جمعت هلال احمر با اشاره به اعزام ۱۵ تیم ارزیاب به منطقه زلزله زده، گفت: تا کنون خسارتی از محدوده وقوع زلزله گزارش نشده است.
مرتضی سلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارکرد: با توجه به احتمال حضور خودروهای امدادی در سطح شهر مردم از توقف و تردد در معابر اصلی خودداری کنند.
وی درباره آمار مصدومان حادثه نیز تصریح کرد: این زلزله تا کنون چهار مصدوم سطحی داشته است.

* ۲:۵۸ پنجشنبه
محمدحسین مقیمی استاندار تهران اعلام کرد: تمامی ادارات و مراکز دولتی استان به جز دستگاه‌های خدمات رسان، امروز – پنجشنبه ٣٠ آذر – تعطیل است

*۲:۵۷ پنجشنبه
مدیر روابط عمومی آستان مقدس امام خمینی (ره) گفت: به دنبال وقوع زمین لرزه ۵٫۲ ریشتری ملارد، حرم مطهر امام خمینی (ره) آماده پذیرایی از مردم است.
سعید سرمد اظهار کرد: حرم مطهر امام(ره) با تمامی امکانات آماده پذیرایی از مردم تهران است.

* ۲:۵۲ پنجشنبه
مهرور مدیرکل مدیریت بحران استان البرز گفت: تمامی ادارات و دستگاههای اجرایی و آموزشی استان بجز از دستگاههای خدماتی و امدادرسان، روز پنجشنبه(۳۰ آذر) تعطیل است.

* ۲:۴۷ پنجشنبه
الماسی مدیر کل بحران استانداری تهران گفت: یک خانم در بخش مارلیک شهرستان ملارد بر اثر اضطراب و هیجان ناشی از وقوع زلزله، فوت شد.
حسین الماسی افزود: یک مرد نیز در روستای اخترآباد این شهرستان به دلیل وحشت و شتاب در حرکت حین وقوع زلزله، دچار مصدومیت شده است.
وی با بیان اینکه نشست کمیته بحران استانداری تهران تشکیل و فعال شده است گفت: درحال حاضر نشست کمیته مدیریت بحران استان تهران به ریاست استاندار درحال بررسی موضوع حادثه و پیگیری و بررسی شرایط موجود است.

* ۲:۱۴ پنجشنبه
محمد نجار رییس ستاد مدیریت بحران کشور گفت: مردم استان های البرز و تهران با حفظ هوشیاری، در نقاط و محله های امن مستقر شوند.
وی افزود: شهروندان از حمل سوخت با هرگونه گالن و ظرف اجنتاب کنند چراکه مشکلی در زمینه تامین و ارائه سوخت به مردم وجود ندارد.
نجار اظهار کرد: تمامی دستگاههای اجرایی و امدادی استان های تهران و البرز در آماده باش کامل هستند و برای هرگونه خدمت رسانی در صورت نیاز، آمادگی کامل را دارند.
به گفته وی، شهرداری تهران نیز زمینه استفاده شهروندان از سرویس های بهداشتی بوستان ها را فراهم کرده و همچنین با استفاده از تانکرهای سیار اقدام به توزیع آب در مناطق مختلف شهر می کند.
وی افزود: همچنین مساجد، بوستان ها و ورزشگاههای شهر تهران نیز برای اسکان اضطراری شهروندان تهرانی باز است.

* ۲:۱۲ پنجشنبه
مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران اعلام کرد: با توجه به حضور جمعی از شهروندان در خیابان ها و معابرعمومی بعد از وقوع زلزله، در سوله های مدیریت بحران، بوستان ها، مساجد و ورزشگاه های پایتخت برای حضور و اسکان کوتاه مدت مردم باز است و شهروندان برای اسکان اضطراری می توانند از این اماکن استفاده کنند.

* ۱:۵۰ پنجشنبه
استاندار تهران گفت: دستگاههای امداد، نجات و مدیریت بحران استان درپی وقوع زلزله در اماده باش کامل هستند.
محمدحسین مقیمی افزود: ستاد بحران برای بررسی حادثه وقوع زلزله نیز با حضور دستگاههای مسئول امداد و نجات در استان تشکیل و آمادگی لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم در سطح استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در لحظات اولیه وقوع حادثه بروز نگرانی و اضطراب در میان مردم طبیعی است، اظهار کرد: مردم خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و با رعایت موازین ایمنی، اخبار مربوط به حادثه را تنها از طریق مراجع و رسانه های رسمی کشور دنبال کنند.

* ۱:۴۴ پنجشنبه
معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: زمین لرزه شامگاه چهارشنبه به جز یک نفر که به علت سقوط از ارتفاع دچار مصدومیت شده است، مصدوم دیگری تا کنون در تهران نداشته است.
علی ماهر بامداد افزود: زمین لرزه ۵٫۲ ریشتری که مرکز آن مشکین دشت البرز بوده است تا کنونه مصدومی نداشته است و فقط یک نفر در شهرک علوی تهران بر اثر سقوط از ساختمان دچار حادثه شده و به بیمارستان منتقل شده است.

* ۱:۴۱ پنجشنبه
مرکز فوریت های پزشکی قزوین اعلام کرد یک دخترچه قزوینی در حین فرار هنگام وقوع زلزله چهارشنبه شب دچار مصدومیت شد

* ۱:۳۹ پنجشنبه
معاون استاندار مرکزی و فرماندار شهرستان ساوه گفت: در پی وقوع زمین لرزه ۵ و ۲ دهم ریشتری در ملارد و مشکین دشت در مرز استان های البرز و تهران، ۴ شهروند ساوجی راهی بیمارستان شدند.
محمد بهاروند ایرنا افزود: بر اساس اعلام واحدهای امدادی و مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ساوه، یک نفر به دلیل سقوط از ارتفاع و سه نفر دیگر به علت استرس وارد شده پس از حادثه به بیمارستان شهید مدرس منتقل شده اند.
وی اضافه کرد: این افراد هم اینک تحت مداوا قرار دارند که حال آنان رضایت بخش اعلام شده است.

* ۱:۳۱ پنجشنبه
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز و رییس پلیس راه استان البرز در گفت و گو با ایرنا اعلام کردند که زمین لرزه ۵٫۲ ریشتری ساعت ۲۳٫۲۷ دقیقه چهارشنبه در استان های تهران و البرز تا کنون در البرز خسارت و مصدومی به دنبال نداشته است.
سرهنگ رضا گودرزی رییس پلیس راه استان البرز با رد برخی خبرها مبنی بر ریزش کوه بر روی یک خودرو در جاده کرج – چالوس، گفت که ماموران پلیس راه در این جاده مستقر هستند و اوضاع به طور کامل در کنترل است.
وی خاطرنشان کرد: جاده کرج – چالوس با وجود اینکه به دنبال زمین لرزه ۳ ریزش کوه داشته است، اما کماکان باز است اما تاکید پلیس راه بر این است که مردم از این محور تردد نکنند زیرا احتمال ریزش کوه وجود دارد.

* ۱:۳۰ پنجشنبه
دکتر علی مرادی رئیس مرکز زلزله نگاری پس از زمین لرزه چهارشنبه شب در مرز استان تهران و البرز گفت: تاکنون بیش هفت پس زلزله از ۲تا ۳ ریشتر در تهران رخ داده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کانون این زلزله از گسل فعال استان البرز بوده می توان احتمال داد که پس زلزله های زیادی را تا ساعات آینده داشته باشد.
رئیس مرکز زلزله نگاری کشور ابراز امیدواری کرد: پس زلزله های بیشتری با مقیاس کوچک رخ دهد چراکه در این صورت احتمال وقوع زلزله های قوی ضعیف خواهد بود.
مرادی در عین حال گفت: باتوجه به وقوع زلزله بزرگ با قدرت ۵،۲ ریشتری دیگر جای نگرانی برای وقوع زلزله های بزرگتر وجود ندارد و مردم عزیز به شایعات در فضای مجازی و کانالهای تلگرامی توجه نکنند.

* ۱:۱۵ پنجشنبه
دبیرکارگروه ملی زلزله گفت: با توجه به احتمال خطر و تجربه زلزله های رخ داده در کشور به ویژه زمین لرزه اخیر کرمانشاه، مردم تهران و کرج بهتر است با ترک منازل خود چند ساعتی را در فضای امن به سر ببرند.
دکتر «علی بیت اللهی » افزود: با عنایت به زلزله چهار شنبه شب که در ۳ کیلومتری ملارد تهران(مرز کرج و تهران) رخ داد، مردم تهران و کرج برای رعایت نکات ایمنی دست کم ۳ساعت در مناطق امن مانند داخل خودرو، فضای باز و چادر بسر ببرند تا از خطرات احتمالی در امان باشند.
این کارشناس زلزله تصریح کرد، تجربه های گذشته از وقوع زلزله در بم یا زلزله اخیر کرمانشاه نشان می دهد که زلزله امشب تهران می تواند پیش لرزه باشد و یا می توان این حادثه را در همین حد پایان یافته تلقی کرد.

* ۱:۱۳ پنجشنبه
فرماندار شهرستان ری گفت: زمین لرزه ۵٫۲ در مقیاس درونی زمین (ریشتر) که چهارشنبه شب در ملارد به وقوع پیوست و شهرهای جنوبی استان تهران را هم لرزاند، هیچگونه خسارت جانی و مالی در پی نداشت.
هدایت الله جمالی پور افزود: بخشداران و دهیاران مناطق تحت مدیریت خود را بررسی کردند و تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت یا تلفات ناشی از این زمین لرزه دریافت نشده است.
وی تصریح کرد: اقدامات وهماهنگی های لازم با نیروهای انتظامی ،نیروهای امدادی و خدماتی انجام شده است و آمادگی لازم را برای واکنش در صورت وقوع هرگونه احتمالی را دارند.

* ۱:۱۲ پنجشنبه
* فرماندار ورامین به ستاد بحران این شهرستان در پی وقوع زلزله آماده باش داد.
محمدرضا یوسفی گفت: در پی وقوع زلزله، ستاد بحران شهرستان ورامین تشکیل و کلیه نیروهای امدادی از جمله سازمان آتش نشانی، هلال احمر، ادارات خدمات رسان برق، آب، گاز و مخابرات در آماده باش کامل به سر می برند.
وی افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با بخشداران مرکزی و جوادآباد، وضعیت کلیه مناطق روستایی بررسی شده و هیچ خسارتی به این مناطق وارد نشده است.

* ۱:۰۹ پنجشنبه
مدیرکل مدیریت بحران استان البرز اعلام کرد که تا کنون ۴ پس لرزه در این استان به دنبال زمین لرزه ۵٫۲ ریشتری نیمه شب چهارشنبه در این استان به ثبت رسیده است.
مهدی مهرور خاطرنشان کرد: زمین لرزه ۵٫۲ ریشتری که مرز بین استان های البرز و تهران در ملارد و مشکین دشت را لرزاند تا کنون در استان البرز هیچگونه مصدومی نداشته است.
وی تصریح کرد: نیروهای امدادی در سراسر استان در حال آماده باش کامل هستند و تیم های امدادی و کارشناسان به مشکین دشت اعزام شده اند تا ارزیابی بیشتری درباره این حادثه داشته باشند

* ۱:۰۷ پنجشنبه
ناجی فرماندار شهرستان شهریار گفت: زمین لرزه شب گذشته در مرز استان های تهران و البرز تاکنون خسارتی در این شهرستان نداشته است.
وی افزود: تمامی دستگاهها و نیروهای امداد و نجات شهرستان برای خدمت رسانی به مردم در صورت نیاز در آماده باش کامل هستند.

* ۱:۰۶ پنجشنبه
مدیر کل بحران استانداری تهران گفت: تمامی فرمانداران و شهرداران استان تهران، حوزه خدمات شهری تهران، هلال احمر و اورژانس و سایر نهادهای مرتبط در آماده باش کامل هستند.
حسین الماسی افزود: نهادهای مرتبط آمادگی کامل برای خدمت رسانی به مردم را در صورت بروز هرگونه حادثه ای دارند.
وی اظهار کرد: وقوع زلزله مجدد یا عدم وقوع آن در تهران و اطراف آن به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و شهروندان سعی کنند آرامش خود را حفظ کرده و در عین حال هوشیار باشند.
وی با بیان اینکه زلزله با بزرگی ۵٫۲ ریشتر در مرز استان های تهران و البرز روی داد و مرکز آن حوالی شهر ملارد بود تصریح کرد: تاکنون گزارشی از خسارت جانی و مالی ناشی از زلزله امشب در سطح استان تهران گزارش نشده است.
الماسی گفت: شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تهران با تشکیل نشست اضطراری آخرین تحولات را در دست بررسی دارد.

* ۱:۰۵ پنجشنبه
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: از زمان وقوع زلزله در این استان، تیم واکنش سریع این جمعیت به آماده باش کامل درآمده است.
دکتر محمدی افزود: از زمان وقوع زلزله تیم های واکنش سریع و امدادی در استان مرکزی به حالت آماده باش در آمده اند.
وی ادامه داد: تا این لحظه هیچ گونه مصدومی نداشته ایم ضمن این که عملیات امدادی خاصی نیز انجام نشده است.

*۰:۴۰ پنجشنبه
رییس پلیس راه استان البرز اعلام کرد که ریزش کوه ناشی از زمین لرزه ساعتی پیش در استان البرز باعث ختلال در تردد در این جاده و خطر ریزش کوه در نقاط دیگر شده است.
سرهنگ رضا گودرزی ایرنا افزود: در ۲ نقطه از جاده کرج – چالوس در اثر زلزله در محدوده آبشار و دیپلمات ریزش صورت گرفته استو
وی خاطرنشان کرد: ماموران پلیس به منطقه اعزام شده اند و با توجه به احتمال ریزش کوه در نقاط مختلف جاده چالوس توصیه پلیس این است که هموطنان از تردد در این جاده خودداری کنند.

*۰:۳۲ پنجشنبه
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بامداد پنجشنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر به شهروندان تهرانی و کرجی توصیه کرد: با وقوع زلزله در تهران و کرج، به دلیل تراکم زیاد کانال های ارتباطی، در برخی محله‌های شهر تهران امکان برقراری تماس سخت شده است

*۰:۲۵ پنجشنبه
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر قزوین از آماده باش کامل نیروها و تجهیزات امدادی این جمعیت در همه شهرستان ها و بخش های استان به منظور امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی زمین لرزه خبر داد.
حکمت الله هاشمی افزود:بلافاصله پس از زمین لرزه ۵٫۲ ریشتری که دقایقی پیش استان‌های قزوین، تهران، البرز،گیلان و قم را لرزاند تمام نیروهای امدادگر و نجاتگر به همراه تجهیزات امداد و نجات شعبات مختلف جمعیت هلال احمر از جمله آبیک، البرز، بوئین زهرا، قزوین، تاکستان، طارم سفلی و الموت به حالت آماده‌باش درآمدند.
وی اضافه کرد: جمعیت هلال احمر تا ساعات آینده نیز در آماده باش کامل خواهد بود.
هاشمی ادامه داد: براساس گزارش های دریافتی تاکنون هیچگونه خسارتی از زمین لرزه گزارش نشده است.

*۰:۲۵ پنجشنبه
مدیرکل مدیریت بحران استان البرز اعلام کرد، زمین لرزه چهارشنبه شب( ساعت ۲۳و ۲۷دقیقه) که استان های تهران و البرز را لرزاند در استان البرز هیچگونه خسارتی به دنبال نداشته است.
مهدی مهرور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کرج افزود: نیروهای امدادی در دقایق نخستین وقوع زلزله به محل احتمالی زمین لرزه شهر مشکین دشت اعزام شدند و اکنون اوضاع در کنترل است و این زمین لرزه هیچگونه خسارتی به دنبال نداشته است.

*۰:۱۸ پنجشنبه
سرپرست فرمانداری آبیک گفت: تاکنون گزارشی از دریافت خسارت در پی زلزله در این شهرستان دریافت نشده است.
سید محمد حسینی چهارشنبه شب در گفت و گو با ایرنا گفت: فاصله کانون زلزله امشب که ۵٫۲ ریشتر قدرت داشت با شهر آبیک مرکز شهرستان آبیک قزوین ۳۵ کیلومتر بوده است.
شهرستان آبیک در شرق استان قزوین و در همسایگی با استان البرز قرار دارد.

* ۲۳:۴۵ چهارشنبه
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: زمین لرزه ۵٫۲ ریشتری دقایقی پیش استان البرز در استان قزوین نیز احساس شد.
ایرج زاهدپور چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منشاء این زمین لرزه مشکین دشت استان البرز بوده است.
این مسئول با بیان اینکه هنوز اطلاعی از بروز خسارت در پی این زلزله در استان قزوین دریافت نشده است، گفت: در حال دریافت گزارش از این حادثه هستیم.
۱۶۲۵