۲۰ درصد جمعیت تحت پوشش بهزیستی کشور در خوزستان هستند

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در مجموع ۲۰ درصد از جمعیت تحت پوشش بهزیستی کشور در استان خوزستان قرار دارند. غلامرضا صدیق‌راد در جلسه شورای اداری بهزیستی خوزستان که امروز (یکشنبه ۲۵ تیرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ‌بهزیستی در سه حوزه اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری فعالیت دارد و تنها برخی خدمات بهزیستی قابل مشاهده […]

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در مجموع ۲۰ درصد از جمعیت تحت پوشش بهزیستی کشور در استان خوزستان قرار دارند. غلامرضا صدیق‌راد در جلسه شورای اداری بهزیستی خوزستان که امروز (یکشنبه ۲۵ تیرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ‌بهزیستی در سه حوزه اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری فعالیت دارد و تنها برخی خدمات بهزیستی قابل مشاهده هستند و حدود ۹۰ درصد از خدمات بهزیستی دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در سال گذشته ۲ طرح پیشگیری از تنبلی چشم در خوزستان روی حدود ۹۵ درصد جامعه هدف مدنظر این طرح اجرا شد؛ همچنین در حال انجام طرحی در بحث غربالگری ناشنوایان در استان هستیم.مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به دیگر طرح‌ها و برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه پیشگیری، عنوان کرد:‌ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در حال اجرای طرحی در زمینه پیشگیری از بیماری‌های تیروئید هستیم؛ همچنین در بخش بیماری‌های ژنتیک طرحی در خوزستان آغاز شد که اکنون به کل کشور گسترش یافته است.

صدیق‌راد بیان کرد: در حوزه اجتماعی تنها در یک دفتر حدود ۳۳ هزار خانوار را تحت پوشش داریم؛ در حالی که در مجموع ۲۰ درصد از جمعیت تحت پوشش بهزیستی کشور در خوزستان هستند. پس از استان خوزستان، خراسان رضوی با پوشش ۱۱ هزار خانوار و استان تهران با پوشش ۱۰ هزار خانوار به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از نظر تعداد خانوارهای تحت پوشش در این حوزه دارا هستند. بنابراین یک شکاف و فاصله ۲۰ هزار خانواری بین خوزستان و استان پس از آن، ازنظر تعداد خانوارهای تحت پوشش وجود دارد.وی ادامه داد: حدود ۲ هزار نفر در این ۳۳ هزار خانوار، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند؛ همچنین در حوزه توانبخشی حدود ۸۵ هزار نفر را تحت پوشش داریم که بازهم خوزستان رتبه‌ اول را در این حوزه در سطح کشور دارد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان افزود:‌ در واقع از هر پنج مددجوی بهزیستی در کشور یک نفر در خوزستان است که رقمی بسیار بزرگ محسوب می‌شود و تا حدودی عوامل بروز این وضعیت ناشی از مسائل جنگ تحمیلی است.وی افزود: یک هزار مهد کودک در سطح استان با مدیریت بهزیستی اداره می‌شوند و مستمری بیش از سه هزار دانشجو نیز توسط این اداره‌کل پرداخت و پوشش داده می‌شود.صدیق‌راد اظهار کرد: با وجود این‌که ۳۴ دستگاه اجرایی در بحث اعتیاد مسئولیت‌هایی دارند اما همواره در جلسات با موضوع اعتیاد، وظیفه سازمان بهزیستی پررنگ جلوه داده می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبارات بهزیستی در بحث اعتیاد از محل مواد ۱۵،۱۶ و ۴۲ است. ماده ۱۵ مربوطه به معتادانی است که داوطلبانه مراجعه می‌کنند که در این حوزه ‌۹۶ مرکز و کمپ ترک اعتیاد در خوزستان داریم و به همین تعداد نیز مرکز درمان سرپایی اعتیاد فعالیت دارند. ماده ۱۶ نیز مخصوص معتادان متجاهر است که در خوزستان مرکز معتادان متجاهر نداریم. ماده ۴۲ نیز مربوط به معتادان مجرم است که یک مرکز معتادان مجرم توسط اداره‌کل زندان‌های خوزستان اداره می‌شود و فعال است.مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به ضعف تملک دارایی‌های این اداره‌کل گفت: با توجه به فرسوده بودن بسیاری از ادارات شهرستانی بهزیستی از نظر لجیستیکی و اداری پیشنهاد می‌شود در صورت امکان از فرمانداران خواسته شود ادارات شهرستانی بهزیستی را در بحث اعتبارات تملک دارایی‌ها ببینند.