80 درصد مددجویان خوزستانی برای دریافت تسهیلات ضامن ندارند!

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خوزستان گفت: از ابتدای امسال هفت هزار خانوار خوزستانی از پوشش کمیته امداد خارج شده اند. به گزارش ایرنا فرهاد قنواتی دوشنبه در نشست تخصصی حوزه حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان که با حضور فاطمه رهبر معاون کمیته امداد کشور، در سالن اجتماعات این اداره […]

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خوزستان گفت: از ابتدای امسال هفت هزار خانوار خوزستانی از پوشش کمیته امداد خارج شده اند. به گزارش ایرنا فرهاد قنواتی دوشنبه در نشست تخصصی حوزه حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان که با حضور فاطمه رهبر معاون کمیته امداد کشور، در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای امسال طرح پالایش مددجویان در کشور آغاز شده که در همین راستا هفت هزار خانوار از پوشش کمیته امداد خارج شده اند.

وی افزود: اگر چه این طرح موجب استفاده بهینه از منابع می شود اما تبعات سیاسی اجتماعی و فشار مسئولان محلی بر کمیته امداد را در برداشته است. قنواتی اضافه کرد: با توجه به اینکه 61 درصد از مددجویان استان را پرونده های یک نفره یا 2 نفره تشکیل می دهد، هنوز نتوانسته ایم به تعهدات اعتباری خود در طرح پالایش عمل کنیم. وی همچنین گفت: 100 هزار خانوار خوزستانی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که 56 درصد آنها معادل 56 هزار خانوار را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.

قنواتی افزود: بیش از 31 هزار خانوار از این تعداد را زنان شهری و بیش از 24 هزار خانوار را زنان روستایی تشکیل می دهند. وی با تاکید بر افزایش زنان مددکار برای رسیدگی به این قشر از مددجویان گفت: این در حالیست که تعداد مددجویان زن بسیار کم است و مشکلاتی از قبیل ایاب و ذهاب برای سرکشی به مددجویان وجود دارد. معاون کمیته امداد خوزستان در ادامه گفت: در این استان 414 نفر بیمار خاص، یک هزار و 649 نفر بیمار صعب العلاج و 510نفر بیمار زمین گیر تحت پوشش کمیته امداد هستند. وی یکی از مشکلات را ماندگاری مددجویان دانست و با بیان اینکه توانمندسازی مددجویان یک ضرورت است، اضافه کرد: توانمندسازی نیاز به تغییر در نگرش مددجویان، مددکاران و مسئولان دارد.

*80 درصد مددجویان برای دریافت تسهیلات ضامن ندارند

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خوزستان نیز در این نشست با اشاره به طرح استعدادیابی اشتغال گفت: از میان خانوارهای تحت پوشش حدود 82 درصد مستعد اشتغال شناسایی شده اند که 80 درصد از آنها فاقد ضامن هستند. ناجی عبیاوی با اشاره به اینکه 48 درصد از مددجویان تمایل به مشارکت در طرح های اشتغال ندارند افزود: برای توانمندسازی این افراد نیاز است از اهرم فشار استفاده شود. وی اظهار کرد: 12 هزار طرح جهادی برای مددجویان اجرا شده که هنوز به خودکفایی نرسیده اند. به گفته وی، 79 درصد از افراد خودکفا شده را زنان تشکیل می دهند. بر اساس این گزارش، حدود 100 هزار خانوار با جمعیتی بیش از 245 هزار نفر در خوزستان تحت کمیته امداد هستند که 5 درصد از جمعیت این استان را تشکیل می دهند.