دکتر ساری : حوزه بهداشت و درمان در اهواز نیز وضعیت مطلوبی ندارد

پس از ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری در حوزه بهداشت، دولت در اردیبهشت ماه سال ۹۳ از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در راستای تحقق عدالت درمانی و بهداشتی در کشور خبر داد.مهم ترین اهداف این طرح افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، بهبود پی آمدهای بیماران اورژانسی […]

پس از ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری در حوزه بهداشت، دولت در اردیبهشت ماه سال ۹۳ از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در راستای تحقق عدالت درمانی و بهداشتی در کشور خبر داد.مهم ترین اهداف این طرح افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، بهبود پی آمدهای بیماران اورژانسی و افزایش زایمان طبیعی عنوان شد تا به قول وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قطار از ریل خارج شده سلامت بار دیگر به مسیر باز گردد.

گام نخست طرح تحول نظام سلامت در اردیبهشت سال با هدف حمایت از بیماران بستری و کاهش پرداختی از جیب مردم اختصاص یافت که علیرغم انتقادات فراوان به قول دولتی ها انجام شد ،پس از آن، گام دوم این طرح با هدف ارتقای خدمات طرح تحول سلامت به حوزه بهداشت و درمان بهبود در راستای تجهیز بیمارستانهای کشور و توزیع عادلانه پزشکان و مقابله با فساد در حوزه سلامت اجرا گردید، در این میان، گام سوم این طرح، با حواشی بسیاری همراه شد. در آذر ماه سال ۹۳، کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی(کتاب کالیفرنیا) پس از ۲۹ سال اصلاح شد و ۷۰۰ خدمت جدید نیز به خدمات پزشکی اضافه گردید. محوری ترین موارد بررسی طرح تحول سلامت این بخش است که آیا با اجرای طرح تحول نظام سلامت، کیفیت ارائه خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی افزایش یافته است؟ آیا افزایش تعرفه های نسبی پزشکی در قالب گام سوم طرح تحول نظام سلامت، در کاهش پدیده زیرمیزی بین پزشکان موثر بوده است؟

در گام دوم این طرح ارتقای خدمات طرح تحول سلامت به حوزه بهداشت و درمان و ارائه خدمات پزشکی با کیفیت مطلوب و تجهیز بیمارستانهای کشور در اولویت قرار گرفت و بر مبنای آن قرار شد به وضعیت بیمارستانهایی که به دلیل قدمت و فرسودگی تجهیزات تخصصی از ارائه خدمات به بیماران ناتوان هستند بهبود یابند کلانشهر اهواز به عنوان مرکز استان نیز در حوزه بهداشت و درمان نیز وضعیت مطلوبی ندارد و از تعداد ۲۱ بیمارستان که تعدادی از آنان خصوصی و بخشی دیگر دولتی هستند ،حجم مراجعات بالای بیمارستانهای دولتی در مرکز استان نارضایتی مراجعه کنندگان را تا آنجا در پی دارد که برخی بر این باورند که به علت کم و کاستی هایی درمانی بیمارستانهای شهر اهواز اگر آنها را باهم ادغام کنیم شاید بتوان از یک بیمارستان دولتی به عنوان به یک بیمارستان کامل نام برد. صحنه هایی از جاری شدن فاضلاب در سالن بیمارستان امام خمینی اهواز ، آلودگی ها و زباله های درب ورودی بیمارستان گلستان،کمبود تخت اورژانس در بیمارستان ابوذر و بستری شدن دو تا سه اطفال بر یک تخت، فوت چهار نفر در بیمارستان سینای اهواز فقط چند نمونه از تصاویری و خبرهایی است که در فضای مجازی می بینیم و می خوانیم.

وضعیت تاسف بار بیمارستان ها زمانی بیشتر قابل رویت است که وضعیت هتلینگ را در آنها بررسی کنیم، ساختمان های بسیار قدیمی و تخت ها و امکانات فرسوده که برخی حتی قابل استفاده نیستند،هرچند برخی مراکز آموزشی و درمانی علوم پزشکی اهواز به ظاهر دستی به سر و روی نمای ساختمانهای قدیمی شان کشیده و از نظرشان وضعیت هتلینگ این بیمارستانهای دولتی را ارتقا داده اند در حالی که بیماران در خصوص کمبود تخت و عدم ارائه خدمات مطلوب گله دارند. از دیگر مشکلات حوزه بهداشت و درمان عدم وجود پزشک متخصص به میزان کافی در شهر اهواز و استان خوزستان است که باعث نارضایتی مردم شده و این کمبود پزشک و امکانات تخصصی در بحث مربوط به تنگی نفس و آلودگی هوا به دلیل اوضاع نامناسب جوی اهواز بسیار مشهودتر است. اکنون پس از گذشت بیش از ۳ سال از اجرای طرح تحول سلامت کیفیت نامطلوب بیمارستانهای اهواز بعد از بیماران صدای نمایندگان مردم اهواز در مجلس را نیز در آورده تا آنجا که نمایندگان از کم کاری برخی مدیران حوزه بهداشت و درمان گله کرده اند.

 

ساری نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بهبود ارائه خدمات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: من پزشک نیستم اما تمام واقعیات بیمارستان ها را لمس کرده‌ام، به شخص وزیر بهداشت گفتم برای ما ملاک رضایت مردم است اگر مردم اعتراضی از وضعیت هر یک از بیمارستان‌ها داشته‌اند دوباره به وزارت بهداشت مراجعه خواهیم کرد و در این خصوص هیچ تعارفی نداریم. ساری با بیان اینکه وضعیت‌ بیمارستان‌های اهواز مناسب نیست و خدمات به شکل مطلوب ارائه نمی‌شود، از کم‌کاری برخی مدیران درمان استان انتقاد کرد و گفت : قابل قبول نیست که مدیری پشت میز خود نشسته و تنها به بیان کمبود اعتبارات و امکانات اکتفا کند.

 

جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در حاشیه سفر معاون وزیر بهداشت به منظور بازدید سرزده از بیمارستان‌های استان وضعیت نیروهای متخصص بیمارستان‌های اهواز را متناسب با جمعیت و نیازهای مردم ندانست و اظهار داشت: با توجه به بحران محیط زیستی در استان همچون ریزگرد‌ها و باران‌های اسیدی ضرورت ایجاب می‌کند ضمن توسعه مراکز درمانی نوع و شکل خدمات‌رسانی آنها نیز افزایش یابد. الباجی با اشاره کیفیت نامطلوب خدمات در بیمارستانهای اهواز و نظارت بر عملکرد پزشکان و کارکنان درمانی افزود: انتظار می‌رود وعده‌های مسؤولان وزارت بهداشت به ویژه در خصوص توسعه بیمارستان سینا، ایجاد و راه‌اندازی بیمارستان تنفسی، تامین تجهیزات، امکانات و نیروی مورد نیاز بیمارستان‌های امام، طالقانی و شفا و کمک به بیمارستان‌های آپادانا و علامه کرمی در اسرع وقت تحقق و جامه عمل بپوشاند.

دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مشکلات موجود در ارتقاء کیفیت هتلینگ بیمارستانها اذعان کرد: یکسان بودن تخصیص اعتبار به بیمارستانهایی که از لحاظ مدت زمان ساخت و زیرساخت دچار فرسودگی هستند و روند طولانی دادن این تخصیص از مشکلات موجود بود اما دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این زمینه نیز عملکرد مطلوبی داشت، در بخش سرپایی نیز، توسعه کلینیک های ویژه در برنامه کاری دانشگاه قرار گرفته است که امیدواریم با احداث و توسعه این کلینیک ها در بیمارستانهای گلستان، امام (ره) و ابوذر و ارائه خدمات با تعرفه دولتی توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص شاهد رخداد یک اتفاق خوب در این بخش از خدمات نیز باشیم. به گزارش اهوازنوین : تناقض موجود در انبوه شعارها و سخنانی که مسئولان در اثربخشی طرح تحول سلامت مطرح می‌کنند و بخش قابل توجهی از شکایات مردمی از بیمارستانی اهواز مربوط به عدم رسیدگی مطلوب و ارائه خدمات پزشکی محدود ،به نظر میرسد واقعیت امر تحقق گام دوم طرح تحول سلامت را باید در مراکز آموزشی درمانی جستجو کرد.