«بروال» در محاصره نفت و فرودگاه!

اینجا محله بروال (علی‌آباد) است. خانه‌ها از یك سمت به دیوارهای فرودگاه ختم می‌شود و از سمت دیگر به ایستگاه‌های نفت و گاز می‌رسد، اما محرومیت از در و دیوارش می‌بارد. منطقه‌ای محروم در محاصره لوله‌های نفتی و فرودگاه اهواز که سال‌هاست از آن محرومیت‌زدایی نشده است…. 1395/10/06 اینجا محله بروال (علی‌آباد) است. خانه‌ها از […]

اینجا محله بروال (علی‌آباد) است. خانه‌ها از یك سمت به دیوارهای فرودگاه ختم می‌شود و از سمت دیگر به ایستگاه‌های نفت و گاز می‌رسد، اما محرومیت از در و دیوارش می‌بارد. منطقه‌ای محروم در محاصره لوله‌های نفتی و فرودگاه اهواز که سال‌هاست از آن محرومیت‌زدایی نشده است…. 1395/10/06 اینجا محله بروال (علی‌آباد) است. خانه‌ها از یك سمت به دیوارهای فرودگاه ختم می‌شود و از سمت دیگر به ایستگاه‌های نفت و گاز می‌رسد، اما محرومیت از در و دیوارش می‌بارد. منطقه‌ای محروم در محاصره لوله‌های نفتی و فرودگاه اهواز که سال‌هاست از آن محرومیت‌زدایی نشده است

 ساكنان مناطق زویه، بروال، فرهنگیان ومناطق مجاور فرودگاه اهواز هر روز صبح آسمان را این طور می‌بینند: آبی‌ـ خاكی با لكه‌های دود. مردمش می‌گویند ۵۰ تا ۵۵ سال است كه در این منطقه ساكن هستند. بیشتر خیابان‌های این محله كه زیر نظر شهرداری منطقه اهواز است، نیاز به آسفالت دارند. بین این محله و شهر تنها یك جاده ارتباطی وجود دارد كه به علت باریكی آن به گفته ساكنان در هفته دو- سه تصادف جانی و مالی رخ می‌دهد. بروال (علی‌آباد) حدود 8 هزار نفر جمعیت را در خود جا داده است، اما امكانات، بافت منطقه و مبلمان شهری آن با جمعیتش همخوانی ندارد.

فرودگاه و نفت؛ معارضان توسعه

یكی از ساكنان منطقه بروال كه فعال اجتماعی نیز هست به همشهری می‌گوید: در انتخابات شورای شهر، بروال، جزو كلان‌شهر اهواز حساب می‌شود، ولی در خدمات‌دهی آن را جزو طرح جامع شهری نمی‌دانند. «حسین انواری» بزرگ‌ترین مشكل و معارض اصلی منطقه بروال را شركت نفت می‌داند كه با ادعای اینكه همه زمین‌های بروال متعلق به شركت نفت است، مانع از توسعه آن شده است. به گفته او، ۲۷ سند كشاورزی در منطقه وجود دارد، اما هر ارگانی كه می‌خواهد هرگونه خدماتی ارائه دهد، شركت نفت معارض آن می‌شود. حتی یك جاده شنی ارتباطی بین فرهنگیان (ام الغزلان) و بروال وجود دارد كه شركت نفت معارض اصلی آن شده و به همین علت تا الان آسفالت نشده است. انواری ادامه می‌دهد: نبود پارك، نبود زمین ورزشی، نبود كتابخانه و وجود تنها یك درمانگاه ‌ـ آن هم استیجاری ‌ـ ازجمله مشكلات منطقه بروال اهواز است كه اهالی را مستأصل كرده است.

فاضلاب و زباله؛ رهاشدگان

یكی دیگر از فعالان اجتماعی ساكن این محله به همشهری می‌گوید: شورای شهر باید نظارت بیشتری بر عملكرد شهرداری منطقه 3 در خدمات‌دهی به مناطق محروم مثل بروال، زرگان و زویه داشته باشد. اكثر زباله‌ها در جاده یا مناطق خلوت دپو می‌شود. «محمد دورقی» می‌گوید: عدم تكمیل پروژه شبكه‌گذاری فاضلاب مناطق مختلف اهواز ازجمله زرگان، فرهنگیان، بروال، ملاشیه، گلدشت و كیانشهر باعث ایجاد مشكلات فراوانی برای شهروندان به‌خصوص در فصل زمستان شده است. او می‌گوید: این پروژه از سال ۱۳۷۲ با اعتباری بالغ‌بر ۱۲۰ میلیارد تومان آغاز و با گذشت ۲۲ سال صرفاً ۵۰ درصد آن انجام شده است. این شهروند با اشاره به اینكه وضعیت بهداشتی منطقه بروال زیر صفر است، می‌افزاید: یك مدرسه فرسوده دخترانه كه حدود ۴۰ سال قدمت دارد و 3 نسل در آن درس خوانده اند، معضل دیگر این منطقه است. هیچ‌گونه خدمات آموزشی در این منطقه ارائه نمی‌شود.

توسعه غیرقانونی حاشیه شهر

اما یكی از اعضای شورای شهر اهواز درباره «جزو حریم شهری بودن و تعریف نشدن جزو محدوده خدمات‌دهی» به همشهری می‌گوید: محدوده شهری یك چیز است و طرح خدمات شهری چیز دیگر. شهرداری از سال‌های گذشته موظف شده است تا خدماتی به ملاشیه، عین ۲ و بروال ارائه دهد و بودجه‌هایی برای آنها تخصیص یابند. «ناجی سواری» می‌گوید: ملاشیه و عین ۲ علاوه بر بودجه‌ای كه شهرداری به آن‌ها باید بدهد، ناحیه ویژه شهری هم هستند و این نهاد با بودجه‌ای از طرف وزارت كشور اقداماتی زیربنایی هم انجام می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: توسعه حاشیه شهر به‌صورت غیرقانونی صورت گرفته و ساخت‌وسازهای غیرقانونی انجام شده است. یعنی این مناطق فرایند دریافت پروانه و مجوز ساخت را طی نكرده‌اند. كاربری مناطق عوض نشده، ولی ساخت‌وساز ادامه دارد. این عضو شورای شهر اهواز می‌افزاید: آن‌ها به دلیل اینكه به شهر اهواز متصل هستند، انتظار دارند كه شهرداری خدماتی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

اقدامات انجام‌شده

سواری ادامه می‌دهد: ما در محدوده شهری اهواز منطقه‌ای نداریم كه از طرح خدمات شهری محروم باشد. این عضو شورای شهر اهواز اضافه می‌كند: برای ملاشیه، عین ۲ و بروال خدماتی شهرداری همچون جمع‌آوری زباله و آسفالت ارائه شده و حتی قرار است جاده بروال تا فرودگاه ساخته شود و این دو به هم متصل شوند. مشكل آب‌های سطحی عین ۲ هم برطرف شده و میدان عین ۲، پارك و ایستگاه اربعین حسینی با المان مشخص نیز ساخته شده اند. سواری می‌گوید: قرار است ۲ زمین چمن مصنوعی هم در منطقه احداث شود. جاده كمربندی و برخی از خیابان‌های ملاشیه هم در حال آسفالت هستند.

آسفالت معابر بروال

دیگر عضو شورای شهر اهواز به همشهری می‌گوید: تمام خیابان های بروال ایگوبندی شده‌اند و شهرداری بیشتر خیابان‌ها را آسفالت كرده یا در حال آسفالت آنهاست. «عاشور سواری‌پور» می‌افزاید: اتوبوس خط واحد هم ازسوی شهرداری برای بروال اختصاص داده شده است. حمل زباله و رفت و روب هم مرتب انجام می‌شود. درضمن برای 2 سال متوالی برای بروال بودجه ای اختصاص داده ایم.

رفع مشكل دیواركشی بروال

یكی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی هم درباره ایجاد تمهیدات برای برخورداری مناطق حاشیه اهواز از خدمات شهری به همشهری می‌گوید: تعیین تكلیف فوری و الحاق برخی مناطق حاشیه‌ای بزرگ به محدوده شهری و قانونی كلان‌شهر اهواز برای ارائه بهتر خدمات شهری و كاهش نابسامانی‌های موجود در این مناطق ضرورت دارد. «جواد كاظم نسب الباجی» می‌افزاید: مردم كوی ملاشیه، گلدشت، بروال، مندلی، زرگان و شهرك اندیشه سال‌هاست كه مشكل تعریف «محدوده قانونی» دارند. الباجی اضافه می‌كند: از سویی دیواركشی شركت نفت در اطراف كوی بروال اهواز موجب محدود شدن توسعه منطقه و مانع‌تراشی در مسیر حركت روزمره مردم شده است. بنابراین انتظار می‌رود با الزام وزارت كشور، استانداری خوزستان و شهرداری اهواز این مشكل رفع شود.

افزودن بروال به طرح جامع شهری

دیگر نماینده اهواز نیز در گفت‌وگو با همشهری بر لزوم افزودن بروال در طرح جامع شهری تاكید می‌كند و می‌گوید: مردم بروال قبل از تأسیس شركت مناطق نفت‌خیز ساكن این منطقه بودند و بنابراین لازم است كه در طرح جامع شهری این منطقه دیده شوند. «علی ساری» همچنین خواستار تسریع در افزوده شدن مناطق محروم همانند عین 2 و ملاشیه در بازنگری طرح جامع شهری می‌شود و از طولانی شدن بازنگری طرح جامع شهری اهواز انتقاد می‌كند.

كارهای بزرگی در حال انجام است

درباره مشكلات متعدد منطقه بروال، گفت‌وگویی هم با شهردار كلانشهر اهواز انجام داده ایم. «سید خلف موسوی» می‌گوید: با توجه به شناخت كاملی كه از این منطقه داشته ایم، برای رفع محرومیت از این منطقه به همراه دیگر اعضای شورا تلاش های بسیار زیادی انجام دادیم و تا الان هم كارهای بزرگی انجام شده است. موسوی می‌افزاید: امیدواریم در سال جاری بتوانیم پروژهای بزرگی مثل دوبانده كردن مسیر ورودی بروال، احداث پارك محله و احداث یك زمین ورزشی را به مرحله بهره‌برداری برسانیم. موسوی محرومیت زدایی از مناطق محروم و انجام پروژه های ماندگار را سرلوحه فعالیت های شهرداری اهواز می‌داند و اضافه می‌كند: همه ارگان‌ها و سازمان‌ها باید برای رفع مشكلات دیرپای شهر در كنار مجموعه شهرداری قرار گیرند.

آغاز خدمات جهادی برای رفع محرومیت

شهردار اهواز ادامه می‌دهد: منطقه بروال جزو محروم‌ترین مناطق شهر اهواز است كه برای نخستین بار در دوره چهارم شورای اسلامی شهر اهواز، اقدامات خوبی در زمینه زیرسازی، آسفالت، بهسازی خیابان‌ها و جمع‌آوری زباله در سطح این منطقه انجام شده است. موسوی می‌گوید: با مصوبه و حمایت شورای اسلامی شهر اهواز، خدمات جهادی را برای رفع محرومیت از مناطقی مانند بروال كه به لحاظ قانونی خارج از محدوده شهر هستند، آغاز كرده‌ایم.

جمعیت بالای حاشیه نشینان در اهواز

شهردار اهواز با اشاره به جمعیت بیش از 400 هزار نفری حاشیه‌نشین در این كلانشهر می‌گوید: خدمات شهری در این مناطق بی وقفه از سوی شهرداری در حال انجام است. موسوی می‌گوید: شهر اهواز به لحاظ حاشیه نشینی، دومین شهر حاشیه‌نشین كشور محسوب می‌شود. البته میزان درآمد شهرداری اهواز با شهرداری مشهد قابل قیاس نیست.

بروال زیر پوشش طرح جامع شهری می‌رود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری كلانشهر اهواز خبر می‌دهد: مناطق بروال، ملاشیه و خبینه در بازنگری طرح جامع شهری اهواز كه اخیرا در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار نهایی شد، زیر پوشش این طرح قرار گرفتند. «شهباز زیلایی» در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: طرح جامع شهری به شورای عالی شهرسازی و معماری كشور به ریاست وزیر مسكن و شهرسازی برای تصویب و ابلاغ ارسال شده كه این فرآیند ممكن است تا یك ماه طول بكشد. به گفته زیلایی در شرایط كنونی خدمات رسانی به این مناطق به دلیل در حریم شهری بودن بدون وقفه در حال انجام است كه ازجمله این خدمات می‌توان به اجرای طرح‌های آسفالت اشاره كرد.

نبودن طرح جامع شهری، نبود خدمات شهری و زیرساخت‌ها

و همچنین ادعای شركت نفت در مالكیت زمین‌ها، مهم‌ترین مشكلات كوی بروال اهواز است.

الباجی، نماینده اهواز در مجلس: تعیین تكلیف فوری و الحاق برخی مناطق حاشیه بزرگ به محدوده شهری و قانونی كلان‌شهر اهواز در راستای ارائه بهتر خدمات شهری و كاهش نابسامانی‌های موجود در این مناطق ضرورت دارد. ساری، نماینده اهواز در مجلس: لازم است كه بروال به طرح جامع شهری اهواز افزوده شود. مردم بروال قبل از تأسیس شركت مناطق نفت‌خیز ساكن این منطقه بودند. بنابراین الان باید در طرح جامع شهری دیده شوند

گزارشی از : رسول عوده زاده