درخواست خرید نوزاد در یک سایت!

خرید و فروش کودکان بین معتادان و سوء استفاده کنندگان به خودی خود داستان پرغصه ای است اما این پدیده، آنجا دردناک تر می شود که عده ای بی محابا در سایت ها و فضاهای مجازی، نوزاد را همانند یک کالا در معرض تبلیغ خرید و فروش قرار می دهند. یکی از سایت های خرید […]

خرید و فروش کودکان بین معتادان و سوء استفاده کنندگان به خودی خود داستان پرغصه ای است اما این پدیده، آنجا دردناک تر می شود که عده ای بی محابا در سایت ها و فضاهای مجازی، نوزاد را همانند یک کالا در معرض تبلیغ خرید و فروش قرار می دهند. یکی از سایت های خرید و فروش کالا (نام این سایت در ایرنا محفوظ است) که اتفاقا به دلیل درخواست های زیاد ، طرفداران زیادی بین کاربران فضای مجازی پیدا کرده است ، در یک اقدام ناباورانه ، لینکی با عنوان ‘سرپرستی’ ایجاد کرده و آگهی های خرید نوزاد را در آن قرار می دهد.

82340426-71236401

به گزارش ایرنا در یکی از این آگهی ها آمده است که «زوج جوانی هستیم که همسرم به دلیل بارداری نمی تواند باردار شود ، بهزیستی هم رفتیم اما شرایطش سخته ، یک نوزاد چند روزه دختر و سالم می خواهیم و اگر هم کسی هست که نوزادش چند ماه دیگر متولد می شود و نمی تواند از فرزندش نگهداری کنه، بهتره، مطمئن باشید مثل بچه خودمون ازش مراقبت می کنیم ، در بهترین شرایط، هردومون کارمندیم، شهرستان هستیم.» و بعد شماره موبایلی و آدرس ایمیلی در کنار اینگونه آگهی ها درج شده تا قبح خرید و فروش نوزاد در جامعه شکسته شود و هر کسی به هر بهانه ای بتواند نوزاد را همانند یک کالا بخرد. بسیار دردناک است که این آگهی ها منجر شود به ایجاد بازار سیاه خرید و فروش کودک و اینکه دلالانی پیدا شوند که در این بین کاسبی کنند.

بنابراین به نظر می رسد سازمان بهزیستی ، نیروی انتظامی و قوه قضائیه هرچه زودتر باید تدابیری برای این امر بیندیشند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: اینگونه آگهی ها ، غیرقانونی است و در صورت گزارش و اطلاع، حتما آن را مورد پیگرد قانونی قرار می دهیم. حبیب الله مسعودی فرید تاکید می کند:‌خرید و فروش کودک جرم است ؛ این مساله هم در قانون آمده و هم در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان -که اکنون در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی است- مطرح شده است.

وی تاکید می کند: حتی پدر و مادر کودک حق خرید و فروش کودک را ندارد؛ برخی از پدر و مادران چنین کودکانی ادعا می کنند که کودک را پیدا کرده اند درصورتیکه در اینگونه موارد باید در حداقل زمان ممکن ، گم شدن کودک را به مراجع انتظامی و قضایی اطلاع دهند. وی ادامه داد: به فرزندخواندگی گرفتن چنین کودکانی در آینده نیز مشکلاتی در پی دارد و بطورمثال این کودکان به دلیل نداشتن اسناد هویتی در ثبت نام برای مدرسه به مشکل برمی خورند. مسعودی فرید تصریح کرد: آگهی دادن برای خرید کودک، قاچاق کودک را تشدید می کند و هر موردی را که مطلع شویم به سرعت پیگیری می کنیم.