اهواز و معضل تکدی گری!

یکی از اصلی ترین و آشکار ترین آسیب های اجتماعی در جوامع وعلل خصوص در اهواز ، تکدی گری است ، هر روز صبح که از خواب بیدار میشویم و اماده میشویم که به سمت محل کار یا دانشگاه و… برویم پشت چراغ های قرمز تک تک خیابانهای اصلی شهر شاهد تکدی گرانی هستیم که […]

یکی از اصلی ترین و آشکار ترین آسیب های اجتماعی در جوامع وعلل خصوص در اهواز ، تکدی گری است ، هر روز صبح که از خواب بیدار میشویم و اماده میشویم که به سمت محل کار یا دانشگاه و… برویم پشت چراغ های قرمز تک تک خیابانهای اصلی شهر شاهد تکدی گرانی هستیم که در سنین مختلف اعم از مرد ، زن ، دختر، پسر، پیر و جوان هستند.

48741_583

متاسفانه تکدی گری به عنوان یک شغل یا یک منبع درامد شناخته شده است از طرفی نیز کم کاری و یا بهتر است بگوییم چشم پوشی معاونت اجتماعی شهرداری اهواز و امور اسیب دیدگان اجتماعی اداره بهزیستی اهواز نیز این معضل را پر رنگ کرده اند و به ان وجه ای نو و جلوه ای جذاب داده تا نظم و انظبات شهر را مورد هجوم تخریب و … قرار بدهند. در این مقاله سعی بر عیب یابی و ارایه دادن راه حل مناسب به معاونت اجتماعی شهرداری و امور اسیب دیدگان اجتماعی اداره بهزیستی در خصوص معضل تکدی گری کردیم .

( بخش اول )

تکدی گری عوامل مختلفی دارد که باعث پدید آمدن آن می شود بطور کلی اگر بخواهیم تکدی گری را بررسی کنیم ، می توانیم سر منشاء این پدیده نا مطلوب اجتماعی را به سه بخش تقسیم کنیم : دسته اول : افرادی هستند که بنا به دلایل مختلفی از جمله وضعیت بد اقتصادی ، اختلافات خانوادگی ، معلولیت جسمی ، طلاق و شکست های متعدد و درگیر شدن در مشکلات کوچک و بزرگ ، از سوی جامعه و خانواده طرد شده و به ناچار تکدی گری را برای کسب در آمد انتخاب می کنند . دسته دوم : افرادی سودجو و کلاهبردار و … که به جهت تن پروری و در عین سلامتی عقل و بدن با اقدام فریبکارانه خود را به عنوان فردی ضعیف ، معلول و … در جامعه معرفی می کنند و از این مسیر در خصوص کسب درآمد ، آنهم روزانه چند صد هزار تومانی اقدام می کنند . دسته سوم : افرادی هستند که تقریباً بصورت سازمان یافته دست به نوع دیگری از تکدی گری می زنند ، این افراد که معمولاً از کودکان استفاده می کنند در تقاطع های اصلی شهر بصورت گروه های چند نفره مستقر شده و با ارائه خدمات پست و ناچیز که به هیچ وجه قابل توجیه نبوده درخواست دریافت وجه را از سرنشینان خودروها می نمایند.

(بخش دوم)

فارغ از این تقسیم بندی شاید اصلی ترین و موثر ترین مسئله ای که باعت پدید آمدن تکدی گری می شود شرایط اقتصادی فرد باشد که در هر سه دسته از مهمترین موضوعی است که با آن اشاره شده است . تکدی گری از هر نوع که باشد یک مفهوم را دارد ؛ تکدی گری یعنی دست دراز کردن جهت کسب درآمد و هر فردی که از این روش بدنبال رفع مشکلات مالی خود باشد ، مسئولیت پذیری در اجتماع را از وظائف خود ندانسته ، کمک از سوی مردم به خود را وظیفه می داند و انتظار دارد همیشه پاسخ مثبت دریافت نماید و عملاً خود را سر بار جامعه نموده است . *این نوع تکدی گری را تکدی گری آشکار گویند*.

(بخش سوم)

*چند پیشنهاد جهت برخورد با پدیده یا معضل تکدی گری* :

1_ ایجاد فضای مناسب کاری جهت اشتغال افراد آسیب دیده اجتماعی که پس از شناسایی و جمع آوری و بر اساس توان ، سن و … صورت گیرد* .

2 _شناسایی افراد سودجو و فریبکار که در قالب تکدی گری اشتغال داشته و برخورد قضایی لازم با این افراد که به نسبت درصد بیشتری از دسته های دیگر را به خود اختصاص می دهند صورت پذیرد* .

3_ شناسایی ، جمع آوری و برخورد با شبکه های تکدی گری که با استفاده از کودکان و بعضاً افراد جوان سعی در کسب درآمد با اقدام فریبکارانه می نمایند* .

عیسی نیسی