دکتر خمیسی : پدیده کودکان کار ،حاصل توزیع نابرابر ثروت و شکاف روزافزون طبقاتی است

دکتر فاضل خمیسی مدير آموزش وپرورش ناحيه چهار اهواز طی سخنانی در همایش کودکان کار با اشاره به ریشه ها و دلایل شکل گیری این آسیب اجتماعی و همچنین بیان عمق تاثیر ناشی از تیزرهای پخش شده که شامل عکس های مختلفی از پدیده کودکان کار بود گفت:تا آنجایی که اکثریت مطلع هستند اینان به […]

دکتر فاضل خمیسی مدير آموزش وپرورش ناحيه چهار اهواز طی سخنانی در همایش کودکان کار با اشاره به ریشه ها و دلایل شکل گیری این آسیب اجتماعی و همچنین بیان عمق تاثیر ناشی از تیزرهای پخش شده که شامل عکس های مختلفی از پدیده کودکان کار بود گفت:تا آنجایی که اکثریت مطلع هستند اینان به سبب فقر اقتصادی و فرهنگی به این فعالیت ها روی آورده اند.لذا اینان مردان و زنان بزرگ و کم سن و سالی هستند که خانواده هایی را تامین می نمایند.

9503x17x2x1687304153

وی در ادامه اظهار داشت : مسأله کار کودکان عمدتاً با فقر خانواده ها در ارتباط است؛ کودکان خانواده های کم درآمد و بی بضاعت ناگزیرند که یا با شرکت در کارهای دسته جمعی و یا یافتن کاری در خارج از منزل به نحوی در افزایش درآمد خانواده تأثیر گذار باشند. فقر خانواده ها یکی از جنبه های عقب ماندگی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است که امروزه گریبانگیر بسیاری از جوامع و کشورها شده است.

دکتر خمیسی افزود : عامل عمده ی دیگری که موجب روی آوردن کودکان به بازار کار می باشد، فقدان یا نامطلوب بودن مراکز آموزشی و یا دور بودن این مراکز از محل زندگی کودکان است. این امر خود ناشی از نارسایی هایی است که در تعمیم قوانین مربوط به حمایت و آموزش کودکان و همچنین، در امر نظارت برابری قوانین، وجود دارد و دیگر اینکه اشتغال به کار کودکان با افزایش معضلات اجتماعی، اعتیاد، طلاق، مهاجرت روستاییان به شهر ها، بیکاری و… که حاصل توزیع نابرابر ثروت و شکاف روزافزون طبقاتی هستند، نسبت مستقیم دارد؛ چرا که با وخیم شدن وضعیت خانواده ها از لحاظ اجتماعی و اقتصادی، بخشی از بار سنگین تأمین درآمد خانواده ها روی شانه های نحیف کودکان سنگینی می کند و هزاران کودک به رغم میل باطنی و به علت فقر خانواده هایشان در چرخه زودرس کار و تلاش جانفرسا قرار گرفته و نان آوران کوچک خانواده ها می شوند. و البته علل این نابسامانی را باید در سیاست های اقتصادی و اجتماعی اتخاذ شده جست وجو کرد. کار در خیابان علاوه بر اینکه گریبانگیر هزاران کودک این سرزمین است نشان دهنده ناکارآمدی سیاست های اتخاذ شده در خصوص مسائل و معضلات اجتماعی است و شاید به همین سبب است که انواع و اقسام طرح های ضربتی و غیرضربتی برای جمع آوری این کودکان اجرا شده است.. گر غیر از این بود برای هزاران کودک کارگر دیگر که در کارگاه های پنهان به کار اشتغال دارند نیز باید حساسیت بیشتری نشان داده می شد چرا که آسیب هایی بسیار بیش از آنچه متوجه کودکان خیابانی است،دیگر کودکان شاغل را تهدید می کند. از سویی دیگر عملکرد متناقض مسئولین اجرایی کشور در طرح ساماندهی کودکان خیابانی موجب روز افزون تعداد کودکان خیابانی نیز شده است.  

 

وی با اشاره به ترک تحصیل 460 دانش آموز تنها در یک اداره آموزش و پرورش در سال 94-95 گفت:معضلات جامعه ما غالبا اقتصادی و فرهنگی هستند.در خوزستان 620 هزار نفر بی سواد مطلق داریم.بی سوادهای مطلق در سطح کشور 10 میلیون نفر هستند که طبق آمار بالای 70 درصد این افراد در انتخابات شرکت می کنند.و این بدان معناست مه 7 میلیون از آراء تعیین سرنوشت کشور توسط این قشر داده می شود. خمیسی ضمن انتقاد از بلاتکلیفی راه حل این پدیده عنوان کرد:هنوز مشخص نیست ارگان مسئول پیگیری و برنامه ریزی و رفع معزل کودکان کار کدام ارگان است،شهرداری ،بهزیستی،نیروی انتظامی ؟

وی افزود:گرفتن کودکی از این افراد باعث ایجاد عقده و حس انتقامجویی نسبت به جامعه می شود.گرفتن کودکی از این کودکان دست بردن در طبیعت خلقت است.و از رشد طبیعی این کودکان جلوگیری می کند.متاسفانه در جامعه ما شعارها و عقایدی وجود دارد که با هیچ معیار انسانی سازگار نیست.اینکه گفته می شود گلیم خودت را از …در جهان دیگر پذیرفته نیست.بلکه همه افراد در جوامع دیگر در مقابل همه کودکان مسئولند حال این کودک فرزند تو باشد یا فرزند کس دیگر. ارگانها بی تفاوت نسبت به معضلات اجتماعی خمیسی ضمن انتقاد از شهرداری اهواز و ارگانهای دیگر که بودجه های کلان فرهنگی دارند گفت:در کلانشهر اهواز حتی یک بیلبورد تبلیغاتی که حاوی تبلیغ محبت نسبت به این کودکان و یا دیگر معضلات اجتماعی باشد دیده نمی شود در صورتی که همه این ارگانها از نفت و فولاد و لوله سازی و حفاری و گاز و مخابرات گرفته تا شهرداری دارای روابط عمومی های مختلف و بخش های فرهنگی هستند. وی بار دیگر با اشاره به کودکان کار عنوان کرد:این کودکانی که قادرند نان خانواده هایشان را در این سن تامین کنند.براحتی قادرند از پس چند کتاب بیایند.