دانش‌آموزان اهوازی در میانه گرد و خاک تعارف وزارت کشور و آموزش‌وپرورش!

از روزهای گذشته تأکید مسئولان آموزش‌وپرورش بر حضور دانش‌آموزان و معلمان تا آخرین روز پیش از آغاز تعطیلات سال نو بوده است و حتی شدت گردوغبار نیز نتوانست مسئولان را نسبت به تعطیلی مدارس در شرایط آسیب‌رسان هوا متقاعد کند و تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس در شرایط گردوخاک همچنان در رودربایستی وزارت کشور و […]

از روزهای گذشته تأکید مسئولان آموزش‌وپرورش بر حضور دانش‌آموزان و معلمان تا آخرین روز پیش از آغاز تعطیلات سال نو بوده است و حتی شدت گردوغبار نیز نتوانست مسئولان را نسبت به تعطیلی مدارس در شرایط آسیب‌رسان هوا متقاعد کند و تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس در شرایط گردوخاک همچنان در رودربایستی وزارت کشور و آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان و والدین را در ابهام نگه داشته است.

129541

دراین خصوص عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، در حاشیه شورای آموزش‌وپرورش امروز درباره علت تعلل در تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی مدارس در شرایط گرد‌و‌خاک،گفت: همواره پیش از هر اتفاقی اطلاع‌رسانی می‌شود و ستاد حوادث غیر‌مترقبه حداقل امسال به‌موقع تصمیم‌گیری کرده است. وی افزود: آموزش‌و‌پرورش در تصمیم‌گیری تعطیلی مدارس حضور دارد و در برخی مواقع براساس پیشنهادات آموزش‌و‌پرورش و گاهی به پیشنهاد استانداری و با توجه به شرایط موجود تصمیم‌گیری می‌شود.

همچنین محمد تقی‌زاده مدیر‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان نیز با بیان این‌که تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس بر عهده ما نیست، اظهار داشت: تعطیل‌کردن مدارس در حوزه اختیارات آموزش‌و‌پرورش نیست و فرمانداری‌ها باید دستور تعطیلی مدارس را صادر کنند. وی افزود: نظر ما این است که اگر گرد‌وخاک بیش از حد استاندارد باشد، برای حفظ سلامت دانش‌آموزان حتماً باید مدارس تعطیل اعلام شود. مدیر‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان در پاسخ به این‌که چرا پس از این مدت تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس به‌درستی انجام نمی‌شود، گفت: معمولاً در این خصوص تلاش می‌کنیم نظر خود را منتقل کنیم و تأکید بر این است که سلامت دانش‌آموزان از هر امری مهم‌تر است. این نوع تصمیم‌گیری در حوزه اختیارات وزارت کشور و فرمانداری‌ها است و آموزش‌و‌پرورش اختیاری در این خصوص نداریم.

اظهارات استاندار و مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در حالی است که بیش از 10 سال از درگیرشدن استان با پدیده گردوغبار می‌گذرد و در این مدت آن‌چنان در این زمینه مسائل و ابعاد مختلف موضوع مطرح شده است که هر آنچه بگوییم تکرار مکررات است، اما آنچه در همه متون و مطالعات پیرامون ریزگردها به‌طور شاخص و برجسته مطرح شده است، دورماندن از مواجهه با ذرات و حداقل حضور در فضاهای عمومی هنگام وقوع این پدیده است؛ موضوعی که سلامت طیف وسیعی از افراد را تهدید می‌کند و با آن‌که کودکان و نوجوانان از گروه‌های آسیب‌پذیر در این خصوص هستند، همچنان مسئولان در تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس گویا با یکدیگر تعارف دارند!