24 هزار راننده در آستانه محرومیت از رانندگی قرار دارند

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری اظهار داشت: طرح زمستانه با هماهنگی های دستگاه های امدادی ، پلیس و … در حال اجرا است و طرح ترافیکی زمستانه 23 اسفند پایان می پذیرد. وی در ادامه افزود: طرح ترافیک زمستانه را به خوبی پیش برده‌ایم و خوشبختانه با این […]

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری اظهار داشت: طرح زمستانه با هماهنگی های دستگاه های امدادی ، پلیس و … در حال اجرا است و طرح ترافیکی زمستانه 23 اسفند پایان می پذیرد. وی در ادامه افزود: طرح ترافیک زمستانه را به خوبی پیش برده‌ایم و خوشبختانه با این که امسال شرایط جوی و بارش ‌ها در جاده‌ها به خصوص جاده‌‌های کوهستانی افزایش یافته است شاهد برقراری نظم و امنیت در امر ترافیک بوده‌ایم.

4107734_521

سردار مهری بیان کرد: به رانندگان توصیه می‌‌کنیم در زمان سفر در شرایط برفی و بارانی از آخرین وضعیت راه‌ها و جاده‌ها از طریق سایت راهور 120 مطلع شوند ضمن آنکه در این سال‌‌ها ارتباط پلیس با مردم باعث شده خدمات بهتری به هموطنان ارائه دهیم. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طرح ویژه ترافیکی در سراسر کشور توسط همکارانم به مرحله اجرا درآمده و پلیس راهنمایی و رانندگی با به کار گیری از تمام نیروها، امکانات و تجهیزات برای هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن جشن انقلاب برنامه ریزی کرده است. وی در ادامه گفت: به مردم توصیه ‌می‌کنیم برای شرکت در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن از آوردن وسیله نقلیه در مسیر راهپیمایی خودداری کنند و در محل‌هایی که به عنوان پارکینگ تعبیه شده نسبت به پارک وسیله نقلیه اقدام کنند و به توصیه پلیس توجه لازم داشته باشند. سردار مهری بیان کرد: در 9 ماهه سال جاری 13 هزار و 160 تن برابر آمار پزشکی قانونی در تصادفات کشته شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 165 تن کمتر کشته شده‌‌اند. وی در ادامه افزود:22 درصد کشته شدگان عابر و 23 کشته شدگان راکبان موتور سیکلت‌ها بودند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: از نظر خدمات به نسبت سال گذشته یک میلیون و 300 هزار وسیله نقلیه به چرخه ترافیک افزوده شده و بیش از 1 میلیون و 100 هزار تن از هموطنان مان گواهی نامه اخذ کرده و از نظر کاربران ترافیک و ورود وسایل نقلیه شاهد افزایش بوده‌‌ایم در حالی که آمار کشته شدگان با کاهش مواجه شده است. وی با بیان این که 6 هزار گواهینامه به دلیل نمره منفی بالا ضبط شده بیان کرد: 24 هزار جلد گواهی نامه در آستانه ضبط و رانندگان نیز از رانندگی محروم می‌شوند و هزار گواهینامه نیز ابطال شده است. سردار مهری افزود: رانندگانی که دارای نمره منفی باشند در صورتی که در مدت 6 ماه هیچ گونه تخلفی نداشته باشند تمامی نمرات منفی آن‌ها بخشیده خواهد شد.

وی افزود: 18 میلیون خودرو و 10 میلیون موتور سیکلت در کشور وجود دارد و 25 میلیون گواهینامه فعال در کشور داریم. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه تصریح کرد: برابر قانون رسیدگی به تخلفات در ماده 22 قید شده که نرخ جرایم هر سه سال یک بار افزایش یابد. سردار مهری گفت: با پیشنهاد نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور نرخ تورم افزایش یابد که در همین راستا 11 تخلف حادثه ساز صد در صد و 28 کد تخلف 50 درصد افزایش نرخ جریمه داشته است. وی در ادامه افزود: ار 15 اسفند ماه نرخ جدید جرایم اعمال خواهد شد. سردار مهری بیان کرد: شاید کمترین مبلغ جریمه برای کسانی است که از آزاد راه در زمان تردد از پرداخت عوارض فرار می‌‌کنند که نرخ جریمه عدم پرداخت عوارض 20 هزار تومان بوده که در نرخ جدید جرایم این جریمه به 30 هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به این که افزایش جرایم مختص متخلفان است، گفت: در سال 84، 27 هزار تن در تصادفات کشته می‌شدند که در پایان سال 93 این عدد به 16 هزار و 800 تن کاهش یافته است که افزایش نرخ جرائم در سال‌های گذشته به عنوان یک ابزار تاثیر به سزایی در کاهش تلفات داشته است. وی افزود: با کمک وزارت کشور و راه و شهرسازی به دهیاران ترافیک آموزش های لازم در جهت ارتقاء ترافیک ارائه شد و بازرسان نامحسوس که دارای مدرک کارشناسی به بالا هستند در دوره‌های آموزشی می‌توانند شرکت کنند. سردار مهری بیان کرد: افزایش نرخ جرایم از سوی دیوان عالی عدالت اداری ابلاغ شده و پلیس مطیع قانون است، همچنین افزایش نرخ جرایم براساس تصویب نامه بوده که قرار بود از سال 93 برابر قانون نرخ جدید اعمال شود، اما این اتفاق رخ نداد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص تخلفات رانندگان گفت: پلیس راهور از طریق پیامک به رانندگانی که مرتکب تخلف شدند اطلاع رسانی کامل را دارد البته از طریق سایت راهور زمینه برای دسترسی رانندگان جهت پرداخت خلافی به هر مبلغی که می‌خواهد فراهم شده است. وی افزود: برابر قانون در صورتی که خودرویی یک میلیون خلافی به بالا داشته باشد در سامانه پلیس تحت مراقبت قرار می‌گیرد و در صورتی که توسط همکاران خودرو رویت شود نسبت به توقف و انتقال آن به پارکینگ اقدام می‌شود و راننده باید کل خلافی خودرو را پرداخت کند و نسبت به ترخیص خودرو به پارکینگ مورد نظر مراجعه کند. سردار مهری بیان کرد:در صورتی که ماموران پلیس عمدا اقدام به جریمه رانندگان کنند علاوه بر این که برخورد لازم را با به مامور خواهیم داشت به مراجع قضایی نیز معرفی خواهد شد. وی گفت: برابر قانون 21 رسیدگی به تخلفات تعویض پلاک باید در مراکز شماره گذاری که تحت نظر پلیس است صورت گیرد و مراجعه به دفاتر رسمی قبل از مراجعه به مراکز شماره گذاری نباید باشد چرا که باید در مراکز شماره گذاری اصالت دفاتر رسمی محرز شود تا مشکلاتی گریبان گیر خریدار نشود؛ همچنین تحت هیچ شرایطی خریدار و فروشنده برای کار انتقال سند از طریق وکالت نباید اقدام کنند چرا که در صورت هر گونه تخلف، جریمه و نمرات منفی به اسم مالک خودرو ثبت نمی‌شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به تردد اتوبوس‌های فاقد پلاک در خطوط BRT واکنش نشان داد و بیان کرد: هر وسیله نقلیه باید دارای پلاک ملی باشد و این که در برخی خطوط BRT اتوبوس‌های فاقد پلاک تردد می‌کنند تخلف محسوب می‌شود و پلیس ملزم به جلوگیری از تردد خودروهای فاقد پلاک ملی است.