سردار بابایی : به‌جز خوزستان، استانی نداریم که هر سه مرز هوایی، زمینی و دریایی را داشته باشد / آبان امسال 65 هزار گذرنامه در خوزستان صادر شده است

رییس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا با اشاره به آغاز صدور و چاپ گذرنامه در خوزستان به عنوان اولین استان کشور، گفت: هر آن‌چه که در تهران به عنوان مرکز صدور گذرنامه، انجام می‌شود، با همان دقت و کیفیت و با همان ضریب امنیت و سرعت در خوزستان نیز انجام خواهد شد. محمد بابایی در […]

رییس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا با اشاره به آغاز صدور و چاپ گذرنامه در خوزستان به عنوان اولین استان کشور، گفت: هر آن‌چه که در تهران به عنوان مرکز صدور گذرنامه، انجام می‌شود، با همان دقت و کیفیت و با همان ضریب امنیت و سرعت در خوزستان نیز انجام خواهد شد. محمد بابایی در مراسم افتتاحیه سالن صدور چاپ و گذرنامه که امروز (14 بهمن ماه) در اهواز برگزار شد؛ اظهار کرد: در عرصه مدیریتی امروز دنیا، توجه به سرعت تغییرات و تحولات از ضروریات مدیریت است و نوآوری و روزآمدی در فرایندها نیز تبدیل به یکی از بدیهیات کار شده است. حرکت به سمت اقدامات نو و بدیع اجتناب‌ناپذیر است و ادامه امور به سبک قدیم با توجه به این سرعت در تحولات ممکن نیست.

126631

وی ادامه داد: قطعا مدیریت‌های سنتی نه تنها کار را به عقب می‌اندازد بلکه مانع انجام اقدامات می‌شود؛ به تعبیر مقام معظم رهبری، در عرصه ارتباطات و تحولات، فرایندهای روزآمد اتفاق می‌افتند و ما نیز به دنبال تغییرات روزآمد هستیم. بابایی افزود: سبک مدیریت متمرکز بسیار کهنه است و ما نیز لاجرم برای عقب نماندن از سرعت تغییرات، باید به سمت مدیریت غیرمتمرکز برویم. همچنین ارایه خدمات نو به نو و روزآمد و ارایه خدمات بهینه، هدف دومی است که باید در حوزه مدیریت به آن توجه شود. وی گفت: با ارایه سطح معینی از خدمات نمی‌توان گفت مدیریت صورت می‌گیرد بلکه کشور نیاز دارد در جهت بهبود روش‌ها با سه مولفه اصلی کاهش زمان، کسر هزینه و افزایش رضایتمندی از خدمات، کارها را پیش ببرد. رییس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا بیان کرد: کشور ما نظام متمرکزی دارد و فدرالی نیست و همین موجب شده که دیوان‌سالاری، بخش زیادی از توان ما را به خود جذب کند و همچنین خدمات را کمرنگ کند.

وی عنوان کرد: در مجموعه نظامی که افتخار رهبرش امام خمینی(ره) این است که خدمتگزار باشد و یا به تعبیر مقام معظم رهبری بهترین راه مبارزه با استکبار خدمت به مردم است؛ توسعه خدمات یک امر بدیهی است و اگر این خدمات به صورت متمرکز انجام شود سطح خوبی از مدیریت را نشان نمی‌دهد. بابایی در خصوص روند انتخاب خوزستان پس از تهران به منظور انجام صدور و چاپ گذرنامه، اعلام کرد: جسارتی به خرج داده شد و موضوع تمرکز صدور گذرنامه در کشور شکسته شد. برای صدور گذرنامه به صورت غیرمتمرکز بیش از 30 جلسه کارشناسی برگزار و بیش از 9 ماه بر روی سامانه‌های الکترونیکی مربوط به آن کار شده است. وی ادامه داد: در جلسه هفته گذشته که با حضور تمامی روسای اداره گذرنامه کشور که در قید حیات هستند، حضور داشتند؛ موضوع صدور گذرنامه غیرمتمرکز به شور گذاشته شد و بیشتر حاضران در جلسه به عنوان یک تحول از آن اسم بردند.

رییس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا افزود: در آن جلسه برخی نیز این کار را آف‌لاین تصور کردند بدین معنا که بخشی از خدمات به خوزستان منتقل شود. برخلاف این تصور، هر آن‌چه که در کار صدور گذرنامه در تهران به عنوان مرکز صدور گذرنامه، انجام می‌شود، با همان دقت و کیفیت و با همان ضریب امنیت و سرعت در خوزستان نیز راه‌اندازی خواهد شد و مانند خیابان ستارخان در تهران، مرکز صدور گذرنامه را در اهواز نیز ایجاد خواهیم کرد. بابایی بیان کرد: این امر در ایام اربعین تست شد و اشکال‌هایی که در روند انجام کار وجود داشت با توجه به تجربه‌ای که در ایام اربعین به دست آمد، رفع شد و ایرادهای زیرساخت‌ها به خصوص در بخش استعلامات در فاصله 2 ماه برطرف شد. وی با اشاره به عامل دیگری که موجب انتخاب خوزستان برای انجام کار صدور گذرنامه غیرمتمرکز شده است، گفت: پیش‌بینی حوادث، بحران‌ها و اتفاق‌ها از معقول‌ترین کارهای یک مدیر است. از آن‌جا که امکان دارد پایتخت دچار حوادث یا بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی شود و در این صورت، ارایه خدمات متمرکز نظام در پایتخت تعطیل و متوقف می‌شود، با ایجاد طرح‌های استانی باید به فکر راه حل به عنوان پدافند غیرعامل بود.

رییس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا افزود: تمرکززدایی در چاپ گذرنامه و واگذاری آن به استان‌ها می‌تواند یکی از این پدافندهای غیرعامل باشد. وی با اشاره به روند سفرهای اربعین گفت: در خصوص حماسه کم‌نظیر اربعین که در تاریخ کشور نهادینه شده و هر سال پرشورتر خواهد بود، از ما انتظار می‌رود که هر سال مشکلات را در جهت ارایه خدمات کمتر کنیم و اگر در سال 94 از امکان رادیو برای اطلاع‌رسانی استفاده شده، در سال 95 باید از امکان فیبرنوری استفاده کنیم. بابایی بیان کرد: در کشور به‌جز خوزستان، استانی نداریم که هر سه مرز هوایی، زمینی، دریایی را داشته باشد و خوزستان با مجموع 11 مرز یکی از بهترین گزینه‌ها برای صدور گذرنامه به شکل غیرمتمرکز بوده است. وی ادامه داد: 45.7 درصد زوار اربعین از خوزستان عبور می‌کنند که با توجه به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در وزارت کشور، سفرهای اربعین سال آینده باید به نحوی سامان‌دهی شود که بیش از 60 درصد تردد زائران از خوزستان انجام شود.

رییس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا اظهار کرد: بنا بر در آخرین آمار یک ساله صدور گذرنامه در کل کشور، به طور میانگین 10 درصد میزان صدور گذرنامه در خوزستان است که در بازه زمانی اربعین تا 14 درصد افزایش یافته است. در آبان ماه امسال 65 هزار گذرنامه در خوزستان صادر شده است. بابایی بیان کرد: در سال آینده خط قرمز تردد عتبات عالیات را داشتن گذرنامه اعلام خواهیم کرد. وی در خصوص تنوع ترددها در خوزستان اظهار کرد: در کمتر استانی سراغ داریم که تنوع ترددی آن مانند خوزستان باشد. خوزستان دارای تنوع ترددی سیاسی، مسافری، نظامی و انتظامی، تجاری و اداری است. این تنوع اقتضا کرد که برای اولین بار این طرح در خوزستان اجرا شود و وجود سالن صدور چاپ و گذرنامه غیرمتمرکز یک امتیاز به‌حق و به‌جا برای خوزستان است.

رییس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا عنوان کرد: به گفته سردار رضاییان، فرمانده پلیس اطلاعات امنیت کشور، خوزستان به دلیل توان مدیریتی که مدیران انتظامی‌اش دارند، استان مناسبی برای امر صدور گذرنامه به صورت غیرمتمرکز است. وی گفت: از فردا همکاران انتظامی در خوزستان باید آمادگی صدور یک روزه و حتی نیم روزه و یک ساعته گذرنامه را به دلیل امکان چاپ گذرنامه در خوزستان داشته باشد. بابایی اظهار کرد: در زمینه راه‌اندازی کار صدور و چاپ گذرنامه به صورت غیرمتمرکز، مجموعه فاوا در بخش فناوری، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و مجموعه پست که درگیر بخش‌های اصلی این کار است، در تلاش بوده‌اند. برای صدور گذرنامه، بیش از 11 تشکیلات باید به استعلامات جواب می‌دادند ولی با غیرمتمرکز شدن صدور گذرنامه در خوزستان، استعلامات به تهران نمی‌آید و مرحله استعلام متقاضی گذرنامه از ثبت احوال در خوزستان صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که از این پس، انواع مختلف گذرنامه در خوزستان صادر می‌شود، اظهار کرد: نیروی انتظامی قول می‌دهد که امکان ارایه خدمات غیرمتمرکز بیشتری را فراهم کند. اگر در خوزستان نتیجه گرفته شد، در گام‌های بعدی در چهار نقطه دیگر کشور نیز مراکز صدور گذرنامه ایجاد خواهد شد البته در این کار تعجیلی نداریم. 

سردار محمدرضا اسحاقی، فرمانده انتظامی خوزستان در این مراسم اظهار کرد: امروز به همت افرادی که در مجموعه گذرنامه فعال هستند، شاهد اقدامی فوق‌العاده و نادر در سطح کشور هستیم. وی ادامه داد: هم اکنون خوزستان 11 مرز رسمی دارد که دو مرز آن هوایی و 9 مرز دریایی و رودخانه‌ای و خشکی است و مراودات قانونی تجار، ملوانان و کشتیرانان از این مسیرها انجام می‌شود. اسحاقی افزود: همچنین خوزستان مسافران بسیاری دارد که به سبب حضور اقوام آنان در مجموعه کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر نقاط جهان است و این مسافران از طریق خوزستان به طور مداوم بین ایران و سایر نقاط دنیا در تردد هستند. فرمانده انتظامی خوزستان گفت: با توجه به این‌که 50 درصد زائران اربعین حسینی از دو گذرگاه مهم خوزستان عبور می‌کنند و به عراق وارد می‌شوند، صدور و چاپ گذرنامه در خوزستان اقدام مناسبی بوده است. مردم خوزستان نیز مستحق این هستند که در عمل، اقداماتی که تسهیل‌کننده فعالیت و تلاش آنان است، فراهم شود. اسحاقی عنوان کرد: نیروی انتظامی افتخار می‌کند که در این اقدام با همکاری دیگر دستگاه‌ها پیشگام بوده است. وی گفت: خوزستان متعلق به ایران اسلامی است و از حیث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حایز اهمیت است. همچنین در دفاعی جانانه در دفاع مقدس، استقلال کشور را تامین کرده و بیش از 72 درصد شهدای دوران مقدس در این سرزمین تقدیم کشور شده‌اند.