سازش و برادری پایان نزاع 5 ساله دو قبیله در روستای “ام اغریب” ملاثانی

با میانجگیری آیت الله کعبی و بزرگان قوم نزاع 5 ساله میان دو قبیله در روستای ام اغریب از  توابع شهر ملاثانی به صلح و سازش خاتمه یافت. به گزارش خبرنگار ما بعد از ظهر امروز جهارشنبه 7 بهمن و در آستانه ورود به سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و جشن های دهه […]

با میانجگیری آیت الله کعبی و بزرگان قوم نزاع 5 ساله میان دو قبیله در روستای ام اغریب از  توابع شهر ملاثانی به صلح و سازش خاتمه یافت. به گزارش خبرنگار ما بعد از ظهر امروز جهارشنبه 7 بهمن و در آستانه ورود به سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و جشن های دهه مبارک فجر نشست سازش و صلح میان دو قبیله “میاح” و “مراقه” با حضور و میانجگیری آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و دهها تن از زعما و بزرگان طوایف و قبایل استان و جمعی از مسولین محلی و اعضای شورای های حل اختلاف شهرستان باوی در روستای “ام اغریب” از توابع شهر ملاثانی برگزار و پس از بحث ها و گفتگوهای 4 ساعته و گذشت عزتمندانه خانواده مقتول از عشیره دسوم وابسته به قبیله بزرگ میاح با تعیین میزان دیه و خون بهای مقتول و 3 تن از مجروحان ، نزاع پنج ساله به صلح و برادری خاتمه یافت .

1

در آغاز این نشست آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سخنانی با استناد به آیات قرآن کریم و روایات مساله اصلاح ذات البین را یک صفت پسندیده در منظومه اخلاق اسلامی و ارزش های انسانی دانست. آیت الله کعبی بر لزوم پالایش جامعه از ناهنجاریهای اجتماعی همچون نزاع های بیهوده و پر هزینه تاکید کرد و گفت : باید پیمان نامه ای جدید برای پایان نزاع های عشایری نوشت .باید احکام اسلامی را در زندگی عملیاتی و رفتارها را با تعالیم دینی تطبیق داد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تمسک به 4 اصل مهم را عامل کاهش نزاع ها دانست و افزود : برای کاهش نزاع ها و نزغ ها چهار راهکار اساسی وجود دارد ، نخست ولایت مداری و پیروی راستین از مکتب اهل بیت علیهم السلام می باشد ، دیگری برپایی نماز و یاد خداست .کسی که در ساعات غفلت به یاد خدا باشد مرتکب نزاع و قتل و بزه نمی شود.نکته سوم داشتن کسب و کار حلال و دوری جستن از لقمه حرام است.انسان باید به این باور برسد که رزق او مقسوم و معلوم بوده و با پایمال کردن حقوق دیگران نمی تواند تاثیر مثبتی داشته باشد بلکه به عکس پیامدهای منفی برای فرد و جامعه خواهد داشت.مساله چهارم ظلم است .ظلم پایه بسیاری از مشکلات اجتماعی در جامعه می باشد.در قیامت ظلم سیاهی و تاریکی است .

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان اظهار داشت : برای دوری از نزاع ها و درگیری ها باید به حقوق انسان و شهروندی توجه کنیم.امام علی (ع) بارها ما را به رعایت حقوق انسان سفارش کرده است . عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اضافه کرد : خون انسان ارزش و حرمت دارد و با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست و نباید مساله نزاع و قتل به پدیده عادی تبدیل شود.

رییس مرکز آموزشی – فرهنگی امام حسین (ع) گفت : رعایت ارزش های اخلاقی پایه قوام و استحکام جامعه دینی است .بزرگترین ارزش اخلاقی “گذشت” از موضع تمکن و قدرت می باشد.الحمدالله جامعه ما جامعه ای با منش کریمانه و بخشش است. آیت الله کعبی پیرامون انواع راه حل ها برای نزاع ها و درگیری ها گفت : گاهی راه حل نزاع اجتماعی ، در بسیاری از امور از رهگذر پرداخت دیه و سلوک است و گاهی راه حل اخلاقی و در قالب عفو و گذشت می باشد.در اسلام از میان راهکارهای فوق الذکر اسلام بر حاکمیت اخلاق تاکید دارد

همچنین در جلسه اصلاح و سازش شیخ سلمان از بزرگان قبیله آل حمید بعنوان پیگیر و واسطه این امر خیر در سخنان کوتاهی با تاکید بر ولایتمداری قبایل عرب خوزستان و بیان سنت های پسندیده این قوم بزرگ ،همچون گذشت ، همدردی ، بخشش ، مهمان نوازی و حماسه آفرینی در راه اعتلای دین و ارزش های مکتب تشیع ، از حضور و همراهی همه زعمای قبایل ، علمای اعلام خصوصا آیت الله کعبی و مسولان قضایی و انتظامی تقدیر و تشکر کرد و گفت : نخست باید از تواضع و پیگیری و مشارکت حضرت آیت الله کعبی سپاسگزاری و همچنین از همراهی همه مسولان محترم قضایی و انتظامی ، شورای حل اختلاف ، بزرگان قبایل عرب خوزستان و طایفه محترم “میاح” در به سرانجام رساندن این پرونده و خاتمه آن به صلح و صفا تقدیر و تشکر می کنم.

در بخشی از این جلسه شیخ عبدالزهرا بوعزار (سیلاوی) در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از قبیله مباح و حضور آیت الله کعبی با اشاره به سنت حسنه اصلاح ذات البین صلح و سازش را راهکار مناسبی برای پایان نزاع ها و اختلافات بی حاصل دانست.

در ادامه شیخ صالح میاحی با خیر مقدم گفتن به همه حاضرین گذشت و بخشش را سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام و خصلت عشایر عرب در زمینه حل معضلات و تخاصمات دانست و با اعلام عفو بر تقویت صلح و سازش تاکید کرد

در این نشست شیخ سمیر باوی ، سید جابر غرابی ، حجت الاسلام شیخ یاسر عماره ، حجت الاسلام سیدهادی موسوی مقدم رییس شورای حل اختلاف و حاج مجید خطیب در راستای تالیف قلوب و رفع کدورت ها نکاتی را بیان کردند براساس گزارش خبرنگار ما کادر خبری شبکه عربی الاهواز گزارش کامل نشست را ضبط و گفتگوهای جداگانه ای را با تعدادی از شرکت کنندگان انجام داد

000

 0

1

24055670880991001111121314016020210222223

2425263031

3233034

3434

353637

3838394041044445051