آیت الله کعبی 15 سال پیش پیرامون مشکلات خوزستان به “کیهان” چه گفت؟

متن زیر مصاحبه عضو مجلس خبرگان رهبری آیت الله کعبی در دوره سوم این مجلس با خبرنگار روزنامه کیهان است. در این مصاحبه به صورت کوتاه و گویا و در عین حال دقیق به مشکلات و معضلات استان خوزستان اشاره شده و راهکارهای مناسبی ارائه شده است. همچنین در این مصاحبه پیشنهاد تشکیل دبیرخانه های […]

متن زیر مصاحبه عضو مجلس خبرگان رهبری آیت الله کعبی در دوره سوم این مجلس با خبرنگار روزنامه کیهان است. در این مصاحبه به صورت کوتاه و گویا و در عین حال دقیق به مشکلات و معضلات استان خوزستان اشاره شده و راهکارهای مناسبی ارائه شده است. همچنین در این مصاحبه پیشنهاد تشکیل دبیرخانه های استانی مجلس خبرگان و طرح آن در مجلس خبرگان رهبری دیده می شود.

IMG-20150820-152258

روزنامه کیهان، چهارشنبه،30شهریور 1379 صفحه 11 شهرستانها درگفت و گوی اختصاصی کیهان با نماینده مردم استان در مجلس خبرگان بررسی شد اهالی خوزستان با چه مشکلاتی دست به گریبانند اهواز _ خبرنگارکیهان: در استان خوزستان با وجود منابع سرشار طبیعی در زمین های کشاورزی، صنعت و نفت، متاسفانه مردم با فقر، بی سوادی، اعتیاد، نا امنی و دیگر مشکلات مواجهند.

حجت الاسلام و المسلمین «عباس کعبی» نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان، با عنوان این مطلب در گفت و گوی اختصاصی خود با کیهان، افزود: در خوزستان 1/3 آبهای کشور و 5 رودخانه بزرگ و 4 ملیون هکتار زمین مستعد کشت و منابع سرشار طبیعی وجود دارد، اما متاسفانه بالاترین شاخصهای منفی اجتماعی نظیر بیکاری، تورم، بی سوادی، اعتیاد، ارتکاب جرایم و نا امنی نیز مشاهده می شود که این استان ثروتمند را در زمره استانهای محروم کشور قرار داده است. وی با تاکید بر این نکته که بزرگترین طرحهای ملی در استان اجرا می شود تصریح کرد: متاسفانه این طرحها نه تنها عایدی برای مردم خوزستان نداشته است بلکه زیرساختهای اقتصادی استان را فلج کرده است. »

کعبی» با اشاره به تعطیلی تأسیسات نفتی در مسجد سلیمان، هفتگل و نفت سفید و قرار داشتن مردم این منطقه در منتهی الیه فقر و محرومیت، با اشاره به اثرات منفی طرح توسعه نیشکر بر بافت جمعیتی استان و ایجاد معضلات اجتماعی در 350 روستا و مناطق رفیع، سوسنگرد، هویزه و بستان گفت: هم اکنون با مهاجرت گسترده مردم از روستاها و سایر مناطق استان به اهواز بیش از یک سوم جمعیت استان در اهواز متمرکز شده است که آن را به یک ابر شهر تبدیل کرده و با این وجود نه تنها اهواز از امکانات زیر بنایی یک ابر شهر بی بهره است بلکه از امکانات ضعیف یک شهر معمولی نیز بهره ای ندارد. وی سپس با ارائه آماری گفت: بحران خکشسالی و تعطیلی دو بندر مهم آبادان و خرمشهر نیز بر دگرگونی سریع بافت جمعیت استان تأثیر گذارده است و بر روند مهاجرت افزوده است و مشکلات اقتصادی سبب شده است که هم اکنون 25 هزار دست فروش در اهواز از این طریق امرار معاش کنند.

نماینده مجلس خبرگان تصریح کرد: در مقایسه میان آمار محصلان روستایی و شهری در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در بخش اهواز مشاهده می شود که آمار محصلان ابتدایی شهری 3برابر روستا، محصلان مقطع راهنمایی 10 برابر روستا و محصلان دبیرستانی 120 برابر محصلان روستایی است که نشان از محرومیت روستائیان در دستیابی فرصتهای آموزشی،ترک تحصیل و عدم توسعه آموزشی در روستاها دارد. «کعبی» سپس با تاکید بر لزوم تلاش جدی تر تمامی مسؤلان امر از جمله نمایندگان مجلس و مدیران استان در جهت تلاش در راستای بهبود اوضاع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان گفت: تسریع در احداث شبکه های آبیاری و سدها و بویژه سد عظیم کرخه، توسعه آموزش در روستاها، احیای رودخانه های کور و تلاش در راستای توسعه بخش کشاورزی و استفاده بهینه از امکانات موجود راهگشای حل معضلات اقتصادی استان می باشد.وی به عنوان نمونه تأکید کرد، استفاده از الکتوروپمپها به جای شیوه معمول آبیاری با استفاده از انرژی سوخت های فسیلی تا یک دهم هزینه های کشاورزان را کاهش داده و تجربه شده است که در صورت اجرا می تواند نقش مؤثری در بهبود اقتصاد روستاها داشته باشد. »

کعبی تصریح کرد: هم اکنون 5 هزار روستایی در خوزستان با وعده کار در طرح توسعه نیشکر زمینهای کشاورزی خود را از دست داده اند اما موفق به کار در این طرح نشده اند.نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان در خاتمه اظهار امیدواری کرد با تصویب آئین نامه داخلی جدید مجلس خبرگان و تشکیل دبیرخانه های استانی، نمایندگان مجلس خبرگان استانها در راستای نظارت و تحقق بر سیاستهای کلی نظام با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی بتوانند شرایط مطلوبتری را برای مردم ایجاد کنند.

IMG-20151213-000203