رشد بیماری آسم و دیابت در میان دانش آموزان خوزستانی!

حدود سه تا چهار درصد افرادی که در مدارس مورد معاینه قرار می گیرند مشکلاتی مانند شنوایی و بینایی دارند اما حدود دو درصد از این دانش آموزان که عمدتا در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می کنند قادر به تامین هزینه درمان و تهیه عینک و سمعک نیستند.امید مقیمی پور رییس اداره سلامت آموزش […]

حدود سه تا چهار درصد افرادی که در مدارس مورد معاینه قرار می گیرند مشکلاتی مانند شنوایی و بینایی دارند اما حدود دو درصد از این دانش آموزان که عمدتا در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می کنند قادر به تامین هزینه درمان و تهیه عینک و سمعک نیستند.امید مقیمی پور رییس اداره سلامت آموزش و پرورش خوزستان در جلسه آموزش و پرورش که صبح امروز در استانداری خوزستان برگزار شد درخصوص کمبود مربی بهداشت در مدارس استان اظهار کرد:بیش از ۳۰ سال است که آموزش و پرورش مربی بهداشت جدیدی استخدام نکرده است.

IMG23413865

وی افزود:برای بیش از ۳۹۰ هزار دانش آموز تنها ۶۲۵ مربی بهداشت در استان وجود دارد این در حالی است که طبق استانداردهای تعریف شده به ازای هر ۷۵۰ دانش آموز یک مربی بهداشت باید در مدارس فعال باشد و در استخدام مربیان بهداشت جدید باوجود کمبود ۳۱۰ مربی در استان تنها پنج مربی به خوزستان اختصاص داده شده است.رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به بیماری های شایع در دانش آموزان تصریح کرد: مشکلات دهان و دندان بیشترین سهم بیماری دانش آموزان را به خود اختصاص می دهند همچنین بیماری آسم و دیابتی که بعلت عدم رعایت تغذیه مناسب ایجاد می شود نیز با سرعت بالایی درحال افزایش است. وی افزود: در راستای افزایش سطح سلامت دانش آموزان و برای جبران کمبود مربیان بهداشت در مدارس اقدام به انتخاب رابطان بهداشت ،برگزاری کلاس و سمینارهای آموزشی و توزیع کتاب های سلامت در بین والدین و دانش آموزان شده است.

مقیمی پور در خصوص اقدامات آموزش و پرورش در افزایش سلامت دانش آموزان خاطر نشان کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی معاینات غربالگری دانش آموزان بصورت مستمر و فراگیر انجام می شود همچنین برپایی سفره های وحدت، برگزاری دوره هایی برای آشنایی و پیشگیری از بیماری HIV و استفاده از ماسک در مواقع بروز ریزگردها بخشی از این اقدامات می باشد. وی افزود:سال گذشته بیش از ۴۰ هزار دانش آموز سه نوبت در هفته شیر رایگان دریافت کرده اند که گسترش و ادامه این روند نقش بسیار بزرگی در تضمین سلامت دانش آموزان ایفا خواهد کرد. رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به معاینات دانش آموزان در مدارس یادآور شد: حدود سه تا چهار درصد افرادی که در مدارس مورد معاینه قرار می گیرند مشکلاتی مانند شنوایی و بینایی دارند اما حدود دو درصد از این دانش آموزان که عمدتا در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می کنند قادر به تامین هزینه درمان و تهیه عینک و سمعک نیستند.

وی افزود:تاکنون بیش از هزار و پانصد دانش آموز نیازمند خدمات درمانی در شهرستان ها شناسایی شده اند که برای ادامه درمان این افراد به کمک خیرین و جامعه پزشکان نیازمندیم تا با اعطای کارت ویزیت های رایگان مورد مداوا قرار گیرند. میقیمی پور درخصوص همکاری خیرین مدرسه بیان کرد:خیران بیشتر به ساخت مدارس جدید تمایل دارند اما باید توجه داشت که بسیاری از مدارس استان با مشکل کمبود فضای سبز، عدم حصار کشی، مشکلات فاضلاب و … مواجه هستند.