در نتیجه اجرای طرح‌ های عمرانی ، زیستگاه ها و مناطق امن کارون برای استقرار پرندگان تخریب شده است

کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت زیست‌محیطی رودخانه کارون به عنوان یکی از نقاط استقرار پرندگان مهاجر اظهار کرد: در نتیجه اجرای طرح‌های عمرانی، زیستگاه ها و مناطق امن کارون برای استقرار پرندگان تخریب شده است.اردشیر امینی در گفتگو با ایسنا  اظهار کرد: مهاجرت پرندگان به استان خوزستان آغاز […]

کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت زیست‌محیطی رودخانه کارون به عنوان یکی از نقاط استقرار پرندگان مهاجر اظهار کرد: در نتیجه اجرای طرح‌های عمرانی، زیستگاه ها و مناطق امن کارون برای استقرار پرندگان تخریب شده است.اردشیر امینی در گفتگو با ایسنا  اظهار کرد: مهاجرت پرندگان به استان خوزستان آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه دارد. استقرار این پرندگان مهاجر تا اسفندماه سال جاری در نقاط امن و دارای آب استان به طول می‌انجامد.

119788

وی ادامه داد: از آنجا که بسیاری از نقاط استان خوزستان خشک است، پرندگان پس از مهاجرت به خوزستان تنها در چند منطقه محدود استقرار می‌یابند. این پرندگان عمدتا اطراف تالاب هورالعظیم و دریاچه‌ای سمت خرمشهر تحت عنوان تالاب ناصری مستقر شده‌اند.کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل محیط زیست خوزستان گفت: تاکنون حدود 12 گونه مرغابی، فلامینگوها، آبچلیک‌ها، حواصیل‌ها، کاکایی و پرندگان شکاری از میان پرندگان مهاجر به استان خوزستان شناسایی شده‌اند. این پرندگان از روسیه به شمال ایران و سپس به استان خوزستان مهاجرت می‌کنند و ماندگاری این پرندگان در استان بستگی به وضعیت جوی دارد.

امینی با اشاره به وضعیت زیست‌محیطی رودخانه کارون به عنوان یکی از نقاط استقرار پرندگان مهاجر اظهار کرد: در رودخانه کارون طرح احیا و همچنین طرح‌های عمرانی در حال انجام است و در نتیجه اجرای این طرح ها، زیستگاه ها و مناطق امن این رودخانه برای استقرار پرندگان تخریب شده است.وی ادامه داد: به طور مثال دو منطقه در پارک ساحلی و محدوده هتل پارس در رودخانه کارون که محل زادآوری حواصیل‌ها بوده است را به طور کامل خراب کرده‌اند.کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل محیط زیست خوزستان گفت: همچنین به دلیل لایروبی رودخانه، جاهای امن از بین رفته و اکنون دیگر تعداد کمی پرنده مهاجر در این رودخانه منزل می‌کنند.