رییس شورای قلعه چنعان : فضای آموزشی حتی درسطح ابتدایی جوابگوی نیاز دانش آموزان “دومین روستای بزرگ کشور” نیست

اشاره : حدود یک سال قبل کوت عبدالله اهواز به شهرستان کارون تغییر وضعیت داد. همان موقع برای اینکه این تصمیم یک شبه شکلی اصولی به خود بگیرد چهار شهر برای تشکیل شهرستان کارون ایجاد شده که شهرستان ربیع، کنعان، کوت عبدالله و شیرین شهر را شامل می شود. شهر کنعان اصولا همان روستای قلعه […]

اشاره : حدود یک سال قبل کوت عبدالله اهواز به شهرستان کارون تغییر وضعیت داد. همان موقع برای اینکه این تصمیم یک شبه شکلی اصولی به خود بگیرد چهار شهر برای تشکیل شهرستان کارون ایجاد شده که شهرستان ربیع، کنعان، کوت عبدالله و شیرین شهر را شامل می شود. شهر کنعان اصولا همان روستای قلعه چنعان است که اکنون با گذشت یک سال از آن تصمیم هنوز مردم این روستا نمی دانند در شهر هستند یا روستا. روستای قلعه چنعان در جنوب شرق اهواز و در کنار شرکت صنایع فولاد خوزستان با مسافتی کمتر از ۱۲کیلومتر از مرکز شهر اهواز، مساحت ۱۵هکتار با جمعیت ۱۶ هزار نفری بر اساس برخی آمار دومین روستای بزرگ کشور به شمار می رود.

IMG-20150816-WA0255

۳۰ بهمن ۹۱ با آمدن وزیر وقت کشور به اهواز، شهرستان کارون رسما اعلام موجودیت کرد و شهرهای کنعان و ربیع، کوت عبدالله و شیرین شهر به عنوان شهرهای تابع این شهرستان معرفی شدند. از آن روز تاکنون مصوبه تبدیل روستای قلعه چنعان به شهرکنعان هنوز از وزارت کشور ابلاغ نشده است. روستای قلعه چنعان شدیدا از کمبود فضای آموزشی و فرهنگی رنج می برد . این منطقه با جمعیتی بالغ بر ۱۶هزار نفر طبق آمار شورا به غیر از کتابخانه عمومی و فرهنگ سرا حتی از داشتن دبیرستان محروم است و کل مدارس در دو مدرسه راهنمایی و دو مدرسه ابتدایی است. این امر منجر به افزایش میزان ترک تحصیل در میان نوجوانان روستا بویژه دختران شده است .یشترین ترک تحصیلی ها به خصوص در میان دختران روستا بعد از اتمام دوره راهنمایی و به دلیل محروم بودن از وجود دبیرستان و فنی و حرفه ای اتفاق می افتد.

در خصوص مشکلات و چالش های این روستا حسین زرگانی رییس شورای اسلامی می گوید : روستای قلعه چنعان باجمعیت بالغ بر 14 هزار نفر درمحدوده طرح هادی و بیست هزار نفر بااحتساب منطقه توسعه یافته خارج طرح وقلعه کوچک همچنان دردید مسولان محترم بعنوان روستا میباشدکه حتی اعتبارات ارزش افزوده که براساس آمارجمعیتی میباشدرقم ده هزارنفری راباتوجه به آمارغیرواقعی سال 85منظور میشود وانتظارمسولین ازرقم اعتبارنسبت به جوابگوی رفع عقب ماندگی عمرانی خیلی بالاست درحالیکه نصف همین اعتباربرای روستاهای یک سوم جمعیتمان میباشد. جالب اینکه دراین روستاها هیچ خیابانی بدون آسفالت وجدول بندی نمانده واعتبارتخصیصی صرف زیباسازی وسایرخدمات جانبی است درحالیکه قلعه چنعان تابحال ازیک ساختمان اداری شورا وشهرداری (اگربخواهم بگویم دهیاری ظلم است) محروم مانده فضاهای آموزشی حتی درسطح ابتدایی جوابگوی پذیرش ثبت نام نیست ودانش آنوزان این مقطع مجبورندبه خارج روستابروندواحدهای فرهنگی نظیرکتابخانه وفرهنگسراسالن ورزشی چندمنظوره که بتوان استعدادجوانان محروم این منطقه راکشف کردبه صورت یک آرزو تبدیل شده است.

زمین فوتبال تصرف شده و 8 دسته فعال در رشته فوتبال بیش از یکسال است که بلاتکلیف باقی مانده و مکانی برای تمرین و اجرای مسابقات محلی و دیدارهای دوستان ندارند و این می تواند موجبات مرگ استعدادهای ورزشی این منطقه گردد. باید به همه این مشکلات و درد و رنج ها روزی از سوی مسئولان استان و شهرستان پاسخی در خور شان و منزلت این مردم شهید داده و پیرو راستین اهل بیت (ع) بیابد.در پیگیری مشکلات ورزشی و همچنین توسعه فضاهای آموزشی و حتی فاضلاب  قلعه چنعان مدیران استان اعلام می کنند ، بدلیل اینکه منطقه نام روستا را به یدک میکشد بایستی زمین اهدایی باشدتابتوان بااعتبارات دولتی امکانات ساخت اولا هیچ مالکی درقلعه چنعان ساکن نیست وتمام اهالی مهاجرین روستاهای اطراف ویامردم به اصطلاح جنگ زده که به شهرهای خودبرنگشتند دوما هیچ قانون قاطع وپشتوانه قضایی حکمفرمانیست که توان جلوگیری ازساخت وسازغیرمجاز نبوده ونیست که ازاین توسعه غیراصولی وبدون مشارکت مالکین راگرفت تابتوان زمین برای این امکانات زیرساختاری مهیابشودوحتی درآخرین جلسه شورای تامین که برای زمین فوتبال تصرف شده تشکیل شدمتاسفانه نماینده حقوقی دادستان صراحتا اعلام کردکه دهیاری خارج ازمحدوده طرح هادی حق اقامه شکایت علیه تغییرکاربری نداردونهادمربوطه که سازمان جهادکشاورری است میتواندواردمقوله شودکه مس ازارجاع امربه آن متاسفانه فقطبرای رفع تکلیف درحدتهیه یکگزارش اکتفانمودوتابحال نسبت به احضار متصرفین هیچ گونه عکس العمل جدی نشان نداد.

رییس شورای اسلامی قلعه چنعان در پایان اظهار داشت : ازشخص استاندارمحترم تقاضای اهتمام ویژه به امرداشته باشند تادرتعیین مدیریت جدیدامور کل روستایی استانداری که قبلا بامدیریت دکترمجیدی پور والحق والانصاف تلاش زیادی برای محقق نمودن مطالبات فوق نمودند اماراه به جایی نبردداشته باشندوتادیرنشده منطقه راازاین چالش جدی که روز به روز عواقب وخیمی نظیرعقب افتادگی آموزشی فرهنگی درمانی ورزشی برای اهالی علی الخصوص جوانان منطقه راداردخارج نمایندناگفته نماندقلعه چنعان برحسب آخرین تصمیمات دولت پیشین یکی از سه شهراقماری شهرستان جدیدالتاسیس کارون اعلام شدکه باروی کارآمدن دولت جدیدمعطل مانده است