کرمان، خواست و توانست ؛ خوزستانی ها نیز اراده کنند و بخواهند! / عادل عکرش

کِرمان پهناورترین استان ایران است. استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته جمعیت این استان در سال ۱۳۹۰ و براساس آمار مرکز آمار ایران برابر با ۲٫۹۳۸٫۹۸۸ نفر بوده‌است و مرکز آن کلانشهر کرمان است. کرمان با در بر گرفتن بیش از ۱۱ درصد از وسعت ایران یکی از پهناورترین استان های ایران می‌باشد. […]

کِرمان پهناورترین استان ایران است. استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته جمعیت این استان در سال ۱۳۹۰ و براساس آمار مرکز آمار ایران برابر با ۲٫۹۳۸٫۹۸۸ نفر بوده‌است و مرکز آن کلانشهر کرمان است. کرمان با در بر گرفتن بیش از ۱۱ درصد از وسعت ایران یکی از پهناورترین استان های ایران می‌باشد. کرمان نهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می شود. کرمان از استان‌های مهم و تاریخی کشور به حساب می‌آید. استان کرمان مرکز جنوبشرق کشور است و به نوعی مرجع صنعتی، فرهنگی، سیاسی، کشاورزی دانشگاهی-علمی، مذهبی و سایر شاخص‌ها در میان استان‌های منطقه جنوب شرق کشور است. استان کرمان همچنین بیش از ۶۶۰ اثرملی ثبت شده دارد و از استان‌های تاریخی ایران است. استان کرمان سه اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو دارد.

طی پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸۹ انجام داد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه گیری شد در استان کرمان به قرار زیر بود: ۹۷٫۴ فارس (۹۹٪ مرد، ۹۶٫۱٪ زن)، ۰٫۹ ترک (۰٫۳٪ مرد، ۱٫۴٪ زن)، ۰٫۳ عرب (۰٫۷٪ زن)، ۰٫۵ بلوچ (۰٫۳٪ مرد، ۰٫۴٪ زن)، ۰٫۲ شمالی شامل گیلک، مازنی، تالشی و ترکمن (۰٫۷٪ زن)، ۰٫۳ سایر و ۰٫۳ بدون‌جواب بودند.

صنایع استان کرمان به دو دسته صنایع دستی و ماشینی تقسیم می‌شوند. صنایع دستی شامل شال، پته و ترمه‌است که به غیر از پته دوزی باقی از رونق سابق برخوردار نیستند. صنایع دستی کارگاهی چون: قالی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و خورجین بافی از صنایع رایج این استان به شمار می‌رود. صنایع ماشینی استان به سه دسته کارگاهی کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند که از این صنایع می‌توان سیمان، خانه سازی، مواد غذایی و لبنیات، تولید نوشابه ، قند، زغال سنگ و مس که معروفیت جهانی دارد را نام برد. معادن استان در تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای بر عهده دارند. معادن سرشار آهن در سیرجان، زغال سنگ، مس و دیگر فلزات چرخ‌های صنعت استان و کشور را به گردش در می‌آورند. معادن زغال سنگ قسمتی از نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان را تأمین می‌کنند. منابع مس سرچشمه که به گواهی کارشناسان از غنی‌ترین و خالص‌ترین معادن مس درجهان به شمار می‌رود، از مشخصه‌های ویژه اقتصادی استان کرمان محسوب می‌شود. معادن مس میدوک شهربابک معادن کرومیت بافت جیرفت و کهنوج نیز از مهمترین معادن کرومیت ایران به شمار می‌روند و معدن تیتانیوم کهنوج تنها معدن از این فلز در ایران می‌باشد. معادن فاریاب در شهرستان منوجان نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

انار و سیرجان و رفسنجان و زرند و راور از بزرگترین منابع پسته در جهان می‌باشند پسته اکبری که مرغوب‌ترین پسته و بسیار بازار پسند می‌باشد محصول شهرستان انار است. مرغوب‌ترین خرما جهان و بزرگترین منابع خرما ایران در بم، می‌باشد. جیرفت از کانونهای فراوردن مرکبات در ایران است. پسته، گردو، سیب درختی، عسل، زیره، گل محمدی، گلاب، خرما، مرکبات، محصولات جالیزی، پنبه و ذرت از سایر محصولات کشاورزی مهم استان کرمان می‌باشد. بیش از یک چهارم کل باغ‌های کشور دراستان کرمان قرار دارد.تا اینجای نوشتار، با نگاهی گذرا به پتانسیل های استان کرمان و مقاسیه ای اجمالی با استان خوزستان درمی یابیم که نه تنها بسیاری از این پتانسیل ها در خوزستان نیز وجود دارد بلکه برخی از توانمندیهای اقتصادی استان خوزستان در هیچ جای دیگر یافت نمی شود.از سوی دیگر استان کرمان همواره دارای رجال سیاسی قدرتمند و تاثیرگذاری در کشور بوده است که در لیست ذیل تنها برخی از آنها را نام میبریم:

علی اکبر هاشمی رفسنجانی(رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور اسبق ایران)، قاسم سلیمانی(فرمانده سپاه قدس)، اسحاق جهانگیری(معاون اول رئیس جمهور و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی)، محمدرضا باهنر(عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی)، سید حسین مرعشی(استاندار و نماینده پیشین کرمان، معاون رئیس جمهور اسبق) و…

همانطور که مشاهده می فرمائید و حتما با سابقه سیاسی این عزیزان آشنا هستید، توزیع متوازنی از نگرش های سیاسی مختلف در این طیف قابل رویت میباشد که البته بسیار طبیعی ست و در واقع نقطه قوت این لیست در همین نکته خواهد بود..

اما منظور نگارنده از کنار هم قرار دادن این اسامی و ارائه یک بیوگرافی مختصر از استان عزیز کرمان چیست؟ هدف اصلی در این نوشتار اشاره به توسعه سیاسی موجود در این استان و نقش بسیار خوب و کارآمد نخبگان سیاسی در این مسیر است. بدون شک تعداد مفاخر و چهره های علمی، فرهنگی، دینی و ادبی استان کرمان بسیار زیاد و همچنین همواره موجب مباهات و سربلندی ایران بوده و هستند، لیکن گزینش این لیست با این هدف بوده که به این نکته ارزشمند اشاره کنیم که لزوم نیل به توسعه، “همگرایی نخبگان در مقیاس درون استانی در عین اختلاف سلیقه های سیاسی” میباشد.

استان کرمان مانند سایر استان های کشور عزیزمان ایران و من جمله استان زرخیز خوزستان، دارای تنوع بسیار زیاد قومی و حتی دینی بوده و شرایط خیلی متفاوتی به لحاظ اقلیم و مردمانش با سایر استان ها نداشته ولی اگر به عملکرد این استان طی دهه های اخیر به خوبی بنگریم باید اذعان کنیم که کرمان میتواند الگوی بسیار خوبی برای توسعه سایر استان ها باشد. اینجانب بدلیل توفیق سکونت و تحصیل در استان کرمان (دیار کریمان) تعامل و همزیستی بسیار مناسب مردم بافرهنگ کرمان را به خوبی لمس کرده ام و میتوانم بر این خصیصه بارزه شهادت دهم و اعلام کنم که هیچ قومی در کرمان در صدد کنار گذاشتن قوم دیگر تلاش نمیکند و کرمان را سهم همه کرمانیها میدانند.امشب شاهد برگزاری مراسم جشنواره فرهنگی، اقتصادی استان کرمان در محل برج میلاد تهران بودیم و میدانیم که رمز موفقیت کرمانی های عزیز و سخن کوش، خواستن بوده که نهایتا به توانستن منجر شده است و بدون شک شاه کلید نیل به این موفقیت، کنار گذاشتن اختلافات سیاسی (مهلک) در تدوین سند توسعه استان بوده است.این است که امشب برج میلاد (نماد پایتخت) میزبان شکوفایی کرمان بود!

در واقع جای دارد که بگوئیم: کرمانی های لایق، شهد شیرین شکوفایی گوارای وجودتان! از منظری دیگر با مطالعه رخدادهای سیاسی در دهه های اخیر درمی یابیم، هریک از فعالین سیاسی استان کرمان بر اساس اعتقادی که داشته همواره در صحنه سیاسی کشور به تکاپو پرداخته و در دولت های مختلف سهمی برای استان خود رزرو نموده و حتی از حوزه انتخابیه پایتخت نیز به مجلس رفته اند ولی همواره از درون استان خبرهای خوبی به گوش رسیده که همه این فعالان در رسیدن به هدف توسعه استانشان هم مسیر بوده اند و این اختلاف نظر ها نتوانسته باعث انشقاق و هدر رفتن پتانسیل ها شود.

امروز استان کرمان میتواند الگوی بسیار مناسبی برای سایر استان ها باشد. مخصوصا استان خوزستان که با داشتن نقش بسیار حیاتی در اقتصاد کشور، موقعیت استراتژیک جغرافیایی، پتانسیل بسیار زیاد زیست محیطی برای جذب سرمایه گذار، جوانان پرتوان و همچنین رجال سیاسی متعدد و ذی نفوذ، شدیدا نیازمند این همگرایی ها و البته بهره مندی از نظرات ارزشمند نخبگان محلی در تصمیم گیریهای معقول میباشد. نخبگانی که همواره بخشی از آنها، یا با دسته بندیهای سیاسی کنارگذاشته شده اند یا نگاه های متحجرانه قومی! امیدواریم بالاخره در عرصه سیاسی استان با ظهور یک یا چند لیدر توانمند فکری و صاحب دیدگاه های فراجناحی و به دور از قوم گرایی، شاهد اوج گرفتن یک موج برای شستن افکار پوسیده، بهره مندی از ظرفیت حداکثری جوانان استان، رویش نهال خودباوری و نخبه پروری بدون هیچگونه گروه بندی باشیم. موجی که بدون شک موجب توانمندسازی بیشتر نخبگان، تاثیرگذاری مطلوب آنها و بالاخره توسعه استان خواهد بود.انتظار ما از همه مدیران دولتی، نمایندگان و نخبگان، الگوپذیری از کرمان ها و ساختن خوزستان آباد است!

به امید آن روز…