عرب های خوزستان شادمانه به استقبال عید سعید فطر می روند + تصاویر

عيد فطر در ميان مردم عرب خوزستان  نه تنها يک عيد مذهبي، بلکه سنتي کهن مي باشد. اين عيد که با مراسم خاص و باشکوه هرچه تمام تر به اجرا در مي آيد، از آغازین روزهای دهه سوم رمضان با خريد پوشاک، آجيل و شيريني آغاز شده و معمولاً تا يک هفته بعد از عيد […]

عيد فطر در ميان مردم عرب خوزستان  نه تنها يک عيد مذهبي، بلکه سنتي کهن مي باشد. اين عيد که با مراسم خاص و باشکوه هرچه تمام تر به اجرا در مي آيد، از آغازین روزهای دهه سوم رمضان با خريد پوشاک، آجيل و شيريني آغاز شده و معمولاً تا يک هفته بعد از عيد با ديد و بازديد بزرگان و آشنايان ادامه مي يابد. در اهواز و سایر مناطق عرب نشین خوزستان  دو روز مانده به عيد فطر را « ام الوسخ » و يک روز مانده به عيد را « ام الحلس » مي نامند. ام الوسخ به معناي روز « چرکين » مي باشد، لذا در اين روز به نظافت خانه هاي خود پرداخته و اجناس جديد براي منزل خريداري مي کنند و خانه را براي فرارسيدن عيد و اکرام ميهمان تميز و آماده مي کنند. ام الحلس نيز که نامي محلي و قديمي مي باشد به معناي روز نظافت و رسيدگي شخصي است که در آن جوانان به ظاهر خود رسيدگي مي کنند.

ساکنان این خطه جهت خريد عيد در روزهاي پاياني ماه مبارک روانه بازار شده و لباس هاي نو مي خرند. علاوه بر اين، بخور و دلّه هاي قهوه براي پذيرايي و اکرام ميهمانان خريداري مي شود. در شب عيد و هنگام اعلام رؤيت هلال ماه، در مناطق عربی  در مساجد تکبير گويان اين عيد را اعلام مي کنند به طوري که صداي تکبير، فضاي عرفاني در شهرها به وجود مي آورد.

در روز عيد فطر با روبوسی ها و دید و بازدیدها ، کینه ها و  کدورت ها را کنار مي گذارند. در اين روز بعد از بجا آوردن نماز عيد، افراد يک محله در ابتدا براي تبريک عيد به خانه همسايه هاي عزادار محله ي خود رفته و پس از آن به بازديد بزرگان محله مي روند. از جمله آدابي که حکايت از ميهمان نوازي عرب های خونگرم خوزستان دارد ، باز بودن درب خانه ها در اين روز است که همسايه ها با شعار « يا الله » و « عيدکم مبارک يا اهل البيت » وارد خانه ها شده و جملات « عيدکم مبارک » و « ايامکم سعيده » و « الله ايعوده عليکم بخير و عافية » که ورد زبان کوچک و بزرگ و زن و مرد است به گوش مي رسد. در ميان عشاير نيز مردم با « هوسه » و پايکوبي، کوچه هاي محلات را طي مي کنند و به سراغ بزرگ محله و قبيله رفته و در مضيف ( مکان پذيرايي ) گرد هم جمع مي شوند. برخي در اين مجلس به سعرسرايي مي پردازند و ترنم شنيدن صداي شعرهاي شعبي ( شعرهايي با زبان گفتار ) گوش ها را نوازش مي دهد.

1 2 3 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 116 117 119