مدیر دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست : در دو سال گذشته یک روز پاک برای اهواز گزارش نشده است

در دو سال گذشته یک روز پاک برای اهواز گزارش نشده است . مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آمارها نشان می دهد کیفیت هوای کلان شهرها از جمله تهران در سه ماه اول سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که علت اصلی آن بروز گرد و غبار و […]

در دو سال گذشته یک روز پاک برای اهواز گزارش نشده است . مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آمارها نشان می دهد کیفیت هوای کلان شهرها از جمله تهران در سه ماه اول سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که علت اصلی آن بروز گرد و غبار و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون اعلام شده است.شینا انصاری افزود: با افزایش خشکسالی و کاهش بارندگی شاهد خشک شدن تالاب ها و افزایش کانون های گرد و غبار در داخل کشور هستیم که این مساله موجب کاهش وضعیت هوا در سه ماه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در برخی کلان شهرها شده است.وی اظهار کرد: اکنون شاخص اصلی اندازه گیری وضعیت هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است زیرا با اقدامات صورت گرفته در مورد توزیع بنزین استاندارد دیگر از آلاینده های گازی عبور کرده ایم.

81658386-6540361

انصاری درباره واژه ناسالم بودن هوا برای گروه های حساس توضیح داد: سازمان بهداشت جهانی در طبقه بندی هوا افرادی مانند سالمندان و کودکان را در رده گروه های حساس قرار داده است از این رو زمانی که شاخص کیفیت هوا از 100 عبور کند می گویند ‘ ناسالم برای گروه های حساس ‘ است و این جمله تا شاخص 199 نیز صادق است اما بیشتر از این شاخص یعنی به مرحله بسیار ناسالم و خطرناک رسیده است که درر این صورت برای تمام افراد مضر است.

** استان خوزستان

انصاری گفت: کیفیت هوای استان خوزستان نیز بسیار کاهش یافته است به طوری که در دو سال گذشته روز پاک برای اهواز گزارش نشده است، تعداد روزهای سالم در سال 93، 73 روز بود اما در مدت مشابه سالجاری 39 روز بوده است، همچنین در دو سال 93 و 94 در مدت مشابه دو روز خطرناک گزارش شده بود.

** شهر تهران

وی افزود: در سه ماه اول سال 93 تعداد روزهای پاک در شهر تهران 7 روز بود که این رقم در مدت مشابه سالجاری 10 روز بوده است، 79 روز سالم در سال 93 و 62 روز سالم در سالجاری ، 7 روز ناسالم در سال 93 و 21 روز ناسالم در سالجاری بوده است.

**استان البرز

انصاری گفت: هوای استان البرز نیز در سه ماه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است به طوری که 67 روز سالم در سال 93 گزارش شده بود در حالی که در مدت مشابه سالجاری 58 روز سالم بوده است.

** استان اصفهان

وی درباره هوای استان اصفهان اظهار کرد: در سال 93 روزهای سالم 89 روز بوده است در حالی که در مدت مشابه سالجاری 88 روز سالم گزارش شده است، روزهای ناسالم 4 روز و مدت مشابه سالجاری 5 روز بوده است.

** استان خراسان رضوی

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هوای خراسان رضوی در سه ماه اول سال 93 هوای پاک 10 روز و مدت مشابه سالجاری 16 روز گزارش شده است، 74 روز هوای سالم در سال 93 و 69 روز در سال 94، همچنین 9 روز ناسالم در سال گذشته و 8 روز ناسالم در سالجاری بوده است.

** شهر تبریز

وی افزود: کیفیت هوای تبریز نیز کاهش یافته است به طوری که در سه ماه اول سال 93 تعداد روزهای پاک 50 روز بود ما در مدت مشابه سالجاری 29 روز پاک گزارش شده است و 41 روز سالم برای سال 93 و 40 روز سالم برای سالجاری اعلام شد.