اژه ای : 300 شرکت لیزینگ٬ 590 تعاونی اعتباری و 3 موسسه مالی بدون مجوز هستند / حکم مهدی هاشمی هنوز اجرا نشده است

حجت‌‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان ابتدا در مورد شهدای هفتم تیر صحبت کرد و سپس در خصوص برنامه‌های قوه در هفته قوه قضاییه سخن گفت.معاون رییس قوه قضاییه با گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر گفت: در سال 60 اتفاقی افتاد که نقطه عطفی […]

حجت‌‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان ابتدا در مورد شهدای هفتم تیر صحبت کرد و سپس در خصوص برنامه‌های قوه در هفته قوه قضاییه سخن گفت.معاون رییس قوه قضاییه با گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر گفت: در سال 60 اتفاقی افتاد که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بود و 72 نفر از دلسوزان این نظام به دست عوامل شقی به شهادت رسیدند. شهادت این افراد به عنوان سرمایه انقلاب مایه تاسف است، اما خون این شهیدان نظام ما را بیمه کرد و دشمنان را ناامید کرد و از آن تاریخ تا امروز، نظام در مسیری که مد نظر بود معماری و هدایت شد و هیچ انحرافی در آن رخ نداد و یکی از عوامل موثر همین خون شهدا بوده است.محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه نامگذاری هفته قوه قضاییه به دلیل این بود که مرحوم بهشتی سالار این 72 شهید بود و بنیانگذار قوه قضاییه به شمار می‌رفت، افزود: این هفته فرصت مناسبی است تا عملکرد یک‌سال گذشته را ارزیابی کنیم و نقاط ضعف و قوت را بشناسیم و ضعف‌ها و تنگناها را با مردم در میان بگذاریم و عملکرد خود را در معرض دید کارشناسان دلسوز قوه مقننه و مجریه قرار دهیم.

2

سخنگوی قوه قضاییه افزود: امسال از یکم تا هفتم تیر ماه برنامه‌های متعددی در قوه قضاییه پیش‌بینی شده که عمدتا صحبت با مردم و ارائه عملکرد قوه قضاییه است.محسنی‌اژه‌ای حضور رئیس قوه قضاییه در رسانه ملی در اولین روز تیر ماه، همایش مدیران قوه قضاییه با حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و بیان نظرات آنها درباره قوه قضاییه، گزارش عملکرد قوه قضاییه به مقام معظم رهبری و ارائه رهنمودهای ایشان و سرکشی بدون اطلاع قبلی به بخش‌های قوه قضاییه را از برنامه‌های رئیس قوه عنوان کرد.معاون دستگاه قضا افزود: سایر مدیران، ‌معاونان و روسای دادگستری نیز از طریق رسانه ملی، رسانه‌های مجازی و رسانه‌های مکتوب با مردم سخن خواهند گفت و به طور مشخص معاون اول قوه قضاییه و روسای دادگستری استان‌ها این هفته در نماز جمعه مراکز استان‌ها به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به مجدد مبنی بر حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و دیدار با مقام معظم رهبری اظهار داشت: هر سال برنامه‌ای داشته ایم و امسال نیز برنامه‌ریزی شده با رهبر معظم انقلاب دیدار داشته باشیم و از رهنمودهای ایشان بهره مند شده و آن را سرلوحه کاری خود قرار دهیم.وی با یادآوری اولین سالگرد در گذشت آیت الله محمدی گیلانی تصریح کرد: ایشان هم در یک جایگاه فقیه برجسته حضور داشتند و هم یک قاضی شجاع بودند که در طول سالیان دراز به قوه قضاییه خدمت کردند و ما سالگردی را برای ایشان خواهیم داشت.معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: همچنین در طول هفته برنامه ای با خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان خواهیم داشت که در دستگاه قضایی بودند و خانواده این افراد دیدار خواهیم کرد.

تلاش قوه قضاییه برای استفاده حداکثری از ظرفیت مدعی‌العمومی

محسنی اژه‌ای با تاکید براینکه در سال گذشته قوه قضاییه تلاش کرد تا استفاده حداکثری از ظرفیت مدعی‌العمومی را بکند، خاطر نشان کرد: در قانون اساسی و قوانین موضوعه برای مدعی‌العموم اختیار و وظایفی پیش بینی شده و دراین برهه مطالعه مجددی صورت گرفت تا از همه ظرفیت‌های مدعی العموم در زمینه پیشگیری و برخورد استفاده شود. هم در احقاق حقوق شهروندی و هم احقاق حقوق حکومت.سخنگوی قوه قضاییه با تشریح استفاده حداکثری از ظرفیتهای مدعی العموم ابراز داشت: یکی از این ظرفیتها حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی است و با توجه به شرایط کنونی و ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته شد در جهت حمایت از فعالیت‌های اقتصادی به هر میزان که می‌شود به مجلس و دولت کمک شود؛ که از جمله این کارها مسئله معوقات بانکی بود.

لیست 575 نفری بدهکاران بانکی به 217 نفر تقلیل یافته است

وی با اشاره به گفت‌وگو و رایزنی دستگاه قضایی با بانک مرکزی و سایر بانک‌ها ابراز داشت: شما ملاحظه کردید در فضایی که معوقات بانکی اجازه نمی‌داد این پول میان فعالان مبتکر و متعدد در گردش باشد٬ در دست عده‌ای خاص رسوب کرده بود و قوه قضاییه و بانک‌ها پای کار آمدند و از لیست 575 نفری که به قوه قضاییه داده شده بود، بانک مرکزی رسما نامه نوشت که این تعداد به 217 نفر تقلیل یافته است.این مقام عالی قضایی ادامه داد: اقدام دیگر برخورد با افرادی بود که معوقات کلان داشتند و در گرفتن این تسهیلات جرم داشتند که بازداشت شدند و شما فقط برخی از آنها را مطلع شدید که چه کسانی و با چه معوقاتی بودند .

کمک دستگاه قضا برای وصول مطالبات بانک‌ها

محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان خود با اشاره به کمک دستگاه قضا که وصول مطالبات بانک‌ها از طریق سازمان ثبت اسناد اشاره کرد و افزود: نزدیک به 4 هزار میلیارد از طریق سازمان ثبت به بانک‌ها وصول شد؛ همچنین ما برای سامان‌دهی پولی و بانکی در کشور نیز اقدام کردیم؛ یکی از معضلات دستگاه‌های مختلف این است که برخی از موسسات به کار پولی می‌پردازند٬ اما قانونی نیستند.

سه موسسه مالی مجوز ندارند

معاون اول قوه قضاییه با یادآوری اینکه تا به امروز 31 بانک خصوصی و دولتی داریم٬ یادآور شد: تا الان 9 موسسه اعتباری شناسایی شده‌اند که سه مورد از آنها مجوز داشته و سه تای دیگر در حال اخذ مجوز هستند و سه موسسه دیگر نیز بی‌مجوز هستند و در این مدت با موسسات فاقد مجوز برخورد شده است.

590 شرکت تعاونی اعتباری مجوز ندارند

وی ادامه داد: در رابطه با شرکت‌های تعاونی اعتباری٬ 145 شرکت مجوز دار هستند. یک مورد برای گرفتن مجوز اقدام کرده و 590 شرکت بی‌مجوز هستند که مورد شناسایی قرار گرفته و آنها یا باید برای اخذ مجوز اقدام کنند٬ یا با آنها برخورد می‌شود.

300 شرکت لیزینگ مجوز ندارند

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) و صرافی‌ها بیان کرد: 33 مورد شرکت مجوز‌دار در حوزه واسپاری شناسایی شده، 74 شرکت در حال گرفتن مجوز هستند و 300 شرکت بی مجوز نیز مورد شناسایی قرا رگرفتند. همچنین428 صرافی با مجوز شناسایی شده است و 300 شرکت صرافی در حال اخذ مجوز هستند و هزار صرافی نیز وجود دارد که مجوز ندارد. اگر همه این شرکت‌ها را زیر بلیت قانون در آوریم٬ قدم موثری در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

باز پس گیری 43 هزار هکتار زمین دولتی تصرف شده

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه 43 هزار هکتار زمین دولتی که توسط افراد مختلف تصرف شده بودند٬ باز پس گرفته شد، عنوان کرد: 44 هزار سند مالکیت برای دولت صادر شده و وقتی زمین های دولت سنددار باشند،‌ این خود گام موثری برای جلوگیری از زمین خواری است.

وی افزود: در رابطه با تغییر کاربری غیراصولی با دستگاه‌های ذی‌ربط صحبت شد و در سال 93 از تغییر غیر مجاز و غیر اصولی جلوگیری بیشتری شد تا در سال 93 در زمین‌های قابل استفاده٬ برج و ویلا ساخته نشود.

توسعه خدمات نوین و الکترونیکی؛ راه اندازی سامانه «سجا»

محسنی اژه‌ای افزود: توسعه خدمات نوین و الکترونیکی یکی از برنامه‌های قوه قضاییه در سال 93 بود که امیدواریم با همین شتاب جلو برود که هم صرفه‌جویی در بودجه قوه قضاییه است و هم سرعت کار را بالا می برد.سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه سامانه‌ای در قوه قضاییه تهیه شده که نام فعلی آن «سجا» است٬ گفت: برای قوه قضاییه آمار بسیار مهم است که بتوانیم انواع جرم‌هایی که در یک منطقه اتفاق می‌افتد را شناسایی کنیم و بتوانیم آنها را اولویت‌گذاری کنیم.محسنی اژه‌ای گفت: سامانه «سجا» آمار را آنالیز و تحلیل می‌کند و از این آمار می‌توان نرخ بهره‌وری را با سال قبل مقایسه کرد.وی یکی دیگر از کارهای مهم صورت گرفته در سال 93 را سامانه نظارت الکترونیکی دانست و گفت : این سامانه می‌تواند در بخش‌های مختلف تجزیه و تحلیل کند.محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه سامانه نظارت الکترونیک شاید ما را از نظارت بی‌نیاز نکند٬ اما به ما بسیار کمک می‌کند٬ افزود: در سال 93، 57 میلیون خدمت ارائه شده که 85 درصد آن به صورت الکترونیکی بوده و بیش از 16 میلیون سند صادر شده٬ که در 76 درصد آن در کمتر از 24 ساعت این کار صورت گرفته است.

47 هزار نفر ساعت آموزش در قوه قضاییه

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه مسئله آموزش مسئله دیگری بود که در سال 93 مورد توجه قرار گرفت٬ گفت: قانون مجازات اسلامی که در سال 92 ابلاغ شد و آیین دادرسی جدید که از یکم تیرماه امسال اجرایی می‌شود٬ نیاز به آموزش داشت که با همت معاونت منابع انسانی که 47 هزار نفر ساعت آموزش در قوه قضاییه صورت گرفت.

آموزش ضابطان قضایی

محسنی اژه ای با اشاره به آموزش ضابطان قضایی و افزایش چشمگیر آن نسبت به سال‌های گذشته گفت: در سال 93 4میلیون و 353 هزار و 701 ساعت نفر آموزش برای کلیه کارکنان قوه اعم از کارمند، قاضی و شورای حل اختلاف برگزار شده است.

فعال‌سازی بازرسی کل کشور و بازرسی قضات

محسنی اژه‌ای توجه به سلامت اداری و سالم سازی محیط را یکی دیگر از اولویت‌های دستگاه قضا در سال 93 عنوان کرد و گفت: به بازرسی کل کشور و بازرسی قضات تاکید شد که بازرسان وظیفه خود را انجام دهند و حفاظت قوه قضاییه نیز در این زمینه فعال شد؛ به نحوی که هر جا تخلفی دیدند٬ از کنار آن نگذشتند و اگر قاضی متخلف بود٬ سلب صلاحیت شد٬ که آمار آن را در برنامه‌های قبلی به شما داده‌ام.

بازداشت شاهدان جعلی

وی با اشاره به تخلفاتی که بیرون از دستگاه قضا صورت می‌گیرد و به سلامت قوه قضاییه ضربه می‌زند٬ گفت: افرادی که پول می‌گیرند و شهادت دروغ می‌دهند؛ به خصوص در پرونده‌های طلاق شناسایی و بازداشت شده‌اند و به محض تکمیل پرونده آنان٬ جزئیات آنها در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

برخورد با دلال‌ها٬ کارچاق‌کن‌ها و وکیلان خاطی

وی از برخورد با برخی دلال‌ها و کارچاق‌کن‌ها که با جعل برگه و عنوان٬ از مردم پول می‌گرفتند خبر داد و گفت: با همکاری کانون وکلا با وکیلان خاطی و متخلف که باعث بدنامی قوه قضاییه می‌شدند٬ برخورد شد.

مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

وی مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه را که در سال 93 بیش از دومیلیون تماس را پاسخ داده است از دیگر برنامه های قوه قضاییه عنوان کرد.

گسترش معاونت فرهنگی

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به فعالیت‌های معاونت فرهنگی گفت: معاونت فرهنگی وقتی تاسیس شد٬ مورد توجه قرار گرفت و امسال نیز بیشتر از سال قبل مورد توجه قرار خواهد گرفت. امسال ناگزیر صرفه جویی‌هایی را در بودجه داشته‌ایم و سخت‌گیری در توزیع آن صورت گرفت٬ اما به دلیل اهمیت معاونت فرهنگی٬ بخش‌هایی از بودجه دیگر دستگاه‌ها به معاونت فرهنگی اختصاص داده شد و ساختار معاونت فرهنگی نیز مورد توسعه قرار گرفت و تمامی دادگستری های سراسر٬ کشور معاونت فرهنگی خواهند داشت.

پیشگیری از وقوع جرم

وی با بیان اینکه یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است٬ اظهار داشت: پیشگیری به تنهایی از عهده قوه قضاییه بر نمی‌آید و باید مجلس، دولت و مردم نیز به کمک آیند٬ اما خوشبختانه در سال 93 مدیری فعال و دارای تجربه برای این معاونت انتخاب شد و همچنین بودجه این معاونت افزایش یافت و ساختار این معاونت نیز در سراسر کشور توسعه یافت.سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که به این دستگاه چه نمره‌ای می‌دهید٬ تصریح کرد: نمره دادن کار سختی است٬ ولی حقیقتا خانواده قوه قضاییه جهاد می‌کند و بودجه لازم را هم نداریم٬ اما من به بخش قابل توجهی از قوه قضاییه نمره خوبی می‌دهم.

قانون دادرسی کیفری اول تیرماه اجرا می‌شود

محسنی اژه‌ای در رابطه با قانون دادرسی کیفری خاطرنشان کرد: این قانون اول تیر ماه اجرا می‌شود و در همین رابطه٬ در این قانون مورد لحاظ قرار گرفته که آیین‌نامه‌های لازم در این باره نوشته شود٬ که این خود نیاز به سه تا هشت ماه کار است و وزارت دادگستری، معاونت حقوقی و معاونت اول قوه قضاییه در این باره کار می کند.

کسی نیستیم که بگوییم قانون را اجرا نمی‌کنیم

این مقام عالی قضایی رعایت حقوق شهروندی در ابعاد مختلف را از جمله ویژگی های بارز این قانون برشمرد و افزود: ممکن است برخی از مواد این قانون را ما قبول نداشته و در باره آنها نظراتی داشته باشیمt اما پس از تصویب در مجلس و تایید آن در شورای نگهبانt ما آن را اجرا خواهیم کرد و از کسانی هم نیستیم که بگوییم آن را اجرا نمی کنیم و اگر هم نظری داشته باشیم از طریق قانون رسیدگی خواهیم کرد.

توضیح در مورد لوایحی که قوه قضاییه به دولت می‌دهد٬ اما دولت آن را اجرا نمی‌کند

وی درباره لوایحی که از سوی قوه قضاییه به دولت داده می شود٬ اما دولت آن را اجرا نمی‌کند٬ ابراز داشت: این امر مخصوص امسال یا سال قبل نیست. در قانون اساسی آمده که لوایح قضایی باید در قوه قضاییه تنظیم شود٬ ولی ارسال آن با دولت است. ممکن بود در برخی از موارد ما قانون را به دولت می‌دادیم٬ اما دولت آن لوایح را به مجلس نمی‌داد یا در آن دست می‌برد٬ که مثلا لایحه پلیس قضایی لایحه‌ای بود که براساس قانون پنجم توسعه قوه قضاییه آن را تنظیم کرد٬ ولی دولت آن را به مجلس نداد. لایحه قانون وکالت نیز یکی دیگر از این موارد بود٬ اما مشکل مرتفع شده و در قانون جدید آمده در صورتی که دولت آن لوایح را به مجلس نفرستد٬ قوه قضاییه خود می‌تواند آن رابه مجلس بدهد. درباره تغییر در لوایح قضایی نیز توسط دولت تفاسیر متعددی وجود دارد٬ اما نظر شورای نگهبان این است که دولت این حق را ندارد.

اول تیرماه؛ زمان اجرای قانون دادرسی کیفری

وی درباره زمان اجرای قانون دادرسی کیفری نیز ابراز داشت: زمان اجرای این قانون از اول تیرماه امسال خواهد بود.

حکم مهدی هاشمی هنوز اجرا نشده است

سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه آیا حکم مهدی هاشمی به اجرا در آمده٬ بیان کرد: هنوز حکم اجرا نشده و باید این حکم به دایر ه اجرای احکام برود.