وزیر کشور : انتخاباتی به نام شورایاری‌ها نداریم

وزیر کشور با اشاره به خلاء قانونی وزارت کشور در خصوص اجرای انتخابات شورایاری‌ها گفت: در مقررات و قوانین برای وزارت کشور به عنوان متولی برگزاری انتخابات در کشور تنها انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراها تعریف شده است و انتخاباتی به نام شورایاری‌ها نداریم.عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید: برگزاری هر نوع انتخابات و به […]

وزیر کشور با اشاره به خلاء قانونی وزارت کشور در خصوص اجرای انتخابات شورایاری‌ها گفت: در مقررات و قوانین برای وزارت کشور به عنوان متولی برگزاری انتخابات در کشور تنها انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراها تعریف شده است و انتخاباتی به نام شورایاری‌ها نداریم.عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید: برگزاری هر نوع انتخابات و به طور کلی مراجعه به رای مردم در قالب اصناف یا اقشار مختلف، باید در قانون تعریف شده باشد ولی در مورد انتخابات شورایاری‌ها چنین قانونی وجود ندارد.وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا اجرای انتخابات شورایاری‌ها مجوز قانونی را کسب کرده است یا خیر؟ گفت: هر کس متولی اجرای این انتخابات است باید در این خصوص اظهارنظر کند که آیا مجوز قانونی دارند یا خیر، اما وزارت کشور مجوزی در این خصوص صادر نکرده است.

شرط وزیر کشور برای شماره‌گذاری اسکانیا

وزیر کشور در خصوص شماره گذاری اتوبوس‌های اسکانیا نیز با اشاره به سفر اخیر خود به استان سمنان گفت: در بازدید از کارخانه تولید اسکانیا در استان سمنان دستور داده شد که اگر این اتوبوس‌ها استانداردهای لازم از سوی سازمان استاندارد را دارند، شماره‌گذاری شوند. در حقیقت اگر این اتوبوس‌ها توسط سازمان استاندارد تایید شوند، حتما شماره‌گذاری می‌شوند.وزیر کشور در خصوص مصوبات جلسه امروز دوشنبه شورای اجتماعی کشور نیز گفت: یکی از دستور جلسات امروز بحث جمع آوری متهاجرین در شهر تهران بود. گزارش همکاری دستگاه‌های ذیربط در این جلسه قرائت و بر همکاری بهزیستی، شهرداری تهران، پلیس و دیگر دستگاه‌های ذیربط تاکید شد.

10 تا 12 هزار معتاد متجاهر در تهران

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده بین 10 تا 12 هزار معتاد متجاهر در شهر تهران وجود دارد که در ابتدای دولت یازدهم تنها ظرفیت 500 نفر برای جمع آوری متجاهرین وجود داشت. پیش بینی کرده‌ایم که با اجرای این طرح ظرفیت 10 هزار نفری جمع‌آوری متجاهرین را ایجاد کنیم و تا پایان سال جاری نیز بین 5 تا 6 هزار نفر در این طرح جمع آوری خواهند شد.رحمانی فضلی با اشاره تغییرات جمع آوری متجاهرین نسبت به گذشته گفت: در شیوه جدید بر خلاف گذشته متجاهرین شش ماه نگهداری می‌شوند و با همکاری سازمان بهزیستی، شهرداری و … مراحل سم زدایی و توانمندی برای این افراد انجام می‌شود. در شیوه قبلی افراد تنها برای سه ماه نگهداری می‌شدند.وی تشکیل ستاد هماهنگی خدمات رسانی در حوزه‌های اجتماعی را یکی دیگر از دستور جلسات امروز عنوان کرد و گفت: در استان‌های مختلف موضوعات اجتماعی زیادی وجود دارد که لازم بود شورای هماهنگی تحت عنوان یک ستاد تشکیل شود تا موضوعات اجتماعی را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهد. بر همین اساس این ستاد در استانداری‌ها تشکیل می‌شود.وزیر کشور ادامه داد: در خصوص خدمت رسانی به حواشی شهرها نیز در این جلسه گزارشی قرائت شد و از کارهای انجام شده در این حوزه و پیشنهادات و کارهایی که باید انجام شود، گزارشی ارائه شد. باید در این حوزه با همکاری وزارت بهداشت حداقل‌های سلامت تامین شود و در این میان نیز زندان‌ها به عنوان اولویت اول در نظر گرفته شده‌اند تا حداقل‌های خدمت رسانی در حوزه سلامت در آنها صورت بگیرد.

پیشنهاداتی برای صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ستاد صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: در این جلسه گزارشی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی مختلف در حوزه بخشنامه‌های ابلاغی توسط ستاد صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب قرائت شد که انصافا اقدامات مناسبی توسط دستگاه‌های مختلف صورت گرفته و پیشنهاداتی نیز ارائه شد که در آینده در این حوزه اجرایی شود.وی تاکید کرد: پیمایشی از رضایت مندی مردم در حوزه‌های مختلف با موضوع حقوق شهروندی در دستور کار قرار گرفته که به زودی مراحل پیگیری و اجرای آن عملیاتی می‌شود.

چگونگی صدور مجوز برای احزاب جدید

وی در خصوص استعلام وزارت کشور برای صدور مجوز احزاب جدید نیز گفت: هرکس تقاضای حزب و یا NGO‌ می‌کند این درخواست توسط کمیسیون ماده 10 مورد بررسی قرار می‌گیرد و برابر قانون در مورد درخواست تصمیم گیری می‌شود.

اولتیماتوم وزارت کشور به اتوبوس‌هایی که باک اضافی وصل می‌کنند

رحمانی فضلی از ابلاغیه وزارت کشور به پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص اتوبوس‌هایی که باک اضافی نصب می‌کنند نیز گفت: یکی از خطراتی که در بحث واژگونی و حریق اتوبوس‌ها مطرح است، وصل کردن باک اضافی به اتوبوس‌ها است که اعلام کردیم اتوبوس‌هایی که باک اضافی دارند باید طی یک ماه این باک‌ها را باز کنند و بعد از این مدت قانونی در صورت باز نکردن باک‌ها تردد آنها ممنوع می‌شود.