نکاتی در باب نرم افزار حرکت شهرداری در سال 94 / سید خلف موسوی

بودجه 94، عالی ترین سند اجرایی و راهبرد فعالیت های مدیریت شهری در سال پیش روست.بی گمان، تعهد و پایبندی به این میثاق بین بخشی و بالادستی؛ انضباط مالی و نظم سازمانی را در کالبد شهرداری اهواز تزریق خواهد کرد.این اما انتظار بجا و درستی است که اگر حرکت یک دستگاه اجرایی بر اساس نشانه […]

بودجه 94، عالی ترین سند اجرایی و راهبرد فعالیت های مدیریت شهری در سال پیش روست.بی گمان، تعهد و پایبندی به این میثاق بین بخشی و بالادستی؛ انضباط مالی و نظم سازمانی را در کالبد شهرداری اهواز تزریق خواهد کرد.این اما انتظار بجا و درستی است که اگر حرکت یک دستگاه اجرایی بر اساس نشانه گذاری بودجه ای باشد بتوان از پیش، نقشه راهبری آن دستگاه را بر اساس مولفه های کمّی و نمایه های کیفی ترسیم کرد و دست آخر خروجی اجرایی را با سند نرم افراری سنجید و لاجرم آسیب شناسی مطابق با واقعیت های موجود را به دست آورد و در گام های بعدی در جهت رفع موانع، اصلاح رویه ها و فرآیندها و برطرف شدن مشکلات، پیش رفت.نگاه مدیریت شهری در کلانشهر اهواز به مفهوم بودجه این گونه است و باید تلاش همه جانبه داشت تا انحراف از سند بودجه، کاهش یافته و معیار محک مدیریت ها دست یابی به اهداف بودجه ای قرار گیرد.

04602319493312734197

تردیدی نیست که حرکت در چارچوب بودجه، موجب فروکاهش فساد اداری و شناسایی چالش های پیش روی سازمان و اصطلاحاً پایش نقاط ناکارآمد سیستم خواهد شد.از این روست که مدیریت شهری در طول چند ماه گذشته (شهریور ماه) با برگزاری جلسات کارشناسی با نخبگان عرصه برنامه ریزی و مدیران و بدنه فنی درون سازمانی، تلاش کرد تا در موعد مقرر قانونی و حتی پیش از سایر کلانشهرهای کشور بودجه سال 1394 را تقدیم شورای اسلامی شهر اهواز نماید.آنچه پیش از ارایه سند بودجه و در زمان تدوین آن به عنوان راهبرد، فراروی گروه سامان این سند عالی قرار گرفت، برقراری و بسط عدالت اجتماعی و رفع تبعیض در تخصیص و توزیع امکانات و اعتبارات در مناطق هفت گانه شهر اهواز بود.نکته دیگر تاکید بر واقعی بودن ارقام بودجه و شفافیت عملکردی آن بود که از رشد حبابی بودجه نسبت به ثنوات گذشته جلوگیری نمود. البته مکانیزم هایی در بودجه تنظیم و تعبیه شده که قابلیت رشد متوازن را بر اساس افزایش معقول منابع درآمدی به ساخت مالی بودجه می دهد.

در همین زمینه، امیدوارم با تغییر چهره منابع درآمدی شهرداری از تراکم فروشی و عوارض ساخت و ساز به درآمدهای پایدار شهری در طول چند سال آینده شاهد تدوین بودجه ای بر مبنای توسعه علمی شهر باشیم.تلاش برای تدوین بودجه عملیاتی یکی از اهداف جدی نظام مالی در شهرداری اهواز است.بدون تردید بودجه عملیاتی، ساختار اجرایی و خدماتی شهرداری را چالاک، پویا و انعطاف پذیر نموده و به لحاظ عملکردی انقلابی در فعالیت های مدیریت شهری به شمار می رود.تدوین بودجه عملیاتی را الزام خود در سال آینده خواهیم دانست که با حرکت به سمت حسابداری تعهدی و اخذ مجوزهای قانونی و تغییر برخی فرمت ها و نگرش ها امری غیرقابل دست یافتن نخواهد بود.نکته دیگر در ساحت بودجه 94 شهرداری اهواز، گذر از اقتصاد نفتی و دولتی است.اهواز شهری است که با تولید منابع عظیم نفت و گاز در صدر شهرهای تولید کننده نفت در کشور و شاید خاورمیانه قرار دارد.البته مدیریت شهری با همت و تلاش در حال پیگیری پرداخت عوارض چاه های نفت در جغرافیای شهر است و پرداخت این حق به عنوان مطالبه شهر اهواز متوجه وزارت محترم نفت است که به نظر می رسد پس از صدسال پرداخت هزینه های سنگین تولید و استحصال نفت و گاز و بر دوش گرفتن عوارض این فعالیت، کمترین مطالبه ممکن شهر اهواز از صنعت نفت است.اما باید پذیرفت که اقتصاد نفتی، اقتصاد بیمار است و اقتصاد مقاومتی یعنی رفع وابستگی کشور در همه عرصه ها به نفت است اما این مهم نافی پرداخت حقوق شهر توسط صنایعی نیست که از امکانات شهر استفاده کرده و عوارض ناشی از فعالیت هایشان بر دوش نحیف شهر سرریز می شود.با این همه، بودجه 94 شهرداری اهواز با پیش بینی ادامه رکود تورمی و ساخت و ساز و از بین رفتن منابع دولتی تدوین و سامان یافته است. از این رو می توان بودجه فعلی را نمایه و پرتویی محلی از اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد.

فراز دیگر سخن من در باب جهت گیری بودجه 94 شهرداری اهواز است.اول اینکه رقم 1020 میلیارد تومانی بودجه 1393 شهرداری اهواز که امیدواریم در این شرایط سخت رکود تا حد زیادی تحقق یابد و رقم 1239 میلیارد تومانی بودجه سال 1394 شهرداری اهواز، کف آرزوهای عمرانی و توسعه ای در شهر اهواز را برمی آورد و برای تغییر مشهود چهره شهر اهواز در یک سال نیازمند ارقامی چندین برابر رقم مذکور