شهرداران و گونی وسوسه انگیزِشان !

علی عبدالخانی :در گذشته ی خیلی نزدیک عده ای دوره گرد گونی بزرگِ خود را پُر می کردند و به سمت روستاهای نسبتاً دور از شهرها به راه می افتادند.‌ در گونی آنها همه چیز پیدا می شد. چیزهایی مثل سقز آبی، سنجد خشک، عطر، روغن موی دختر نشان، سنجاق، آب نباتهای قلمی، گیره ی […]

علی عبدالخانی :در گذشته ی خیلی نزدیک عده ای دوره گرد گونی بزرگِ خود را پُر می کردند و به سمت روستاهای نسبتاً دور از شهرها به راه می افتادند.‌ در گونی آنها همه چیز پیدا می شد. چیزهایی مثل سقز آبی، سنجد خشک، عطر، روغن موی دختر نشان، سنجاق، آب نباتهای قلمی، گیره ی سر، قرص سردرد، سوت و بسیاری چیزهای کوچک و ارزان قیمتِ دیگر.طبق معمول فصل انتخابات شورا فرا رسید و فضای مجازی بجای فضای حقیقی به محل عرض اندام مجموعه ای از مدعیان خدمت و آبادانی به شهرها تبدیل شد.

گونی اختیارات شهرداران و راحتی توزیع محتویات آن مادرِ عُمده ی مشکلات شهرداریهاست که احتمالا نامزدها و مبلغان دو آتیشه ی آنها اطلاعِ چندانی از خصوصیات منفی آن گونی ندارند. نامزدها و پادو هایشان احتمالاً نمی دانند که راز تبدیل شدنِ برخی اعضای شوراها به ابزاری جهت تحقق خواسته ها و منویات شهرداران، وجود همین گونی اسرارآمیز و وسوسه انگیز است.تفاوت کیسه ی کسبه ی دوره گردان قدیم که راهی روستاها می شدند با کیسه ی شهرداران یکی دو دهه ی اخیر در ارزش و قیمت محتویات درون آنها است. محتوی گونی شهرداران به هیچ عنوان سوت و سقز آبی یا روغن موی دخترنشان نیست بلکه با دست کردن در آن می توان انواع عقود و نقود و پُست ها و امتیاز مالی و اداری و انواعِ بهره مندکردنها را لمس کرد، برهمین اساس می توان گفت که ضعف پیشینه ی شخصیتی برخی اعضای شورا از یک سو و وجود آن گونی طلایی بر کول شهرداران و دوره گردی آنها میان آن اعضا از دیگرسو، مهمترین دلیل نابسامانیهای خدماتی – عمرانی سالیان اخیر بویژه در شهرهای بزرگ و پر درآمد همچون اهواز است.

طبق قانونِ بسیار قدیمی و ناکارآمد و ناقضِ غرضِ موجود، یک شهردار برای تثبیت منافع جماعتش و تضمین بقای خود براحتی می تواند دربِ گُشاد آن گونی وسوسه انگیزِ را برای زوال موانع پیش روی خود شُل کند. ایشان برای بهره مند کردنِ بخشی از شورائیان و سایر تاثیرگذاران براحتی می تواند دست به درون آن گونی ببرد و مسیر خود را از هرگونه مانع پاکسازی کند لذا با وجود این اختیارات فرامعیارانه، غیرمنضبطانه یا بذل گرایانه، انتظار ایجاد تحولات ملموس در شهرها بیشتر به یک طنز تلخ می ماند. با عِلم به این حقیقتِ بسیار تلخ می توان نتیجه گرفت که من من کردنها و شعارهای تحول گرایانه! برخی نامزدها و نوچه هایشان در فضای مجازی در بهترین حالت شبیه به جوکهای سرد و بی مزه می ماند تا بیاناتی مبتنی بر شناخت مشکلات و ارایه برنامه و راهکار جهت رفع آن مشکلات.نامه ی استعفای اخیر شهردار سوسنگرد و پرده برداشتن از نگاهِ حریصانه و آزمندانه ی عده ای از اعضای شورای آن شهر نسبت به گونی شهرداری فقط نمونه ای کوچک از مصادیق متعدد است بنابراین این حنجره دری و شعارسرایی برخی نامزدها مبنی بر ایجاد تحولات کیفی و بنیادین در شهرداری را نباید حمل بر صحت قرار داد.

به استنادِ اطلاعات و داده های بسیار زیادِ موجود می توان تاکید کرد که امتیازات، استخدامها، بذل عقود مختلف و توزیع نامتعارفِ پُستها تنها بخش اندکی از ماجرای آن گونی وسوسه انگیز است که تا کنون اهواز بیشترین لطمه ها را از آن دیده است. اینکه در روز روشن شخصی که هیچ سابقه ی شغلی مرتبط یا قابل اتکا یا تحصیلات یا خبرگی حداقلی ندارد و در مقام عمل از اداره و مدیریت یک دکه ی تنقلاتی نیز عاجز است و در خواب هم رسیدن به یک صدم از جایگاه فعلی را نمی توانست تصور بکند، اما بواسطه آن گونی به مقام مدیریت یک سازمانِ مهم و تخصصی می رسد، این اتفاق ناگوار فقط و فقط به فضل نامعادله ی ” دوره گرد و گونی ” می تواند اتفاق بیفتد و نگارنده همچون بسیاری از مطلعانِ دیگر می تواند نمونه های متعددی از اشخاص را که به ناحق سر از گونی اسرارآمیز شهرداری بیرون آوردند و مدیر نامیده شدند را اعلام کند.

 نامزدها و پادوهای ارزان قیمتشان اگر به آنچه می گویند اعتقاد دارند لازم است به موضوع اثرات منفی آن گونی و چگونگی دوختن آن بعنوان راهکار بپردازند و از مدح و ثناهای حال برهم زن اجتناب کنند.مجددا تاکید می نمائیم که تا طرحی در قالب ملی یا اراده ای مستحکم در قالب محلی به ساماندهی گونی مذکور نپردازد، تکرار دوره گردانه ی سریال گذشته ی شهرداری اهواز و برخی شهرههای دیگر قطعی خواهد بود.
▪️این سخن ادامه دارد.