قلم و نخل در برابر سلاح و فشنگ

علی عبدالجلیل نیسی : حرکت شایسته بزرگان قبایل عرب خوزستان در پویش نخله و لا طلقه که نشان از حس قانون مدارانه و صلح جویانه آنها در نکوهش تیراندازی در مراسمات شادی و عزا از یک طرف و همچنین تشویق به نخل کاری که نشان از دوستی آنها با محیط زیست است را به فال […]

علی عبدالجلیل نیسی : حرکت شایسته بزرگان قبایل عرب خوزستان در پویش نخله و لا طلقه که نشان از حس قانون مدارانه و صلح جویانه آنها در نکوهش تیراندازی در مراسمات شادی و عزا از یک طرف و همچنین تشویق به نخل کاری که نشان از دوستی آنها با محیط زیست است را به فال نیک می گیریم.از مباحث غافل مانده در بحث انحرافات اجتماعی مسئله تیراندازی در مراسمات شادی و عزا است. این مسئله در استان های غربی و جنوب غربی بسیار دیده می شود.

این موضوع علاوه بر خطرات ناشی از این عمل خطرناک، می تواند بعنوان انحراف اجتماعی با تاثیرات مخرب و بنیادی همراه باشد که از نظر پژوهشگران و جامعه شناسان به عنوان انحراف اجتماعی بدور مانده است که در خصوص این عمل انحرافی عوامل متعددی دخیل هستند که از بطن جامعه منشاء میگیرند. تیراندازی( شلیک با سلاح) ، جذابیت خاصی برای بسیاری از افراد دارد. هر شخص در طول عمر خود ممکن است دست کم برای یک بار سلاحی را چه به صورت اسباب بازی، سلاح ورزشی و یا حتی به عنوان سلاح گرم غیر ورزشی در دست گرفته باشد. صحنه شلیک با سلاح بسیار مورد علاقه عموم است. چون ناخودآگاه حس رسیدن به هدف را تداعی می کند. هم چنین در دستان بازیگران بزرگی که در فیلم ها، نقش های مثبت بازی می کنند سلاح به عنوان سمبل قانون مشاهده می شود. هدف گیری و اصابت به هدف، چالش اولیه ای است که اجتناب از آن برای هیچ کس ممکن نیست. اصابت به هدف برای فرد نشاط آور است. تیراندازی از جمله ورزش هایی است که مورد تأیید خاص اسلام است. پیامبر (ص) در خصوص اهمیت تیراندازی می فرمایند: « به فرزندان خود تیراندازی، شنا و سوارکاری بیاموزید.» اهمیت تیراندازی زمانی آشکار می شود که در هشت سال دفاع مقدس ، مهارت تیراندازی از جمله مهم ترین مهارت های مؤثر در پیروزی و غلبه بر دشمن به شمار می رود و نتیجه آن سربلندی ایران است.

انسان ها در طول تاریخ حیات اجتماعی خویش بر اساس زمینه های اجتماعی – فرهنگی و تحت تاثیر شرایط اقتصادی- سیاسی ، ارزش های حاکم بر جامعه و ارزش های حاکم بر اندیشه و تفکر افراد در تنوعاتی از رویارویی ها و تقابلات مثبت و منفی فردی ، گروهی و بین گروهی قرار گرفته اند که زمانی درتضاد، ستیزه و نزاع با یکدیگر و زمانی دیگر در صلح و آرامش و نوع دوستی قرار گرفته اند. آنچه مسئله آفرین است وجود تضادها ، رویارویی های خشونت آمیز در بین گروه ها و افراد می باشد. به طور کلی؛ تضاد در جامعه به اشکال گوناگون به عنوان یک مساله اجتماعی سابقه طولانی داشته، به گفته مرتن و نیسبت «شرایطی که منجر به بی سازمانی می گردد، در درجه اول به واسطه فروپاشی هنجارها و توافقات و در وهله دوم به تنهایی به دلیل تضاد می باشد» (Merton&Nisbet,1974: 59).

یکی از عواملی که بصورت مستقیم و غیر مستقیم به طور جدی باعث تهدید جامعه و موجب عقب ماندگی، فقر، مهاجرت و تخریب منابع انسانی و مادی می شود وجود سلاح گرم و استفاده از آن در سطح جامعه به انحاء مختلف توسط مردم می باشدکه پیامدهای بسیاری از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای همان جامعه به دنبال خواهد داشت.تیراندازی در مراسم و مجالس شادی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و به کرار در سطح شهر و روستا انجام می شود. رخدادهای تلخ و ناگواری در بحث تیراندازی اتفاق افتاده که به امنیت اجتماعی شهر لطمه وارد کرده است و بعضاً اشخاص بی گناه در این میان آسیب دیده و تهدیدی برای آرامش مردم گردیده و در موارد متعدد مراسم شادی به عزا تبدیل شده است . لذا از مباحث غافل مانده در پژوهش ها ، مسئله تیراندازی در مراسم جشن و شادی است. این مسئله در استان خوزستان و شهرستان اهواز بسیار دیده می شود. علاوه بر خطرات ناشی از آن، می تواند بر مولفه های دیگر امنیت اجتماعی تاثیر مخرب و بنیادی داشته باشد. عوامل متعددی را می توان در اجرای تیراندازی در مراسم جشن و شادی دخیل دانست.

شهراهواز بعنوان هفتمین کلان شهر کشور به لحاظ رشد جمعیتی با توجه به جوان بودن جمعیت نسبت به شاخص کشوری متاسفانه با وجود داشتن ظرفیت های اقتصادی و طبیعی از لحاظ اجتماعی آسیب های فراوانی بخود دیده است.حال که پویش مردمی نخله و لا طلقه مورد اقبال عموم و برای جوانان فصل الخطاب قرار گرفته است پیشنهاد میگردد سازمان های دولتی مسئول در مقوله ی کاهش آسیب های اجتماعی نظیر مدیریت اجتماعی فرهنگی استانداری،سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، اداره کل ورزش و جوانان و… در فراهم کردن مکان های ورزشی فرهنگی نظیر سالن های تیراندازی، میدان تیراندازی اهداف پروازی و.. پیش از پیش فعالیت کرده و علاوه بر تشویق این حرکت های مردم نهادانه به مسئولیت خود نیز جامه عمل بپوشانند.