کرونا و کمی سواد رسانه ای

عبدالامام حمادی :علی رغم وضعیت قرمز طی دو هفته اخیر، خبر و اتفاق خوبی که نادیده گرفته می شود، توقف روند افزایش مبتلایان در خوزستان و شروع شیب کاهش نسبی «شیوع» آن نسبت به دو هفته قبل است.رعایت اصول پیشگیری، در منطقه ما در حال حاضر نسبت به دو هفته‌ و ماقبل از آن، اصلا […]

عبدالامام حمادی :علی رغم وضعیت قرمز طی دو هفته اخیر، خبر و اتفاق خوبی که نادیده گرفته می شود، توقف روند افزایش مبتلایان در خوزستان و شروع شیب کاهش نسبی «شیوع» آن نسبت به دو هفته قبل است.رعایت اصول پیشگیری، در منطقه ما در حال حاضر نسبت به دو هفته‌ و ماقبل از آن، اصلا قابل قیاس نیستند. هم ترددها کاهش پیدا کرده و هم ضریب نفوذ ماسک افزایش پیدا کرده (دو ماسکه ها هم زیاد شدند) و دورهمی های خانوادگی کاهش چشمگیر پیدا کرده که صد البته این اقدامات باید تا خروج از این وضعیت بخوبی ادامه یابد.

نکته بعدی آماری که هیچ رسانه ای نمی شود و سر هیچ وضعیتی، دیده نمی شود، آمار شفا یافتگان است که با آمار فوتی ها و افراد بدحال از لحاظ عدد و رقم قابل مقایسه نیست.نکته ای که بنده بعنوان دانش آموخته جامعه شناسی بدون ادعای فضل، طی رصد دقیق ‌وضعیت واتساپ صدها مخاطب شهرستانی خودم داشته ام به این قرار است:

🔴 پمپاژ اخبار نگران کننده و تاثر برانگیز بشکل مکرر

🔴 بازنشر اخبار غیرمستند و ترسناک در وضعیت ها و گروه ها

🔴 ضریب دادن بسیار غیرعادی و کاملا احساسی به اخبار فوتی های ناشی از کرونا که نه تنها اغلب از موضع همدردی نیست بلکه نوعی عقب نماندن از مسابقه ی (حالا همه اینو تو وضعیت گذاشتند بزار ما هم در وضعیت بزاریم) است! غافل از اینکه این نوع کارها، حداقل اثرش اشاعه ترس و استرس و ضربه زدن به روان افراد آسیب پذیر و خانواده هاست. یادمان نرود که بسیاری از مبتلایان در قرنطینه ی خانگی، چشم و گوش به همین رسانه ی پرنفوذ و فراگیری دارند که ممکن است ما نامسئولانه مطلبی را در آن نشر دهیم و خودتان حدس بزنید چه آسیب‌هایی ممکن است به روح و روانشان در راه مبارزه با کرونا به بیماران و خانواده هایشان تحمیل شود.

بطور حقیقی مشاهده کرده ام که یک دیپلمه، تصویر یکی از متوفیان اخیر کرونا را در وضعیت گذاشته و نوشته: «استاد عزیزم بعلت کرونای جهش یافته انگلیسی به دیار باقی شتافت.» پیام دادم گفتم که کجا استادت بوده؟ گفت نه… از استوری پسرعمویم، کپی کردم!!! خب این ضریب دادن به اخبار استرس زا معنی و فایده اش چیست و قرار است کدام مشکل را حل یا راهکار مفیدی را تسریع بخشد؟؟ آیا صاحبان عزا دارند وضعیت واتساپ فعلی شما را می‌بینند؟؟ و آیا میزان ابراز همدردی یا تأثر ما، باید تابعی از کثرت استوری گذاشتن ها در فضای مجازی باشد؟ آیا بهتر نیست پیام همدردی یا تماس تسلیت را بشکل مجازی، مستقیما برای صاحب عزا بفرستیم و آن را جایگزین وضعیت واتساپی کنیم که تبعات منفی انتشار آن، خارج از کنترل ما و چه بسا ناخواسته مضر به حال دیگر مبتلایان و آسیب پذیران باشد؟

🌹🌹 عزیزان

🟢 تکرار کنیم که زندگی با ماسک، جریان دارد.

🟡 اصول شفا را به یکدیگر تذکر دهیم.

🔵 از سرگرمی‌هایی که برای ارتقای سلامت روحی و روانی و حتی جسمی برای خانواده و فرزندان خود در منزل انجام میدهیم، وضعیت بگذاریم.

🟣 برای خانواده های آشنا که از لحاظ اقتصادی قادر به تأمین مایحتاج بهداشتی مقابله با کرونا نیستند ، نذر و پویش راه اندازی کنیم.

🟢 فداکاری مخلصانه کادر درمان، این مجاهدان خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا را منعکس نماییم و خداقوت، نشر دهیم.

🟣 همچنان که در نشر وضعیت التماس دعا برای افراد بدحال از هم سبقت می گیریم، متعهد شویم در صورت بهبودی، پیروزی آن عزیز بر کرونا را هم بازنشر و اطلاع رسانی نماییم.

🔴 خط قرمز اخلاقی، عدم نشر فیلم و تصویر بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه را زیر پا نگذاریم.

و در پایان برای شادی ارواح تمام عزیزانی که بر اثر ابتلا به این ویروس منحوس، به رحمت خدا پیوستند فاتحه ای نثار می نماییم و بدانیم که رفع و دفع این بلا با صبر و توسل و همچنین دقت در رعایت دستورالعمل ها و کمی رفتار مسئولانه میسر خواهد بود. ان شاء الله