۲۶مهرماه روز ورزش همگانی

عبدالجبار یکتا سواری :روز۲۶ مهرماه درتقویم ایران اسلامی روزتربیت بدنی و ورزش همگانی نامگذاری شده است.این روز با هدف افزایش و ترویج ورزش در زندگی فردی و اجتماعی و گسترش ورزش همگانی برای سلامتی و شادابی افراد جامعه در نظر گرفته شده است .امروزه زندگی صنعتی و ماشینی و نیز مصرف غذاهای نامناسب موجب بالا […]

عبدالجبار یکتا سواری :روز۲۶ مهرماه درتقویم ایران اسلامی روزتربیت بدنی و ورزش همگانی نامگذاری شده است.این روز با هدف افزایش و ترویج ورزش در زندگی فردی و اجتماعی و گسترش ورزش همگانی برای سلامتی و شادابی افراد جامعه در نظر گرفته شده است .امروزه زندگی صنعتی و ماشینی و نیز مصرف غذاهای نامناسب موجب بالا رفتن مرگ و میرهای ناشی ازسکته های قلبی و نیز افزایش اختلالات روحی و روانی (اضطراب، استرس، افسردگی و….) درجامعه گردیده لذا تحرک بدنی و ورزش دراین برهه اززمان ضرورتی انکارناپذیر است. ورزش در۴ بخش موجب سلامتی فرد ورزشکار می گردد.

۱– سلامت بدن وجسم : ورزشی مدنظراست که موجب افزایش ضربان قلب و تنفس و نیزتعرق فرد می گردد. پیاده رویی که در برگیرنده موارد فوق نباشد ورزش تلقی نمی گردد و برای رسیدن به اهداف فوق الذکر می بایست سرعت پیاده روی را طوری بیشتر نمود که هروله ( دوندگی نرم ) صورت پذیرد. چاقی مهمترین عامل بیماری های قلبی ، دیابت، چربی خون ، و……..است .بهترین راه جلوگیری ازچاقی ؛ ورزش میباشد. درسال گذشته ۶۰درصدمرگ ومیرهای کشورناشی ازسکته های قلبی بوده است.ورزش موجب بهبود کارکرد قلب ، ریه ها، عروق و سایراعضا و نیزموجب تقویت سیستم ایمنی بدن میگردد.

۲–سلامت روانی: ورزش موجب ترشح هورمون های نشاط اور می گردد و افراد ورزشکار کمتر به بیماری هایی همانند استرس، اضطراب ، افسردگی و…..مبتلا می شوند. افرادیکه ورزش می کنند معمولا افرادی بانشاط باهدف وباروحیه هستند.

۳– سلامت اجتماعی: وقتی که فرددرجمع ورزش می کند تعاملات خود را با افراد جامعه بیشتر می کند. امروزه با وجود فضای مجازی و زندگی صنعتی ؛مردم کمتر با هم حرف می زنند لذا در معرض افسردگی هستند و باورزش دسته جمعی سلامت اجتماعی حاصل می گردد.

۴– سلامت معنوی: سلامت معنوی یعنی اعتقادبه خدا و نیز اعتقاد به هدفمند بودن زندگی. چنانچه سلامت معنوی افرادارتقا یابد می تواند همچون چتری سلامت جسمی ؛ روانی واجتماعی افرادوجامعه رازیرخود حفظ نماید.

مااول عادت هایمان را میسازیم بعد عادت هایمان مارامیسازندبیاییدورزش رابه یک عادت در زندگیمان تبدیل کنیم. سه روز ورزش صبحگاهی و یا عصرگاهی درهفته ( هرجلسه نیم ساعت) بصورت هروله = دوندگی نرم می تواند در سلامت جسمی و روانی افراد تاثیر بسزایی داشته باشد.البته شهرداریها در نهادینه نمودن ورزش همگانی و ترغیب جامعه به این امرمی توانند نقش موثری داشته باشند.