برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای بسته ممنوع است

رییس کمیته امنیتی- انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه طبق نظر کارشناسی وزارت بهداشت، برگزاری مراسم در فضای سربسته خطر شیوع کرونا را افزایش می‌دهد، از ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای بسته خبر داد.حسین ذوالفقاری روز چهارشنبه در حاشیه نشست کمیته امنیتی – اجتماعی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا […]

رییس کمیته امنیتی- انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه طبق نظر کارشناسی وزارت بهداشت، برگزاری مراسم در فضای سربسته خطر شیوع کرونا را افزایش می‌دهد، از ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای بسته خبر داد.حسین ذوالفقاری روز چهارشنبه در حاشیه نشست کمیته امنیتی – اجتماعی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران، گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی قرار شد برای هم زیستی با کرونا همه دستگاه‌ها و نهادها برنامه یکساله تهیه کنند. شیوه نامه این برنامه در نشست امروز مطرح و قرار شد همه سازمان‌ها براساس این چارچوب در نظر گرفته شده، نسبت به تهیه برنامه یکساله خود اقدام کنند.

تهیه برنامه یکساله از سوی نهادها مانع از تصمیمات جزیره‌ای می‌شود

به گفته ذوالفقاری، بعد از ارائه برنامه توسط سازمان‌ها به کمیته امنیتی -اجتماعی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا، این برنامه‌ها برای تصویب به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال می‌شود.رییس کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: همه دستگاه‌ها و نهادها باید برنامه یک‌ساله را به‌شکل دقیق ارائه کنند که هم امنیت کارکنان و مراجعه کنندگان تامین شود و هم بتوانیم با ضمانت‌های اجرایی معین شده بر این برنامه‌ها نظارت کنیم. تهیه برنامه یک ساله موجب جلوگیری از تصمیمات جزیره ای می‌شود.

ذوالفقاری با اشاره به پیشنهاد تنظیم تفاهمنامه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بسیج برای تولید ماسک، گفت: در نهایت تصویب شد تا بین بسیج و وزارت صمت توافقنامه تنظیم شود و براساس آن بسیج مدیریت تولید و توزیع ماسک را برعهده بگیرد تا بتوانیم هم از نظر قیمت و هم کیفیت تولید ماسک را در کشور مدیریت کنیم.وی با بیان اعلام آمادگی بسیج برای تولید ماسک، افزود: از آنجا که استفاده از ماسک الزامی شده است باید بتوانیم ماسک را با قیمت مناسب تولید و عرضه کنیم. اگرچه در حال حاضر براساس اعلام وزارت صمت روزانه بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون ماسک تولید می‌شود.

رییس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم گفت: از دیگر موضوعات این جلسه نظارت بر اجرای پروتکل‌های عزاداری در ماه محرم بود که بر اجرای دقیق دستورالعمل و پروتکل‌ها در این ایام تاکید دارد. از هَیئات مذهبی و علما و مداحان درخواست می‌کنیم تا دقت لازم را در این زمینه داشته باشند تا برای کسی مشکلی ایجاد نشود.ذوالفقاری در پاسخ به ایرنا درباره وارد شدن تحمیل هزینه بیشتر به هیات‌ها برای برگزاری مراسم ماه محرم در فضای باز، تصریح کرد: مقرر شد مراسم در فضای رو باز برگزار شود همه دستگاه‌ها آمادگی دارند تا امکانات و مناطقی را که در اختیارشان است برای هیئت‌های عزاداری قرار دهند تا هم مراسم عزاداری برگزار شود و هم به لحاظ بیماری سلامت مردم با مشکل مواجه نشود.وی ادامه داد: به ستاد اربعین نیز اعلام شد تا امکانات خود در ایام اربعین مانند موکت و داربست را در اختیار هیات‌های مذهبی قرار دهند. اماکن مربوط به وزارت ورزش و جوانان هم در اختیار هیات‌ها قرار می گیرد.

برگزاری مراسم محرم در فضای بسته ممنوع است

ذوالفقاری با بیان اینکه طبق نظر کارشناسی وزارت بهداشت، برگزاری مراسم در فضای سربسته خطر شیوع کرونا را افزایش می‌دهد، گفت: برگزاری مراسم محرم در فضای بسته ممنوع و نظر وزارت بهداشت، حجت است.معاون وزیر کشور درباره توزیع نذری، گفت: قرار شد تا جایی که امکان دارد مواد غذایی خام توزیع شود؛ اگر در شرایطی نذری پخت شود باید به‌شکل پخت بیرون بر باشد و شیوه توزیع نباید باعث تجمع شود.ذوالفقاری درباره برگزاری مراسم اربعین گفت: وضعیت بیماری در عراق طبق آخرین اطلاعات روند رو به افزایشی داشته است.

وی افزود: شرایط برگزاری مراسم اربعین بستگی به روند بیماری دارد. وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و عراق در ارتباط با مساله بیماری نقطه نظرات جدی دارند. به وزارت امور خارجه و سفارت ایران در عراق اعلام کردیم پس از ایام محرم بررسی‌های لازم را انجام داده و نتیجه را به ما اعلام کنند تا بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم.ذوالفقاری خاطرنشان کرد: البته اقداماتی در صورت اجرا نشدن راهپیمایی اربعین در دستور کار داریم از جمله اینکه تعدادی از موکب‌داران ما به عنوان پیک سلامت در ایام اربعین در این منطقه حضور خواهند داشت اما در حال حاضر تصمیم قطعی گرفته نشده و منوط به شرایط پیش رو است.