دانشگاه‌های دختران نباید از جذب هیات علمی مرد محروم شوند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) گفت: حضور اجتماعی شایسته دختران پس از فراغت از تحصیل، در گرو قرارداشتن در یک جامعه متعادل در درون دانشگاه است. از این رو نباید دانشگاه های ویژه دختران از حضور عضو هیات علمی مرد محروم شوند.به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه الزهرا (س)، ندا گلیجانی مقدم در نشست […]

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) گفت: حضور اجتماعی شایسته دختران پس از فراغت از تحصیل، در گرو قرارداشتن در یک جامعه متعادل در درون دانشگاه است. از این رو نباید دانشگاه های ویژه دختران از حضور عضو هیات علمی مرد محروم شوند.به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه الزهرا (س)، ندا گلیجانی مقدم در نشست معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در روزهای اخیر سخنی در رسانه ها از برخی مسئولین وزارت علوم منتشر شد مبنی بر جذب بانوان عضو هیات علمی در دانشگاه های دخترانه که این سخن موجب برخی نگرانی ها در دانشگاه های ما شده است. خواهشمند است به این نکته مهم توجه فرمایید که دریافت آموزش از هر فرد شایسته ای اعم از خانم و آقا زیبنده دختران است.

وی افزود: نکته مهم در خصوص دانشگاه های ویژه دختران استفاده از تمامی ظرفیت های آموزش عالی و استفاده از اساتید توانمند فارغ از جنسیت است. این دانشگاه ها تنها در جذب دانشجو مقید به حضور دختران هستند و شایسته است برای علم آموزی از همه ظرفیت های جامعه استفاده کنند.گلیجانی مقدم گفت: با توجه به پراکندگی این نوع دانشگاه ها در سراسر کشور و ویژگی های بومی و منطقه ای، آن چه مدنظر است استفاده از ظرفیت های مکمل و دستیابی به توان مضاعف برای تربیت نسلی نو و تاثیرگذار است. تربیت دختران تاثیر مضاعف بر فرهنگ سازی جامعه خواهد داشت چرا که خود نیمی از جامعه و پرورش دهنده تمام جامعه اند.

معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا توضیح داد: در درون مجموعه آموزش عالی کشور هم اکنون هفت دانشگاه ویژه دختران و دو دانشگاه بزرگ با داشتن مراکز دخترانه مشغول به فعالیت هستند که از بزرگترین آنها دانشگاه الزهرا با بیش از ۱۰ هزار دانشجو و کوچک ترین آنها حدود ۵۰۰ دانشجو تربیت می کند.وی ادامه داد: لزوم توجه به آموزش عالی دختران از سال های دور به دلایل مختلف وجود داشته است، چنان که پیشینه تاریخی دانشگاه الزهرا به سال ۱۳۴۳ یعنی ۵۶ سال پیش بازمی گردد. بنا به سیاستگذاری های دوره های مختلف شاهد رشد این مدل از دانشگاه ها در دو دهه گذشته بوده ایم که نیازمند بررسی جدی برای شیوه ادامه حیات این دانشگاه های کوچک است.

گلیجانی مقدم افزود: در سال گذشته اولین نشست مشترک رؤسا و معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های ویژه دختران در ۱۸ تیرماه ۹۸ با حضور همۀ دانشگاه های مرتبط در دانشگاه الزهرا برگزار و سنگ بنای دبیرخانه شورای هماهنگی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های دخترانه سراسر کشور گذاشته شد و معاونت فرهنگی دانشگاه الزهرا به عنوان اولین دوره مسئولیت دبیرخانه را به عهده گرفت.وی اضافه کرد: هدف از این نشست بررسی وضعیت موجود دانشگاه ها و امکان سنجی برای تعامل بیشتر در جهت افزایش ظرفیت ها در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بود.گلیجانی مقدم اظهار داشت: شکل گیری این مجموعه و همگامی این دانشگاه ها به معنای جداسازی نیست و این همگامی در جهت افزایش توانمندی ها برای حضور شایسته تر در میان دانشگاه های بزرگ و توانمند کشور است. دانشگاه های ویژه دختران فارغ از تک جنسیتی بودن مورد ارزیابی قرار می گیرند.