لفته منصوری با دفاع از رساله خود ، دانشنامه دکترای جامعه شناسی را با معدل عالی دریافت کرد

لفته منصوری از رساله‌ی دکترای خود با عنوان «مطالعه تبارشناسی جریان‌های سیاسی و رابطه‌ی آن با قرائت‌های مختلف دینی پس از انقلاب اسلامی» و در آستانه‌ی سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با موفقیت و نمره عالی ۱۹ از کلِ ۱۹ نمره دفاع کرد.آئین دفاع از اولین رساله‌ی جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه‌های خوزستان با حضور […]

لفته منصوری از رساله‌ی دکترای خود با عنوان «مطالعه تبارشناسی جریان‌های سیاسی و رابطه‌ی آن با قرائت‌های مختلف دینی پس از انقلاب اسلامی» و در آستانه‌ی سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با موفقیت و نمره عالی ۱۹ از کلِ ۱۹ نمره دفاع کرد.آئین دفاع از اولین رساله‌ی جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه‌های خوزستان با حضور دکتر مهرداد نوابخش به عنوان داور خارجی از تهران و دکتر علی حسین حسین زاده و دکتر عبدالرضا هاشمی به عنوان داوران داخلی در سالن کنفرانس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر برگزار گردید.

این رساله با راهنمایی دکتر احمد علی حسابی و مشاوره دکتر نبی الله ایدر و با مطالعه مستمر در طول ۱۸ ماه به سرانجام رسید.یکی از ویژگی‌های مهم این رساله بررسی ۳۰۲ منبع به‌عنوان تحقیقات تجربی است. پژوهشگر ضمن نقد مجموعه‌ای از آن‌ها در پیشینه پژوهش، تشابه و تمایز کار خود را با دیگران نشان داده است. بررسی این تعداد از منابع کار سنگین و ارزشمندی است. پژوهشگر همچنین از منابعی که برداشت مستقیم یا غیرمستقیم کرده در فهرست منابع و منابع مروری را در کتاب‌نامه‌ی شروع در ضمیمه رساله آورده است که برای پژوهش‌های تکمیلی می‌تواند مفید واقع شود.

لفته منصوری از نظریه تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه که یک نظریه‌ی پساساختارگرایانه هست، استفاده کرده است. این نظریه در فلسفه و اندیشه سیاسی می‌گنجد و به‌عنوان یک نظریه‌ی انتزاعی مطرح‌شده است؛ برای انضمامی کردن برنامه پژوهشی و روش‌شناختی در این رساله از مفهوم کلیدی «دال مرکزی» به‌عنوان ابزار روش‌شناختی استفاده‌شده است. علاوه بر این پژوهشگر دست به تلفیق و وام‌گیری از فرکلاف در تحلیل متون زده است که این کار با توجه به مبانی هستی شناختی و معرفت‌شناختی تحلیل گفتمان یک تلفیق درست محسوب می‌شود و پژوهش را از غلتیدن در دام مغالطه و التقاط روش‌شناختی مصون داشته است.تحلیل گفتمان یک الگوی پژوهشی نظرورزانه است. این نکته بسیار مهمی است که اصولاً تحلیل گفتمان را از تحلیل محتوی و دیگر روش‌های کیفی متمایز می‌کند. پژوهشگر در این رساله به‌وضوح تلاش کرده است که این نظرورزی را در جای جای تحقیق خود برجسته سازد.

چکیده رساله:هدف اصلی رساله‌ی حاضر مطالعه‌ی ارتباط گفتمان جریان‌های سیاسی با قرائت‌های مختلف دینی پس از انقلاب اسلامی است. برای تحقق این هدف تبارشناسی جریان‌های سیاسی را از یک‌صد سال گذشته به این‌سو پیگیری کرده است. در این پژوهش هشت قرائت دینی در ارتباط با جریان‌های سیاسی متناظر و متغایر خود در نه دوره تاریخی از مشروطه تاکنون موردبررسی قرار گرفتند. برای این مطالعه از نظریه و روش تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه به‌عنوان مبنای روشی این پژوهش، برای تبیین ساختار درونی یک اندیشه، توضیح چگونگی معنایابی در درون ساختار یک اندیشه و توضیح رقابت و غیریت‌سازی بین گفتمان‌ها در وضعیت سیاسی – اجتماعی جامعه استفاده‌شده است. همچنین به‌منظور شاکله شناسی جریان‌های سیاسی اسلام سیاسی، ناسیونالیسم، سوسیالیسم و لیبرالیسم به‌عنوان جریان‌های سیاسی معاصر از روش جریان شناسی سیاسی نیز بهره برده است؛ اما ازآنجایی‌که روش تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه فاقد روشی برای تحلیل متن است، در این پژوهش با کاربست روش فرکلاف در تجزیه‌وتحلیل متن‌ها این نقصان را رفع کرده است.

در کل، هدف این پژوهش یافتن راه‌حل نبوده بلکه در وهله‌ی اوّل تلاش کرده تا درک روشنی از شرایط و چگونگی شکل‌گیری گفتمان‌ها حاصل کند و در سطوح بالاتر، رابطه‌ی گفتمان‌های مربوطه را با جریان‌های سیاسی و مبنای قرائت دینی آن‌ها را مشخص سازد. در این تحقیق روشن شد که گفتمان دینی یک امر ذاتی از قبل ساخته‌شده نیست، بلکه همچون یک واقعیت اجتماعی ساخته و معنادار می‌شود که آن‌هم از طریق «زبان» صورت می‌گیرد. خصوصیت این معنا سازی این است که امری دائمی و حد یقفی ندارد. هیچ گفتمان دینی در این پژوهش به‌طور کامل تثبیت نشد و همواره در یک طیفی از تثبیت کامل تا بی‌قراری و زوال کامل درحرکت است و این ویژگی و خصیصه‌ای نهادین و گرانیگاه هستی شناختی نظریه‌ی تحلیل گفتمان است که در این پژوهش مبنا قرار داده‌شده است.

پایگاه خبری عصرما این موفقیت علمی را به عموم جامعه دانشگاهی خوزستان بویژه مردم خوب و فرهیخته ملاثانی تبریک و شادباش می گوید. امید است مراکز علمی و دانشگاه های استان و کشور بیش از بیش از دانش و تجارب فرهنگی و جامعه شناختی دکتر لفته منصوری بویژه در فرایند توسعه استان بهره جوید