فشار به وزارت بهداشت برای افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زمانی که ما با فشارهای درونی و بیرونی مجبوریم که ظرفیت‌هایمان را ۳۰ تا ۴۰ درصد زیاد کنیم، استراتژی نیروی انسانی‌مان دچار مشکل شده و دانشگاه‌ها نمی‌توانند خود را تنظیم کنند.مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت صبح امروز […]

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زمانی که ما با فشارهای درونی و بیرونی مجبوریم که ظرفیت‌هایمان را ۳۰ تا ۴۰ درصد زیاد کنیم، استراتژی نیروی انسانی‌مان دچار مشکل شده و دانشگاه‌ها نمی‌توانند خود را تنظیم کنند.مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت صبح امروز (پنجشنبه) در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در این مراسم با بیان اینکه شبکه آموزش پزشکی، یکی از بزرگترین شبکه‌های کشور است، گفت: ۱۲ درصد اعضای هیات علمی و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از تولیدات علمی کشور در حوزه پزشکی است.وی خاطر نشان کرد: در کل حوزه دانش کشور، آنچه که در حوزه پزشکی مطرح می شود، بسیار پیشروتر از دیگر حوزه های دانش است.وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته ۳۰ هزار مکاتبه داشتیم، افزود: ۴۰ تا ۵۰ درصد از مکاتبات وزات بهداشت نیز با حوزه آموزش پزشکی است. همین مساله نشان می‌دهد که حجم بالایی از کار ما به این حوزه اختصاص دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، به چالش‌های گسترده در این حوزه اشاره‌ کرد و اظهار داشت: در چند روز گذشته، بحث‌هایی راجع به نقل و انتقال دانشجو از خارج به داخل کشور داشتیم. دانشجوی خارجی را سازمان سنجش می‌گیرد و به دانشگاه علوم پزشکی معرفی می‌کند. در این باره، مسائل مختلفی طرح می‌شود و هر کسی هم برداشتی دارد.لاریجانی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با انتقاد به فشار برای افزایش ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی گفت: زمانی که ما با فشارهای درونی و بیرونی مجبوریم که ظرفیت‌هایمان را ۳۰ تا ۴۰ درصد زیاد کنیم، استراتژی نیروی انسانی‌مان دچار مشکل می‌شود و دانشگاه ها نمی‌توانند خودش را تنظیم کنند.

وی تاکید کرد: حرف ما این است که در حال حاضر ۵۵ هزار دانشجوی دکترای پزشکی داریم که صبر کنید تا فارغ‌التحصیل شوند، نیازهای کشور را پاسخ دهند، بعد ظرفیت را افزایش دهیم.وی همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را از اصلی‌ترین ویژگی‌های دانشگاه های نسل جدید شمرد و گفت: زمانی راجع به دانش‌بنیان‌ها بحث می‌کردیم و برخی از دوستان می‌گفتند که حوزه آموزش پزشکی چه کار به توسعه شرکت‌های دانش بنیان دارد. اما دانشگاهی می‌تواند ارتقا پیدا کند که درهای آن به بیرون باز شود.لاریجانی افزود: اکنون ما هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و هر ۱۲ عضو هیئت علمی، یک پروژه با خارج دانشگاه دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر مساله مجازی‌سازی گفت: ما این حرکت بسیار مهم را شروع کرده‌ایم. اکنون هزار عضو هیات علمی بدون حضور فیزیکی آموزش می‌بینند.وی ادامه داد: آموزش مجازی و داشتن توانایی آن برای استاد امروز یک ظرفیت است. ما باید اساتیدمان را به روز کنیم و این کار مراکز توسعه است.لاریجانی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به جذب دانشجوی خارجی در راستای بین‌المللی‌سازی اشاره کرد و گفت: دکترای تخصصی علوم پزشکی با وجود همه تلاش‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خالی دارد که می‌تواند با جذب دانشجوی خارجی پر شود.به گفته وی، اکنون نیز ۴ هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول تحصیل‌اند.لاریجانی با تاکید بر مدیریت نیروی انسانی در توسعه آموزش پزشکی گفت: فردا(جمعه) در کرمان همه روسای مناطق آموزشی گردم هم می آینده که قصد داریم در این نشست چارچوب و برنامه برنامه تربیت نیروی انسانی در پنج سال آینده، مشخص شود.وی اضافه کرد: ما چند هزار نفر پزشک عمومی داریم، اسم‌شان این است که پزشک خانواده‌اند اما ذهن‌شان باید با آن منطبق شود.وی افزود: کاری که در وزارت بهداشت شده، تعریف این است که آن ها بتوانند ذهنیت پزشک خانواده بودن را پیدا کنند.