ما همه روستایی هستیم

محمد دورقی : سرهای ما ممکن است زادگاهمان را ترک گفته باشد.اما پاهای ما درست وسط دهکده دیگری ایستاده است… سرزمین گوجه های سبز – ( هرتا مولر) .امروز روز روستا و عشایر است. ساده و به اختصار یعنی روز همه ما. تنها روزی که روز همه ما است همین امروز است زیرا رود زندگی […]

محمد دورقی : سرهای ما ممکن است زادگاهمان را ترک گفته باشد.اما پاهای ما درست وسط دهکده دیگری ایستاده است… سرزمین گوجه های سبز – ( هرتا مولر) .امروز روز روستا و عشایر است. ساده و به اختصار یعنی روز همه ما. تنها روزی که روز همه ما است همین امروز است زیرا رود زندگی از سرچشمه روستا وارد دلتای جان و جهان همه ما شده است. روستاها ، خاستگاه زندگی هستند.اما متاسفانه امروز روستا دیگر روستای دیروز نیست. نفس روستا تنگ شده است و چشمانش خشک شده اند. این آشیانه، دیگر محمل پرواز نیست. روستا در اثر تحریم آسمان و بی تدبیری انسان آسیب دیده است. دیروز، طفل شهر از سینه روستا تغذیه می کرد و امروز روستا چشم به دست تهی و تنگ شهر دارد. دیروز روستا مولد بود و امروز آواره ای سرگردان در معابر بی برکت شهر.

دیروز عطا داشت و امروز عاطل دارد. برای احیا انسان معاصر راهی جز احیا روستا وجود ندارد. حبس افراطی آب ، پشت سازه ها ، رگ تولید روستایی را خشکانده است. از خط مشی گذاران و برنامه ریزان و قانون گذاران توقع می رود رد خونین تازیانه های بی تدبیری را بر پیکر رنجور روستا ببینند. توقع می رود گزاره راه توسعه از دل روستا می گذرد را نصب العین همیشگی قرار دهند. تصویب قانون هفت ماده ای حمایت از توسعه و ایجاد مشاغل پایدار روستایی و عشایری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی که در شهریور ماه سال ۹۶ به تصویب مجلس رسید گام مهمی برای توسعه روستاها بود اما متاسفانه مسئولان اجرایی مخصوصا در بخش بانک ها و صندوق های عامل در بخش تضمین ها از این قانون تفسیر مضیق می کنند و اعتبارات را به سختی تخصیص می دهند در حالی که هم در قانون و هم در آیین نامه اجرایی آن موارد ضمانت متعدد و منعطف هستند و قانون حوزه های سکوت و پیش بینی نشده کمی دارد. این روز را به خودم و همه همشهریان خوب خودم تبریک و تهنیت عرض می کنم. به امید روزی که روستا دوباره مادر شود چشم انتظار آفاق آینده می مانیم.