مسئولان حوزه محتوا به وظایف خود عمل نکردند

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است شتابدهنده کودک آنلاین گام مهمی در حوزه تولید محتوای مناسب کودک است و در خصوص انتقادی که به حضور وزرات ارتباطات در عرصه تولید محتوا وارد می‌کنند گفت: اتفاقا کاری که ما در حمایت شتابدهنده کودک آنلاین انجام دادیم این بود که به متولیان این حوزه […]

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است شتابدهنده کودک آنلاین گام مهمی در حوزه تولید محتوای مناسب کودک است و در خصوص انتقادی که به حضور وزرات ارتباطات در عرصه تولید محتوا وارد می‌کنند گفت: اتفاقا کاری که ما در حمایت شتابدهنده کودک آنلاین انجام دادیم این بود که به متولیان این حوزه یادآور شویم که آنها به مسئولیت شان عمل نکرده‌اند.

جشنواره کودک آنلاین تقریبا از یک ماه قبل آغاز شد و حالا پس از گذشت این زمان به یک شتابدهنده تبدیل شده است. آذری جهرمی ظهر یکشنبه از این شتابدهنده که ۲۵ ایده برتر جشنواره در آن حضور دارند و تا یک ماه دیگر محصولات خود را به بازار عرضه می کنند، بازدید کرد.آذری جهرمی در این بازدید گفت: کودک آنلاین یک شتابدهنده فاخر در فضای مجازی است بخش کوچکی از نیازمندی های بزرگی که قشر کودک، نوجوان و جوان ما به آن نیاز دارد را مهیا خواهد کرد. کودک آنلاین کارش را با فراخوان عمومی آغاز کرد. بیش از هزار و ۱۰۰ ایده در ابتدا برای حضور در این جشنواره ثبت نام کردند و در نهایت ۲۵ ایده انتخاب و وارد مرحله شتابدهی شد. این شتابدهنده جزو معدود شتابدهنده های کشور است که ریزش نداشته است و محصولات آن در آبان ماه عرضه خواهد شد، این اولیه خروجی این شتابدهنده است. قطعا ۲۵ کاراکتر برای یک جمعیت ۸۰ میلیونی کار بسیار بزرگی به حساب نمی آید اما گام مهمی است.

وی در پاسخ به انتقاداتی در خصوص این که چرا وزارت ارتباطات وارد حوزه تولید محتوا شده است، گفت: اگر نشانه ای از وجود تولید محتوا توسط وزارت ارتباطات دیدید، حق با منتقدان است. ما از افرادی که تولید محتوا می کنند حمایت می کنیم. این کار وظیفه ما نیست اما اگر صدا و سیما این کار را انجام می دهد حاضر هستیم همه چیز را تحویل آنها بدهیم. این کاری است که دیگران باید از قبل انجام می دادند. چون کسی انجام نداد، وقتی از شبکه ملی اطلاعات انتقاد می کنند که شبکه ملی باید رونق پیدا می کرده، خودشان مسئول محتوای شبکه ملی اطلاعات هستند، خودشان باید این کار را انجام می دادند. اتفاقا کاری که ما در وزارت ارتباطات در قالب این شتابدهنده انجام دادیم این بود که به مسئولان حوزه محتوا بگوییم که شما به مسئولیت خود عمل نکرده اید.وی اظهار داشت: فضای مجازی امروز در حال توسعه است و تمام جمعیت ایران با تقریب خوبی به این فضا متصل هستند، ارتباط می تواند باعث رشد فرهنگ و اقتصاد شود، طبیعتا اگر ما در این فضا متوجه تغییرات نشویم و تلاش نکنیم ممکن است داشته های خودمان ضعیف و ظرفیت های ما در سبد دیگران شکوفا شود.

جهرمی اضافه کرد: این ظرفیت می تواند به اقتصاد کشور ما و رشد خرده فرهنگ های ما کمک کند، می تواند بر وحدت ملی ما اضافه کند و فضایی است که پیام ما را به اقصی نقاط جهان و با هزینه کم ببرد.ما افراد با استعداد زیادی در زمینه هنر داریم اما مطابق با آماری که یکی از دوستان در شورای معاونین وزارتخانه ارائه کرد این بود که ایران به لحاظ تولید فیلم های سینمایی جزو ۱۰ کشور اول بوده است. این نشان می دهد که ما ظرفیت لازم را داریم اما خوراک و میزان مصرف در جامعه ما، تولیدات فاخر داخلی خود ما نیست.وی ادامه داد: این مساله از چند جنبه جای تاسف بسیاری دارد یکی این که اقتصاد این عرصه را از دست می دهیم. امروزه در خانواده ما کاراکترهایی که فرهنگ را به کودکان ما معرفی می کنند، ایرانی نیستند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر این که موضوع شبکه ملی اطلاعات که دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت در توسعه فضای مجازی، نگاه درون زا و برون نگر است، گفت: ما باید به استعدادهای خودمان تکیه کنیم و به سمت بازارهای بین المللی برویم، در حوزه محتوا این اتفاق رخ نداده است، ما تلاش کردیم با ایجاد کودک آنلاین که فضای شتابدهی برای صاحبان خلاقیت است بدون این که در تولید محتوای آن ها دخالتی داشته باشیم، حمایت کنیم.وی گفت: در این مرکز فضای آموزش و رشد برای ایده های برتر مهیا شده و در نهایت نیز قصد داریم با فراهم کردن بازار توزیع آنها زمینه ای فراهم کنیم که بتوانند محتوای خود را عرضه کنند.جهرمی خاطرنشان کرد: کودک آنلاین دستاورد خوبی است اما قرار نیست تمام مشکلات را حل کند، فضای فرهنگی ما فضای بسیار بزرگی است و نمی توان انتظار داشت نیاز تمام کودکان برطرف شود. این یک مدل بود برای این که بگوییم در فضای مجازی حال حاضر نحوه رشد دادن مباحث مد نظرمان برای توسعه خلاقیت به چه صورت است.