رحمانی فضلی: فرمانداران پیشانی ارتباط و حلقه اول وصل به مردم هستند

وزیر کشور گفت: فرمانداران پیشانی ارتباط و حلقه اول وصل به مردم هستند؛ لذا فرمانداران باید اطلاعات و قدرت تعاملی بالا داشته باشند.عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه همایش فرمانداران سراسر کشور افزود: وظایف فرمانداران بالا است؛ مسولیت اول وزارت کشور هماهنگی است اما امنیت را وزارت کشور به تنهایی انجام نمی دهد […]

وزیر کشور گفت: فرمانداران پیشانی ارتباط و حلقه اول وصل به مردم هستند؛ لذا فرمانداران باید اطلاعات و قدرت تعاملی بالا داشته باشند.عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه همایش فرمانداران سراسر کشور افزود: وظایف فرمانداران بالا است؛ مسولیت اول وزارت کشور هماهنگی است اما امنیت را وزارت کشور به تنهایی انجام نمی دهد و سیاست را به تنهایی پیش نمی برد مگر با همکاری همه نهادهای مرتبط با آن موضوع امکان پذیر است.وی خاطرنشان کرد: فرماندار باید روحیه تعاملی، قدرت تحلیلی و توان علمی داشته باشد.رحمانی فضلی یکی از دلایل وزیر شدن خود را انتخاب مدیران از مجموعه خود وزارت کشور عنوان و تصریح کرد: تصمیم گرفتم مدیران وزارت کشور را از داخل این مجموعه انتخاب کنم چون وقتی مسئولی از بیرون می آید اطلاعات لازم را از وزارت کشور ندارد؛ ٨٣ درصد فرمانداران و ٧٠ درصد استانداران از وزارت کشور هستند.

وی ادامه داد: فرمانداران در شهرستان ها باید قدرت هماهنگی و تعامل داشته باشند و خلط مبحث نشود. گاهی برداشت غلط می شود و ممکن است این برداشت غلط از خود فرماندار باشد اما عمدتاً از بیرون است. هماهنگی به معنای عدول از وظایف و استقلال وزارت کشور نیست.رحمانی فضلی خطاب به فرمانداران ادامه داد: در عین حالی که عزت و استقلال تان باید حفظ شود، هماهنگی هم باید بین شما باشد، این هماهنگی باعث موفقیت شما خواهد بود.وی با ذکر مثالی اضافه کرد: در سیل همه به میدان آمدند و خدمت مقام معظم رهبری هم عرض کردم همه دستگاه های عضو ستاد پای کار آمدند.وزیر کشور موضوع بعدی را تنوع مسئولیت ها در فرمانداری ها دانست و گفت: شما هماهنگ کننده همه دستگاه ها هستید؛ صدا سیما و قوه قضاییه همه باید با شما در شورای تامین هماهنگ باشند. شما فرمانداران هم در حوزه اقتصادی هر تصمیمی که گرفته می شود، مسئول کارگروه در شهرستان هستید.

وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی هم مسئولیت ها در این دوره کلاً به عهده وزارت کشور است و کار به نسبت خوب پیش رفته است. اینها تنوع مسئولیت ها هستند.رحمانی فضلی اضافه کرد: پیش بردن وظایف با صرف داشتن تحصیلات بدون استفاده از آن انجام نمی شود. اگر مدرک بگیریم و نتوانیم از آن استفاده کنیم فایده ای ندارد یک فرماندار و استاندار با تحصیلات بالا باید اطلاعات علمی و نگاه کاملاً نظام مند در مدیریت خود داشته باشد. نگاه نظام مند یعنی نگاه به حوزه مدیریتی خود به گونه ای باشد همه اجرا و بخش های کار خود را خوب بشناسیم.وی اضافه کرد: در داخل حوزه مدیریتی باید نگاه نظام مند داشته باشیم و اگر وضعیت اجزای نظام خود را نبینیم شاید به نظر خودمان تصمیم درستی گرفتیم اما آن جزء را در نظام خود خوب برآورد نکردیم لذا خوب پیش نمی رویم. ارتباط بین این اجزا را باید بخوبی بدانیم.رحمانی فضلی بزرگترین هنر انسان را کشف روابط دانست و گفت: شناخت روابط ویژگی بسیار خوبی است، فرض کنیم دو کشاورز یک میزان زمین دارند اما یکی دو تن بیشتر برداشت می کند و دیگری کمتر و این امر بدین دلیل است که یکی اجزای زمین و کاشت و برداشت گندم را بهتر از دیگری می شناخت.

بن بستی نیست

رحمانی فضلی با بیان چهار نوع رابطه انسان با خود، محیط، خدا و جامعه گفت: ما بعنوان انسان بی نهایت رابطه می توانیم برقرار کنیم یعنی هر رابطه یک امکان، یک تغییر، یک محصول، یک نتیجه و یک شرایط خاص ایجاد می کند. و این یعنی هیچ بن بستی نیست، هر عنصر اجزا یک کارآمدی، نقش و کارکرد دارند و روش های مختلفی برای افزایش و کاهش کارکردها وجود دارد.وی افزود: باید بدانیم واقعاً بن بست نداریم و نباید داشته باشیم. نگاه معرفتی به انسان نگاه اراده ها و نگاه بی نهایت است؛ همه انسان ها داری ظرفیت و توانمندی واحد هستند.وزیر کشور با بیان اینکه با وجود همه هجمه ها و تبلیغات، از وحدت هماهنگی و انسجام خوبی بین مردم، احزاب و مسیولان برخورداریم، اظهار داشت: شاید یکی از بدلائل این موضوع این باشد که مردم حساسیت شرایط کنونی را خوب می فهمند. باید قدر بدانیم و با حفظ و تایید و به رسمیت شناختن نظرات مختلف تعمیق کنیم. اگر چنین نباشد مانند آب راکد متعفن می شود.

رحمانی فضلی گفت: در حوزه سیاسی توانستیم آنچه وظیفه وزارت کشور بود به خوبی پیش برویم مهمترین مساله سیاسی امسال انتخابات است که اکنون کشور به آرامش و حفظ وحدت نیاز دارد.وی با تاکید بر موضوع نشاط سیاسی، ادامه داد: مردم باید احساس کنند این فضای سیاسی فضایی نو شونده، تازه و متغیر و تحول به تعالی بیشتر است.وزیر کشور تصریح کرد: نشاط سیاسی با رقابت منطقی و مطلوب ایجاد می شود یعنی نظرات متفاوت با رقابت در خیر در انتخابات حضور یابند. حق مردم انتخاب است و ما به نیابت از مردم اینجا نشسته ایم و اگر نتوانیم رقابت را منطقی و معقول کنیم نمی توانیم ادعا داشته باشیم.وی درعین حال إذعان کرد: اینکه هر کسی با وجود مساله امنیتی، اخلاقی یا اقتصادی بیاید قانون می گوید نه. مستندات برای اجازه حضور یا عدم حضور برخی نامزدها باید قانونی و دقیق باشد و القائات، بی توجهی ها باید در مسیر پیگیری شود.وزیر کشور با مهم دانستن مشارکت در انتخابات گفت: مشارکت امر بسیار مهمی است و پارادایم و نگاه غالب در اجرا باید قانون باشد و قانون را اجرا و بی طرفانه عمل کنیم. نباید از حزبی طرفداری کنیم. جامعه قضاوت می کند پس با این کارها اعتماد مردم را از دست ندهیم.

مساله باید انتخابات امن و سالم باشد

وزیرکشور عمده چالش کشور را اقتصاد عنوان و تصریح کرد: دشمن هم براساس همین چالش بیشترین فشارش اقتصادی است. این چالش ابعاد مختلف دارد راه در رو برای خود درست نکنیم. بخشی بخاطر نظام های غلط حاکم بر اقتصاد ما است، برخی هم ساختارهای غلط و برخی هم مدیران ضعیف، و همچنین سواستفاده های داخل نظام اقتصادی و تحریم است. دور زدن تحریم برای فروش نفت کار سختی است و به لطف خدا این کار را داریم انجام دهیم.رحمانی فضلی نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و خواستار وارد کردن نقدیندگب به عرصه تولید شد. از فرمانداران خواست مشکل امنیت را برای اشتغال و سرمایه گذاران رفع کنند.وزیر کشور به فرمانداران توصیه کرد، هر کدام در یکی از حوزه ها فعال شوند مثلاً یک شهرستان در حوزه اقتصاد، همه انرژی شهرستان را جمع کند یا اینکه شهرستان دیگری به دنبال افزایش بهره وری به حتی نیم درصد باشد یا شهرستانی اراده کند ظرف دوسال معتادی نداشته باشد.وی همه همه این کارها را قابل انجام دانست و گفت: استاندار و و ارت کشور هم کمک می کنند.رحمانی فضلی با بیان اینکه ٣١ شهرستان شناسایی شد تا به یک نقطه مطلوب برسد، اظهار داشت: در هر استان یک شهرستان انتخاب شد و این الگو در هر کجا با هر روشی کار کند می توانیم بعدها این الگوها را به شهرستان های سراسر کشور تسری دهیم.وی با اشاره به طرح مذاکره از سوی امریکا اضافه کرد: در بحث اقتصادی به ثبات نسبی رسیدیم و افق روشنتر است هرچند امریکا و اذنابش سعی می کنند هر بار از راه تازه وارد شوند؛ چه مذاکره ای وقتی همه چیز را زیر پا گذاشته اید؟

مردم در حوزه امنیت مشارکت جدی تَر دارند

وزیر کشور وظیفه اصلی در این دور انتخابات را مواجهه با دشمن در عرصه حضور مردم در انتخابات عنوان کرد و گفت: حوزه امنیتی هم رتبه خوبی داریم؛ با توجه به مشکلات اقتصادی و گرانی ها، ٢٧درصد تجمعات و اعتراضات در سال ٩٧ کم شد چون مردم در حوزه امنیت مشارکت جدی تری دارند و امنیت را در معرض هجمه دشمن می دانند و برایشان این موضوع خیلی مهم است.وی با نگاه تحلیلی از دی ٩۶ تا کنون، ادامه داد: اوج تنش های اجتماعی دی ٩۶ بود که نقش اصلی این آرامش را مردم ایفا کردند. البته دشمنان برای سال بعد اقداماتی را طراحی کردند در سال ٩٧ سه بار موضوع کامیوندارها را داشتیم و سه مرحله این موضوع را اسکورت کردیم. ۴٠٠ هزار کامیون داریم خود کامیونداران هم همراهی و احساس مسئولیت کردند.وی افزود: پس از موضوع کامیونداران، بازار را تحریک کردند، به قضیه دراویش دامن زدند خواستند مرداد را به دی دیگر یا کوروش را به تنش ملی تبدیل کنند: اما مردم هر لحظه هم عمق بینش سیاسی و شعور امنیتی و هم در عمل تجربه شان، و هم وزارت کشور إیفای نقش کردند باید بدانیم شکنندگی هم در عین حال داریم و باید این موضوعات را رصد کنیم.

بی محابا اما سالم از سرمایه گذاران حمایت کنید

وی با تاکید بر اهمیت نگاه مقابله با دشمن در وزارت کشور، از استانداران و فرمانداران خواست ظرفیت های استان ها و شهرستانها را بیش از این پای کار بیاورند قوانین و مقررات را به نفع تولید کننده و سرمایه گذار تفسیر کنید. همه مسایل باید در لایه های پایین حل شود اگر به لایه های بالاتر بیاید مشکلات بیشتر می شود، بی محابا و جسورانه اما سالم و پاک از سرمایه گذاری و اشتغال حمایت کنید
جابجایی ها موضوع مهم دیگری بود که وزیر کشور در جمع استانداران و فرمانداران سراسر کشور عنوان کرد و گفت: وارد انتخابات شدیم و جابجایی ها باید زودتر انجام شود البته از باب ضرورت شب انتخابات هم جابجایی را انجام می دهم اما استانداران و فرمانداران جابجایی ها را زودتر انجام دهند و تقسیمات کشوری هم از جایی محدود می شود.

تاکید بر استفاده از نیروی زن در یکی از معاونت ها

وزیر کشور در بخش پایانی سخنانش خواستار استفاده از یک بانوی متخصص در جایگاه معاون شد و گفت: در سمت معاون مالی استانداری حتماً از خانم ها استفاده کنید. از خانم های باتجربه، تحصیلکرده، متدین و پاکدست؛ با رعایت اصل شایستگی و موقعیت برابر، یک خانم را معاون کنید.همایش سه روزه فرمانداران سراسر کشور روز سه شنبه ١٨ تیر با محوریت انتخابات سال جاری و با شعار «انتخابات ۹۸: گام دوم انقلاب، قانونمداری و بی طرفی، انسجام ملی» در وزارت کشور آغاز به کار کرد. این همایش که با برگزاری کمیسیون های سیاسی، امنیتی، حقوقی، اجرایی انتخابات، اطلاع رسانی، فن آوری اطلاعات، پشتیبانی، بازرسی و حراست و استعلامات با محوریت انتخابات سال جاری و به ریاست معاونین وزیر کشور و دبیری فرمانداران منتخب انجام شد، امروز ٢٠ تیر با سخنان معاون اول رییس جمهوری، وزیر امور خارجه، سخنگوی شورای نگهبان و وزیر کشور به کار خود پایان داد.