فریاد خیابان!

بسیاری از تحلیلگران ریشه‌ی اعتراضات اغتشاش گونه‌ی اخیر در اهواز و برخی شهرهای ایران را دارای ماهیت اقتصادی اما با کارکرد سیاسی تحلیل می‌کنند. اعتراضاتی ازاین‌دست تا زمانی که دست به تخریب هویت ملی، اموال عمومی، بنیادها و ارزش‌های اساسی جامعه نینجامد، مسموع و مسموح است. شاخص سنجش امنیت در جمهوری اسلامی بر اساس ظرفیت […]

بسیاری از تحلیلگران ریشه‌ی اعتراضات اغتشاش گونه‌ی اخیر در اهواز و برخی شهرهای ایران را دارای ماهیت اقتصادی اما با کارکرد سیاسی تحلیل می‌کنند. اعتراضاتی ازاین‌دست تا زمانی که دست به تخریب هویت ملی، اموال عمومی، بنیادها و ارزش‌های اساسی جامعه نینجامد، مسموع و مسموح است. شاخص سنجش امنیت در جمهوری اسلامی بر اساس ظرفیت تحمل اجتماعی بنیان‌گذاری شده است. این مهم‌ترین تفاوت نظام امنیتی کشور ما، با دیگر کشورها است. امنیت بزرگ‌ترین وظیفه‌ی حکومت و مهم‌ترین حق جامعه است. امنیت به‌عنوان اساسی‌ترین حق مردم، معامله ناپذیر است. رویکرد امنیت در جمهوری اسلامی ایران «جامعه پرورده» است؛ یعنی امنیت ساختنی نیست که ماهیت مکانیکی داشته باشد، بلکه یک فرآورده‌ی تولید اجتماعی که بر مبنای «رضایت» و نه «قدرت» استوار است.

مردم انقلابی اهواز امروز به آمریکا، اسرائیل و دنباله‌های پست و حقیر منطقه‌ای آن‌ها نشان خواهند داد که انقلاب شکوهمند اسلامی و ثمره‌ی آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را پاس خواهند داشت و روح و ضمیر ملت، تمایز آشکاری بین نقد و اعتراض فرزندانِ خود و اغتشاش و تخریبِ بیگانگان قائل است.بدون تردید مردم عزیز و فهیم اهواز با حضور شکوهمند خود در راهپیمایی امروز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه به دشمنان قسم‌خورده‌ی این مرزوبوم نشان خواهند داد که ایران خانه‌ی همه ایرانیان است. مشکلات خانواده ایرانی در خانه‌ی بزرگ ایران، حل می‌شود.حمایت رئیس‌جمهور آمریکا، نخست‌وزیر انگلیس، رئیس‌جمهور فرانسه و اتحادیه اروپا از اغتشاش‌گران و تخریب‌کنندگان اموال عمومی نشان‌دهنده‌ی دست ناپاک دشمنان ملت ایران پشت‌صحنه‌ی ناآرامی‌های اخیر است. مسئولان کشور باید حساب جوانان معترض به حقوق اقتصادی و اجتماعی خود را از اغتشاشگران و تخریب‌کنندگان هویت، ارزش‌ها و اموال عمومی جدا کنند.

ضروری است تغییرات فوری و قاطع در کوتاه‌مدت و اصلاحات بنیادی و ساختاری در میان‌مدت عملی و علاجی برای فساد اداری در ساختارها و اجزای نظام مدیریتی، نابرابری، تبعیض و بی‌عدالتی اقتصادی طراحی و اجرایی شود. این پاسخ روشن و منطقی به فریاد خیابان ایرانی است؛ فریادی عبرت آموزانه به تاریخ و سیاست ایران؛ فرصتی طلایی برای بازاندیشی و تصحیح مسیرهای پر خطا و تصمیم‌های پرخطر برای نظام مدیریت کشور است.دیگر فریادها ناقوس دشمنی کینه‌توز و نفرت‌انگیز است که می‌خواهد ایران و ایرانی نباشد!

اهواز – لفته منصوری