عبدالرضا دسومی : احزاب اصلاح طلب باید در عمل و رفتار اصلاح طلبانه در جامعه الگو و نمونه باشند

هشتمین نشست فرهنگی دهه سوم ماه محرم با مشارکت جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی اهواز پس از پایان منبر و روضه خوانی شیخ عبدالرزاق سیلاوی با سخنرانی مهندس عبدالرضا دسومی پیرامون موضوع ” اصلاح طلبان خوزستان،بایدها و نبایدها” در پنج شنبه شب ۲۷ مهرماه در محل حسینیه الهدی اهواز برگزار شد. در این جلسه […]

هشتمین نشست فرهنگی دهه سوم ماه محرم با مشارکت جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی اهواز پس از پایان منبر و روضه خوانی شیخ عبدالرزاق سیلاوی با سخنرانی مهندس عبدالرضا دسومی پیرامون موضوع ” اصلاح طلبان خوزستان،بایدها و نبایدها” در پنج شنبه شب ۲۷ مهرماه در محل حسینیه الهدی اهواز برگزار شد.

در این جلسه مهندس دسومی با اشاره به فرمایش حضرت امام حسین علیه السلام هنگام خروج از مدینه به سمت کربلا که فرمود : إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّهِ جَدّى، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَهِجَدّى به تبیین الزامات اصل امر به معروف و نهی از منکر( مهمترین محور حرکت امام حسین ع) و ضرورت توجه به آن در فعالیت های حزبی پرداخت و گفت : براساس فرمایش مولا امیرالمؤمنین علیه السلام ، ترک امر به معروف و نهی از منکر موجب تسلط بدترین ها بر جامعه ،توسعه منکر و به حاشیه راندن شایستگان می گردد.رعایت اولویت ها و تقدم و تاخرها، لازمه بهتر شدن و اصلاح جامعه می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه اظهار داشت : انتقادپذیری زمینه ساز تحقق امر به معروف و نهی از منکر می باشد.حزب می تواند ظرفیتی و ابزاری موثر برای طرح خواسته ها و مطالبات مردم باشد و حتی در زمینه توسعه و تعمیق امور دینی در جامعه نیز می شود از ظرفیت آن بهره ببریم.گروهی بدلیل ترس از کارکرد احزاب همواره با تحزب و حزب مخالف هستند.برخی به تفرق و تشتت دل بسته اند به همین دلیل با احزاب مخالفت می کنند.

مهندس دسومی به آسیب هایی که احزاب سیاسی را تهدید می کند اشاره کرد و گفت : آنچه که طی سه دهه اخیر دیدیم متاسفانه فعالیت احزاب صرفا به کارکرد انتخاباتی و فصلی، محصور و محدود شده است و عملا با پایان هر دوره انتخاباتی شاهد خاموشی و پایین کشیدن فتیله فعالیت حزبی هستیم. حزب نباید توجیه گر چپاول ، غارت ، وسیله انتفاع شخصی ، گروهی و ابزار مصلحت جویی باشد.حزب باید انتظارات و مطالبات مردم را نمایندگی و در چارچوب یک پروسه دراز مدت و در قالب برنامه مدون فعالیت و حرکت کند و در نهایت محصول آنرا در انتخابات بچیند. در فردای انتخابات و بر خلاف روال جاری و ساری باید فعالیت احزاب شروع و مضاعف تر شود

وی به الزامات فعالیت حزبی اشاره و اظهار کرد : به دلیل غفلت احزاب از حرکت در راستای جامعه پذیری سیاسی جامعه که به ثبات رفتار و ارتقاء سواد سیاسی شهروندان می انجامد، متاسفانه در موسم انتخابات، برخی احزاب، بجای مبنا قرار دادن تعقل جامعه،سوار بر هیجانات سیاسی می شوند .از این رو احزاب نباید به هیجانات و احساسات فاقد مبانی نظری ،تئوریک و سیستمی دامن بزنند زیرا در نهایت و پس از پایان انتخابات و فروکش نمودن احساسات وهبجانات و عدم حصول نتایج مطلوب، موجب دلسردی و دلزدگی مردم از پیوستگی و چسبندگی به احزاب می شود.. بطور نمونه چرا شورای سیاست گذاری احزاب اصلاح طلب استان ،برای بعد از پیروزی لیست امید در انتخابات مجلس دهم ، برنامه ای برای دوره پس از انتخابات نداشت . چرا باید کار ما در حد ایجاد تب انتخاباتی باشد؟

مهندس دسومی توجه به مطالبات مردم در دوره پسا انتخابات را یک ضرورت جدی قلمداد کرد و افزود : در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در اوج گرما مردم به استادیوم می ایند و شعار می دهند و مطالبه می کنند اما پس از انتخابات کسی جوابگوی مردم نیست و فرد پیروز انتخابات فقط باید جوابگوی حلقه پیرامونی خود باشد و مطالبات مردم را در حاشیه قرار دهند ؟البته این رفتار فقط مربوط به دوره آقای روحانی نیست بلکه در همه دوره ها اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان اینطور بوده است به دلیل فقدان سازماندهی و مدیریت حزبی پاسخگو بوده است. اینها معلول تمرکز احزاب بر فعالیت فصلی انتخاباب و غفلت از کارکردهای مبتنی بر برنامه و عمل سیستمی بلند مدت است.ما حدود ۲۰۰ حزب و سازمان سیاسی دارای مجوز در کشور داریم، اما ایا در زندگی سیاسی و اجتماعی جامعه،اثری از آنها می بینید،نباید اینگونه عناوین سیاسی و مجوزها به دکان و وسیله اخاذی تبدیل شوند.نباید منافع اقتصادی و مصالح فردی به فعالیت سیاسی و حزبی گره بخورد

دسومی ضمن ارزیابی فعالیت تشکل های اصلاح طلب در خوزستان گفت : احزاب اصلاح طلب تا چه اندازه در راستای ثبات رفتاری جامعه و انتقال مطالبات مردم به حکومت ها، گام برداشته اند ؟ احزاب اصلاح طلب برای ارتقاء ظرفیت خود متناسب با ماموریت ها و کارکردها، باید:
۱-توسط کسانی اداره و مدیریت شوند که علاوه بر سوابق انقلابی و توان عمل سیاسی وتشکیلاتی،در پاکدستی و سلامت نفس ،شهره و سرآمد باشند .

۲- در جذب ، سازماندهی ،آموزش کادر لازم از میان جوانان و توسعه آموزش های لازم از میان طبقات مختلف جامعه جهت توسعه قاعده و ظرفیت مردمی خود تلاش مضاعف باهدف تسهیل دوران انتقال فعالیت حزبی از نسلی به نسل بعدی،انجام نمایند.

۳-توجه به سایر کارکردها ی حزبی و پرهیز از تمرکز بر فعالیتهای صرفا” انتخاباتی،رفتار و عمل محوری آنها باشد

۴- احزاب اصلاح طلب استان در حال حاضر، فاقد پایگاه و رابطه سیستماتیک و پایدار دو سویه با طبقات اجتماعی (بویژه قشر مستضعف جامعه) هستند،باید این ضعف و کاستی مورد توجه وبرای حصول آن، برنامه ریزی صورت بگیرد.

دسومی تاکید کرد : از مهمترین آسیب هایی که احزاب اصلاح طلب را تهدید می کند ، عدم توجه به کارکرد اصلی احزاب و نداشتن برنامه برای دوره پس از انتخابات است. احزاب اصلاح طلب با ید در عمل و رفتار اصلاح طلبانه در جامعه،الگو و نمونه باشند، احزاب اصلاح طلب بر اساس آموزه های مولا علی،خواست و مطالبات اقشار پایین جامعه را بر خواست خواص ترجیح دهند.وی در پایان گفت : دولت ها باید از ایجاد و تقویت (احزاب رانتی) احزاب خود ساخته بپرهیزند، اما برای توسعه و تقویت رفتار های سیاسی در سطح جامعه به صورت قانونمند به تقویت فعالیتهای حزبی ،اقدام نمایند.

پس از سخنرانی مهندس دسومی برنامه تریبون آزاد با مشارکت دو تن از حاضران اجرا شد و در پایان بیانیه تشکر مجمع اصلاح طلبان عرب از شرکت کنندگان ، سخنرانان و دو تن از نمایندگان اهواز قرائت گردید