واقعیت پیروزی ملت در حاشیه سناریوهای هجمه به دولت

«واقعیت را نشان دهید» مهم‌ترین خواسته دولتمردان از تریبون‌داران و دوربین داران است تا با سناریوهای هجمه به دولت، پیروزی ملت را به حاشیه نبرند و فراموش نشود که با تمام کاستی‌ها، دولت تلاش خود را به کار بست تا معیشت قربانی تحریم، سلامت قربانی کرونا و توان دفاعی قربان زیاده‌خواهی‌ها نشود. دروغ‌هایی که این […]

«واقعیت را نشان دهید» مهم‌ترین خواسته دولتمردان از تریبون‌داران و دوربین داران است تا با سناریوهای هجمه به دولت، پیروزی ملت را به حاشیه نبرند و فراموش نشود که با تمام کاستی‌ها، دولت تلاش خود را به کار بست تا معیشت قربانی تحریم، سلامت قربانی کرونا و توان دفاعی قربان زیاده‌خواهی‌ها نشود. دروغ‌هایی که این روزها به نام انتقاد و سند در رسانه‌های مختلف نوشتاری و تصویری علیه دولت منتشر و پخش می‌شود، بار دیگر انتقاد رییس جمهوری را برانگیخت. در میان تقلای بی‌پایان رسانه‌های خارجی برای کاستن از امید مردم به دولت، شماری از رسانه‌های منتقد هم بیکار نبوده و همزمان با جدی‌تر شدن موضوع احیای برجام و رفع احتمالی تحریم‌ها هجمه‌ها علیه دولت را تشدید کردند. حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در نشست امروز هیات دولت از این گروه‌ها خواست در سناریونویسی‌ها و فیلم‌سازی‌های خود پیروزی مردم ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های دولت آمریکا را هم دستکم در صحنه‌هایی به تصویر بکشند و به بهانه موفقیت دولت در مسیر دیپلماسی، نتایج سال‌ها مقاومت مردم را مورد بی‌توجهی قرار ندهند. رییس قوه مجریه همچنین به مرور تلاش‌های دولتش طی چهارسال گذشته پرداخت که می‌توان از خلال سخنانش و البته با نگاهی فراجناحی و ملی به این نتیجه رسید که دولت در اداره کشور نه تنها تک بعدی و در اتاق مذاکره صرف نبوده بلکه تلاش کرده است در حوزه‌های مختلف از دفاعی و بهداشتی، باری از دوش مردم بردارد و در حد وسع و توان کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.

کم‌رنگی پیروزی ملت با انتقام از دولت

بازگشت دولت جدید ‌آمریکا به مسیر عقلانیت و افزایش امیدها به احیای برجام، و صدای واحدی که این روزها از جامعه بین الملل در حمایت از مذاکرات و نشست‌های برجامی شنیده می‌شود همه ثمره چهارسال مقاومت مردم ایران در برابر شدیدترین تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکاست. مقاومتی که دولت را هم در مسیر مقابله با زیاده خواهی‌های «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین آمریکا مصمم ساخت.

با این همه و همزمان با جدی‌تر شدن موضوع رفع تحریم‌ها و کاهش فشارهای اقتصادی علیه ملت ایران و با وجود آنکه هنوز تا حصول نتیجه نهایی راهی طولانی در پیش است، اما همین امید مردم ایران هم برای بسیاری هم در داخل و هم خارج خوشایند نبوده و با هر کلام و رفتاری درصدد کور ساختن این نقطه روشن هستند. دلایل ناخشنودی خارجی‌ها و به ویژه رژیم صهیونیستی و حامیان آن واضح است اما اینکه چرا در داخل کشور تلاش می‌شود این امید هرچه زودتر تبدیل به یاس شود، قابل تامل است.ملت ایستادگی کرد و دولت بسترهای این ایستادگی را تا حد ممکن فراهم ساخت. ملت باج‌های بین المللی با پوشش مذاکره و پیش شرط‌هایش را نپذیرفت و دولت با قاطعیت اعلام کردپای میز مذاکره‌ای که زیاده خواهی چون ترامپ پشت آن است، نخواهد آمد. ملت سال‌ها دشواری‌های اقتصادی، دارویی و غذایی را تحمل کرد و دولت اجازه نداد بار روانی کوپنی شدن ارزاق و احساس دوران جنگ بار دیگر در کشور زنده شود.

پیروزی در برابر باج خواهی‌های آمریکا و شکست فشار حدا کثری علیه ایران، نتیجه خواست و اراده ملت و تلاش و تقلای دولت بوده است. نادیده گرفتن هریک از این دو عامل پیروزی، تضییع حقوق یکی از دو رکن آن یعنی ملت و دولت است به ویژه آنکه دولت بارها تاکید کرده است که مقاومت مردم مهم‌ترین دستاورد این سال‌ها یعنی برجام را حفظ کرده است. حجت الاسلام «حسن روحانی» در جلسه هیات دولت روز چهارشنبه بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و گفت: «دولت در مقابله با فشار روانی، سیاسی و تبلیغاتی مقاومت کرد و در این که راه دشمنان منجر به شکست شده است، تردیدی وجود ندارد البته همه ما می‌دانیم این موفقیت در سایه مقاومت و یکپارچگی ملت ایران بوده و ما تردید نداریم، اگر ایستادگی مقاومت و تحمل رنج‌ها و سختی‌ها نبود، شرایط دیگری داشتیم.»

این پیروزی بزرگ نباید قربانی درگیری‌های جناحی و سیاسی در آستانه انتخابات شود زیرا بیش و پیش از آنکه متعلق به دولت دوازدهم باشد، مربوط به مردمی است که سخت‌ترین فشارها را تحمل کردند و اکنون در انتظار گشایش در معیشت خود و رفع تحریم‌ها با حفظ حقوق و عزت بین المللی هستند. سنگ اندازی در این مسیر؛ تنها به دلیل مخالفت با دولت از کسانی که مدام در تریبون‌ها نگران مرغ و تخم‌مرغ مردم هستند، نه مورد انتظار است و نه مورد پذیرش. در نگاهی واقع بینانه شرایط همچنان دشوار و کاستی‌ها فراوان است و در نگاهی منصفانه می‌توان به دولتی که با تدبیر خود کاخ سفید را به مسیر عقلانیت بازگرداند، اعتماد کرد اگر مردم اولویت و نه بهانه شعارها باشند.

دولت تعادل خود را از دست نداد

«دولت مذاکره»، توصیف البته محترمانه‌ای از مهم‌ترین انتقاد مخالفان دولت است. گروهی معتقدند دولت در مسیر مذاکره افراط کرده اما آیا واقعا چنین بوده است؟ قوه مجریه اگر در اتاق‌های مذاکره وقت تلف می‌کرد، به تعبیر رییس جمهوری چه کسی پهپاد متجاوز آمریکایی را ساقط کرد؟ راه‌آهن سراسری، سدهای ۵۰ گانه، انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی، پالایشگاه‌های متنوع و متعدد، آبادی و توسعه سواحل مکران، احیای ۵۵۰ هزار هکتار زمین در غرب و ۴۶هزار هکتار در شرق کشور احیا، اجرای آبیاری مدرن، خودکفایی در بنزین، صادرات گازوئیل توسط چه دولتی به بهره‌برداری می‌رسید؟ اگر دولت از مسیر عقلانی دیپلماسی باز می‌گشت و به بیانیه خوانی‌ها و «هل من مبارز» طلبی‌های سابق روی می‌آورد چه گروهی می توانست تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را لغو کند؟.

اگر مذاکرات فشرده و گاهی عمیقا حقوقی و پیچیده نبود، چه کسانی می‌توانستند حقوق ایرانیان را در دادگاهای بین المللی چون لاهه احقاق کنند؟ اگر دولت دیپلماسی و زبان بین المللی را انتخاب نمی‌کرد، کدام دولت به قطعنامه های پی در پی ایالات متحده آمریکا رای منفی می‌داد؟ اگر دولت تمام وقت خود را به مذاکره اختصاص داده؛ چه گروهی رویای فروپاشی اقتصادی و سپس فروپاشی سیاسی جامعه ایران را به کابوس تیم B تبدیل کردند؟

واقعیت آن است که دولت دوازدهم علیرغم تمام دشواری‌های اداره کشور، در ارتقای توان نظامی، کاستن از دشواری‌های اقتصادی و تامین مایحتاج بهداشتی مردم در پاندمی کرونا تعادلی نه در حد ایده آل اما قابل قبول برقرار کرده است و این در حالی است که بسیاری از مدعیان در کارنامه‌های خود نه تنها نقاط مثبتی در تراز اقدامات دولت ندارند بلکه شائبه‌های بسیاری از دوران مدیریت آن‌ها در رسانه‌های حقیقی و مجازی نشر و بازنشر می‌شود.

تمام تلاش دولت طی سه سال گذشته بر این دو مهم استوار بود که معیشت مردم قربانی تحریم و سلامت آن‌ها قربانی کرونا نشود. دولت از اردیبهشت ۹۷ و آغاز تحریم‌های آمریکا که منجر به کاهش شدید فروش نفت شد، گرچه در افزایش قیمت اقلام و کالاهای اساسی، عذرخواه مردم بود اما اجازه قحطی‌های پیش‌بینی شده، طراحان کارزار تحریم‌ها را نداد.گرچه در فروش نفت و محصولات پتروشیمی با شدیدترین تحریم‌ها روبرو شد اما اجازه ظهور پدیده‌هایی چون «ب. ز» را نداد و گرچه در مسیر اداره کشور از دروغ‌ها و تهمت‌ها، از تهدیدها و وارونه نمایی‌ها ضربه های بسیار خورد اما از میدان مسئولیت نه فرار و نه قهر کرد.

طی سال‌های گذشته و به ویژه در سال پاندمی کرونا در حوزه بهداشت نیز تحریم‌ها، تلاش دولت را محدود نکرد و به گفته رییس جمهوری تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور از سال ۹۲ تاکنون از ۹۰ هزار تخت به ۱۳۶هزار تخت رسید. تلاش دولت در زمینه واکسن هم با وجود تحریم‌ها ادامه دارد و رییس جمهوری در توضیح این تلاش روز چهارشنبه گفت: «امیدواریم تا پایان اردیبهشت و اوایل خرداد پاستور واکسن خود را عرضه کند و اواخر خرداد و اوایل تیر برکت بتواند واکسن خود را عرضه کند. کار بزرگی در داخل شروع شده است و دولت از حرکت داخلی با همه توان پشتیبانی می‌کند. ما از روز اول برای خرید اقدامات لازم را انجام دادیم. بهترین جایی که وزارت بهداشت برای خرید توصیه کرد کواکس بود و اسم ما هم جزو کشورهای اولیه بود اما زمانی که خواستیم پول آن را پرداخت کنیم با مشکل تحریم آمریکا مواجه شدیم. بنابراین مردم باید بدانند که اگر واکسن کواکس امروز دیر به دست ما رسیده است به‌دلیل تحریم بود.»