ورود وزارت اطلاعات و کشور به استفاده غیرقانونی از برق برای بیت کوین

رییس دفتر رییس جمهوری از دستور حجت الاسلام و المسلمین روحانی به وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور برای برخورد جدی با استفاده کنندگان غیرمجاز از برق برای استخراج بیت کوین خبر داد.«محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مستمر جلسات سران قوا اظهارکرد: کشور از نظر […]

رییس دفتر رییس جمهوری از دستور حجت الاسلام و المسلمین روحانی به وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور برای برخورد جدی با استفاده کنندگان غیرمجاز از برق برای استخراج بیت کوین خبر داد.«محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مستمر جلسات سران قوا اظهارکرد: کشور از نظر سیاسی و اقتصادی به دیدارهای سران قوا با همدیگر نیاز دارد که درباره مسائل مهم کشور با یکدیگر تبادل نظر کنند.وی با بیان این که هر چه انسجام، همفکری و مشورت میان سران سه قوه بیشتر باشد امور راحت‌تر پیش می‌رود افزود: گفت و گوهای سران قوا درباره بودجه و معیشت مردم موضوعی بود که هم مجلس و هم دولت درباره آن اتفاق‌نظر دارند.
رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: حالا شرایط جهانی بعد از ترامپ برای همکاری ایران با کشورهای مختلف در روابط بانکی، صادرات و واردات وضعیت، بهتر از گذشته خواهد بود. طبیعی است که باید این تحولات نتیجه خود را در سفره مردم نشان بدهد و به همین جهت قرار شده که در بودجه به گونه‌ای رفتار کنیم که گشایشی در معیشت مردم و کاهش قیمت‌ها به وجود بیاید.وی تصریح کرد: هم در جلسه شب گذشته و هم در جلسه‌ای که روز دوشنبه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا داشتیم توافق شد که میان کمیسیون تلفیق و ستاد اقتصادی دولت و مشخصا سازمان برنامه و بودجه، جلسات مستمری برگزار شود. رییس جمهور هم در همان جلسه اشاره کرد که هر وقت لازم هست آمادگی دارد در آن جلسه حضور داشته باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: باید بتوانیم زمانی که کالاها تولید و یا وارد می‌شود دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه کنیم تا کالا مستقیم به دست مصرف کننده برسد و هزینه و پولی که پرداخت می‌شود در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد تا اینکه ارزان‌تر به‌دست مصرف کننده برسد و چیزی هم که از خارج وارد می‌شود آن هم باید مستقیم به مردم برسد.واعظی تصریح کرد: اینکه چند واسطه هرکدام درصدی را بر می‌دارند تا به دست مردم برسد کار درستی نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه و توافقات دولت و مجلس اظهارکرد: ما از برخی پیشنهادات استقبال می‌کنیم. دولت حدود ۱۱ ماه روی لایحه بودجه وقت گذاشته است. بنای ما بر این است که این بودجه که آخرین بودجه این دولت است، قابل اجرا و در راستای منافع کشور و مردم نوشته شود، به همین دلیل از هر پیشنهاد اصلاحی حتی قبل از اینکه لایحه را تقدیم مجلس کنیم استقبال کردیم و امروز هم از هر پیشنهادی که از سوی نمایندگان و یا مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شود استقبال می‌کنیم. چرا که نمی‌خواهیم بگوییم چون این بودجه را ما تدوین کردیم هیچ انعطافی برای پذیرش اصلاحات مجلس نداریم.

واعظی اضافه کرد: ممکن است در برخی موارد کار کارشناسی ما با ایده‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود همسویی نداشته باشد. مثلاً وقتی که می‌گویند باید اینقدر مالیات گرفته شود و رقم بالایی است و می‌دانیم که فشار به مردم وارد می‌شود یا می‌گویند این رقم نفت فروخته شود و این رقم درآمد داشته باشید.رییس دفتر رییس جمهوری گفت: ما وقتی که می‌دانیم کار کارشناسی انجام داده‌ایم که این میزان نفت با قیمت جهانی و دلاری که برای آن روز تصور کردیم، درآمد آن این رقم نمی‌شود بر این اساس اختلاف‌نظرهای این چنینی وجود دارد.وی اظهار کرد: ما از هرگونه پیشنهادات اصلاحی که بتواند به اجرای بودجه کمک کند استقبال می‌کنیم ولی اگر پیشنهاداتی باشد که شاکله لایحه را به هم بزند، قطعاً نمی‌توانیم استقبال کنیم.

بودجه را سیاسی و بهانه انتخابات نکنیم

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره لایحه بودجه و طرح برخی اظهارنظرها درباره آن اظهارکرد: این حرفی که زده شده که این بودجه ما را به سمت فروپاشی می‌برد حرف دقیقی نیست و نباید بودجه را سیاسی کنیم، بودجه را نباید بهانه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ کنیم، و نباید به بودجه به صورت تبلیغاتی پرداخته شود.وی افزود: متاسفانه الان اینطور شده است که افراد مختلف در مجلس درباره بودجه صحبت می‌کنند. در گذشته یک کمیسیون تلفیق بود و سخنگو آن مسائل را ذکر می‌کرد. ضمن اینکه حتی مواردی که در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود لزوما در صحن مجلس تصویب نمی‌شود و ممکن است تغییر کند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: الان طوری شده که در همه سخنرانی‌ها و تریبون‌های مجلس به جای این که به موضوعات مختلف اشاره شود، عاملی برای تبلیغات شده است که باید اصلاح شود.واعظی با بیان اینکه ما بودجه را برای اداره کشور نوشتیم و دوستان باید بدانند که ۵ ماه و نیم سال آینده را همین دولت باید جوابگو باشد، اظهارکرد: ما سعی کردیم بتوانیم به نحو احسن با همین بودجه دولت را اداره کنیم، حتی به دنبال این هستیم که دولت بعد هم چون اول کار هست بتواند به خوبی کشور را اداره کند. نه فقط برای بودجه بلکه حتی تلاش می‌کنیم تحریم برداشته شود و دولت بعد بتواند راحت‌تر کشور را اداره کند.

رییس دفتر رییس جمهوری در رابطه با علت عدم حضور اردکانیان در جمع خبرنگاران برای توضیح علت خاموشی های شهرها و این که گفته شده این خاموشی ها با استخراج بیت کوین ارتباط دارد گفت: آقای اردکانیان در جلسه امروز دولت هم حضور نداشت زیرا از دیروز مشغول کمیسیون مشترک اقتصادی عراق هستند. من دیشب و امروز صبح با وی در این باره صحبت کردم. امروز هم رییس‌جمهوری موضوع قطعی برق را در دولت مطرح کردند.واعظی ادامه داد: مسأله‌ای که اتفاق افتاد این بود که به هر حال یک اختلاف دیدگاهی در مورد استفاده از سوخت میان سازمان محیط زیست، وزارت نفت و وزارت نیرو بود. ما در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم که در تهران و کرج از مازوت استفاده نشود، الان هم استفاد نمی‌شود یعنی از قبل هم استفاده نمی‌شد و ما نیز پیش‌گیری کردیم که این اتفاق نیفتد.

وی گفت: در کلان‌شهرهایی که جمعیت آن زیاد هست و وارونگی هوا در زمستان وجود دارد؛ در آنها هم مازوت استفاده نمی‌شود. این ایده باعث شده که به نوعی جلوی استفاده از مازوت در همه نیروگاه‌ها گرفته شود و محدودیتی برای آن به وجود بیاید. این محدودیت ناخواسته به گونه‌ای شد که خود وزارت نیرو هم با یک اتفاق پیش‌بینی نشده مواجه شد چرا که فکر می‌کرد به صورت روتین سوخت تامین می‌شود.واعظی اضافه کرد: در دو، سه ماه اخیر ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و پزشکان به مردم توصیه کردند که وقتی زمستان است و در محیط سرپوشیده هستید، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا تغییر کند. پزشکان و کسانی که این دستورالعمل را می‌دادند، نمی‌دانستند این مسئله چقدر مصرف سوخت را بالا می‌برد. به همین جهت وقتی از دو هفته قبل با این مسئله مواجه شدیم، خواهش کردیم مردم در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره بیت کوین گفت: اینکه گفته می‌شود دولت از بیت کوین استفاده می‌کند، یک جفا است. دولت وارد این مسائل نمی‌شود اما در یک سال گذشته فشارهایی بود. دستگاه ماینر بیت کوین به شکل قاچاق وارد کشور شده بود که دستگاه کوچکی هم است و ورود آن کار سختی نیست. در جاهای مختلف استفاده می‌شده و فشار بر روی دولت آمد که به نوعی آن را ضابطه‌مند و قانونی کند.واعظی با بیان اینکه مسئله بیت کوین دو بار در کمیسیون‌های دولت مطرح شد، کسانی که می خواهند از بیت کوین استفاده کنند باید از وزارت صمت اجازه بگیرند و وزارت نیرو هم تایید ‌کند که چگونه از آن استفاده کنند گفت: بر این اساس، برای نصب در یک حدی اجازه‌هایی داده شده و معلوم است که آنها کجا هستند و می‌توانند با آنها ارتباط بگیرند و بگویند که مثلاً در ماه‌های تابستان یا روزهایی که وارونگی هوا هست، استفاده نکنید یا در روزهای سرد استفاده کنید.

وی افزود: امروز در دولت ادعایی شد که علاوه بر کسانی که اجازه گرفتند، در برخی مرغداری‌ها و جاهای مختلف هم اینها استفاده می‌کنند که رییس‌جمهوری به وزارت اطلاعات و وزارت کشور دستور دادند با جدیت این مسئله را دنبال کنند و اگر در جایی از برق برای بیت کوین استفاده می‌شود، محکم با آنها برخورد کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تهیه و تامین واکسن کرونا از کواکس گفت: کواکس نه شرکت و نه چیزی دیگری است، سازمان بهداشت جهانی سبدی برای کل دنیا درست کرده و می‌گوید این تنها واکسنی است که کل دنیا به آن احتیاج دارند و پیش بینی این سازمان این است اگر همه کشورهای درحال ساخت واکسن حتی اگر موفق شوند و بتوانند به تولید واکسن دست یابند، تنها می توانند درصدی از نیاز جهان را تا پایان سال آینده پاسخ دهند.وی اضافه کرد: به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید همه واکسن‌های تایید شده که فعلا ۶ تا ۷ واکسن است را در یک سبد گذشته و به کشورها یک سهمیه می‌دهد که سهمیه ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز است و انتخاب آن برعهده ما است که بگوییم این واکسن‌ها را می خواهیم.

واعظی خاطرنشان کرد: کاری که با سازمان بهداشت جهانی و کواکس کردیم تعارضی با نظر رهبری ندارد و واکسن را می‌خریم و وارد کشور می کنیم. این سهمیه ما در کواکس است که ۵۲ میلیون یورو بابت قسط اول ریختیم و به محض تحویل، بقیه را هم پرداخت می کنیم.وی با بیان اینکه سهمیه خود را از سازمان بهداشت جهانی گرفتیم، اظهار کرد: برای اینکه زودتر این کار انجام شود، همزمان با چین، روسیه و هند درحال مذاکره هستیم چون واکسن تولیدی این کشورها در منطقه در حال استفاده است. با توجه به اینکه ۱۰ سال گذشته کار پزشکی موفق با کوبا داشتیم، کار مشترکی هم با این کشور انجام دادیم.

واعظی با بیان اینکه کوبایی‌ها در زمینه مسایل دارویی خوب کار کردند، گفت: درباره واکسن کرونا هم با این کشور توافق کردیم و آنها از ما کمی جلوتر هستند. الان هر راه ممکن را دنبال می‌کنیم و خوشبختانه رییس جمهوری دو ماه قبل دستور دادند پول واکسن نباید با بقیه قضایا قاطی شود چون واکسن و سلامتی مردم مهم است.رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: تا پیش از این آمریکایی‌ها مانع دریافت کواکس می شدند که الان قسط اول را پرداخت کردیم و آن را دریافت می‌کنیم.

ادعای پمپئو یک جنگ روانی است

واعظی در واکنش به این ادعای پمپئو که جمهوری اسلامی پایگاه جدیدی برای القاعده است، گفت: روزهای پایانی عمر دولت او و عمر سیاسی آنها است. فضاحت‌های آنها در چهار سال گذشته پنهان مانده بود اما خوشبختانه در دو هفته گذشته آنچه در آمریکا اتفاق افتاد سیاست‌های غلط و اشتباه‌های آنها را افشا کرد و بر این اساس در این روزهای باقی مانده به هر طریقی متوسل می شوند که این بیشتر یک جنگ روانی است و اثری نه در منطقه می گذارد و نه خریداری دارد، لذا نگران این مساله نیستیم و وزارت خارجه هم با این مساله برخورد قاطعی خواهد کرد.

رییس دفتر رییس‌ جمهوری در ارتباط با منابع مسدود شده ایران توسط کره و آمدن معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به ایران گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به ایران، سفری بود که از ماه قبل به علت فشارهای مختلفی که هم وزارت خارجه و هم بانک مرکزی بر دولت کره آورده بودند، طراحی شده بود. این هیات به ایران آمد و صحبت‌هایی کردند. دوستان ما در وزارت خارجه و بانک مرکزی هم خیلی محکم برخورد کردند که بلوکه کردن پول کشورمان به هیچ وجه قابل قبول نیست. آنها قول دادند که موضوع را دنبال کنند و اجازه بگیرند این پول آزاد شود.واعظی تصریح کرد: ما هم ضمن اینکه مقدمات کار حقوقی را فراهم کردیم، با آنان در این زمینه اتمام حجت کردیم و امیدواریم در ماه آینده توفیقاتی به وجود بیاید؛ البته نه فقط پول مسدود شده در کره، بلکه پول های دیگری هم در جاهای دیگر داریم که به دلیل فشارهای آمریکا مسدود شده که در آنها هم در ماه‌های آتی گشایشی ایجاد می‌شود.

واعظی درباره پیشنهاد معاون وزیر امور خارجه کره به ایران درباره خرید کالاهای کره‌ای گفت: در مقابل پولی که در کره داریم به هیچ وجه منتظر چنین پیشنهادی از آنها نبودیم و عصبانیت مان بابت پولی است که سه سال در آنجا نگه داشته‌اند. خود کره‌ای‌ها هم می‌دانند ایران محتاج چنین چیزهایی نیست، ما با وجود این جنگ اقتصادی و فشارهایی که داشتیم و علیرغم اینکه آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا ما صادرات و واردات نداشته باشیمو نتوانیم پول را جابجا کنیم، سه سال توانستیم کشور را اداره کنیم. ما هیچ وقت محتاج چند تا آمبولانس نیستیم و به دنبال حق خودمان هستیم و حق ما این است که پول‌های بلوکه شده باید آزاد شود.رییس دفتر رییس جمهوری درباره قیمت فولاد هم گفت: وزیر صمت در جلسه ستاد اقتصادی پیشنهاد خود را مطرح کرد و این موضوع در مجلس هم مطرح است تا وزارت صمت و مجلس موضوع را بررسی کنند و پیشنهادی بدهند. مهم این است که قیمت فولاد برای مصرف کننده به قیمت واقعی باشد و کارخانجات فولادی هم بتوانند توسعه داشته باشند و در این میان دست واسطه ها کوتاه شود.